
Rejting agencija Fitch Ratings smatra da evropski proizvođači automobila naredne godine najverovanije neće biti u situaciji u kojoj su se našli u vreme prošle recesije i da će spremnije dočekati moguću novu krizu, preneo je "Autonjuz".
Jedan od direktora u evropskom timu "Fič" agencije Emanuel Bul smatra
da auto kompanije sada imaju ravnomerniju strukturu troškova, širu ponudu i veću
likvidnost u poređenju sa periodom kada su borile za opstanak u fazi privrednog
posrtanja u 2008-2009 godini.
Bul tvrdi da je situacija sada drugačija u odnosu na drugu polovinu 2008.
godine, kada su kompanije počele da se prilgođavaju otežanim uslovima i sada,
sa tim iskustvom, mogu da se blagovremeno pripreme za mogući pad prodaje.
On je objasnio da su auto kompanije u 2008. godini imale zalihe na niskom nivou
što je dovelo do nestašice svežeg novca za obrtna sredstva. Agencija
"Fič" tvrdi da su auto kompanije naučile da se prilagođavaju
promenama.
Mnoge auto-grupacije preduzele su mere štednje, smanjivanja ili odlaganja
proizovdnje u fazi krize kako bi se sprečilo gomilanje zailha neprodatih
vozila. Stručnjaci ne veruju da će se dogoditi iznenadno velika kresanja
proizvodnje što bi moglo da dovede do nedovoljnog "upijanja" fiksnih
troškova.
U analizi "Fiča" se kaže da su u poslednjih nekoliko godina
proizvođači automobila smanjili proizvodne kapacitete u Evropi i da su taj
proces učinili mnogo efikasnijim, a povećali su i broj fleksibilnije radne
snage koja može da se prilagođava potrebama kompanija. Ako postoji deset do
petnaest procenata radnika, od ukupnog boja zaposlenih, koji mogu da rade na
više poslova ili je reč o privremeno angažovanim radnicima, to olakšava
praćenje potreba tržišta.
Pored toga, "Reno" ili "Pežo-Sitroen", kao mnoge druge
kompanije sve manje se oslanjaju na tržište zapadne Evrope i prebacuju u zemlje
sa visokom stopom privrednog rasta i potražnjom za automobilima.
Evropsko tržište koje je već prošlo težak period, najverovatnije bi moglo da
uđe u fazu usporene prodaje u poslednjem tromesečju 2011. ili naredne godine.
Ali, tada će likvidnost auto-sektora biti znatno bolja nego što je bila na
kraju 2008. godine, smatra "Fič."
Autor : Tanjug.rs
Foto : Autoblog.rs