
Septembarska prodaja automobila u Italiji i Španiji pala je na najniži nivo u poslednjih 15 godina, isporuke su smanjene i u Francuskoj. Analitičari upozoravaju da se može očekivati još mnogo loših vesti, budući da su izgledi u vezi sa oporavkom evropske privrede i dalje sumorni.
Za razliku od Evrope, većina američkih auto-kompanija beleži dvocifrene
procente prodaje minulog meseca, pišu agencije, navodeći da je "Dženeral motors"
(GM) povećao isporuke 20 odsto, a "Ford" i "Krajsler"
devet, odnosno 27 procenata.
Italijanska prodaja smanjena je za 5,7 odsto, na oko 146.000 kola u septembru,
saopštilo je italijansko ministarstvo saobraćaja. Italijanska asocijacija
inostranih proizvođača kola UNRAE upozorila je da je obim isporuka najniži od
1996. godine, a porudžbine su smanjene 6,5 odsto i dotakle nivo koji je najgori
od 1998.
"Ti podaci pokazuju da nas očekuje težak period godine", objavila je
UNRAE, procenjujući da će posrtanje u čitavoj 2011. dostići 11 procenata.
Španska prodaja prošlog meseca smanjena je 1,3 odsto na godišnjem nivou, na oko
55.400 kola, objavilo je Udruženje španskih prodavca ANFAC, pripisujući loš
rezultat povećanju poreza na dodatu vrednost i povlačenju vladinih subvencija
za nabavku automobila.
U poslednjih 12 meseci, Španija beleži pad isporuka vozila od 20,7 odsto u
poređenju sa istim periodom 2010.
U Francuskoj, vesti su za sada nešto bolje. Prodaja automobila smanjena je za
1,4 odsto, saopštilo je udruženje trgovaca C C F A, navodeći da su tome
doprinela nepovoljna privredna kretanja.
Tržiste se usporeno smanjuje, ali pokazuje znake života, procenjuje C C F A i
ističe da se može očekivati da će pad isporuka biti manji nego što se ranije
očekivalo, kada se računalo sa padom od osam do 10 procenata. Za devet meseci,
registracija novih kola je u još pozitivnoj teritoriji, plus 0,2 odsto.
Predstoje, ipak, teški meseci za evropske autokompanije, ocenjuju analitičari,
navodeći da se na horizontu "naziru tamniji oblaci nad privredom."
Računa se da će francusko tržište automobila biti manje za oko pet odsto u
2011., a da će se u Italiji ove godine prodati 1,8 miliona vozila. Taj nivo,
kako se navodi agencija "Promotor", dovodi u pitanje opstanak jednog
broja trgovinskih lanaca automobilima.
Nije realno da se očekuje oporavak tržišta u 2012. godini, pošto se italijanska
privreda nalazi na "ivici provalije", smatraju stručnjaci
"Promotora."
Septembarska prodaja u Italiji, s padom od 5,7 odsto, lošija je nego u
Francuskoj i Španiji, a rezultati "Fijata", kao najveće domaće
auto-kuće, najslabiji su od 1996.
"Fijat" je zabeležio rast isporuka od dva odsto u Italiji, gde su tri
njegova glavna brenda "Fijat", "Lanča" i "Alfa
Romeo" prodala oko 45.000 vozila, dva odsto više nego u septembru prošle
godine.
Najtraženiji su bili mali gradski automobil "fijat panda", kao i
"fijat punto", prema saopštenju uprave "Fijata" koja je
ocenila rezultate za čitavo italijansko tržište u septembru "kao
najslabije od 1996. godine."
Ali, prodaja američke grupe "Krajsler" u kojoj "Fijat" drži
većinski paket akcija, doživljava pravi "bum" isporukom koja je 27
odsto veća nego u prošlom septembru, što je najbolji rezultat od 2007.
Federacija italijanskih trgovaca kolima "Federauto" očekuje da će
prodaja vozila u zemlji ove godine dostići 1,7 miliona, u odnosu na raniju
projekciju od 1,8 miliona, zbog manje potražnje izazvane dužničkom krizom.
Na svetskom tržištu prodaja kola beleži različite rezultate. Dok japanska
prodaja raste 1,7 odsto u septembru, isporuke "Maruti-Suzukija" u
Indiji pale su 21 procenata prošlog meseca.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Seat