
Preuzeto sa: Pressonline.rs
Da nam svane - Proizvodnja i izvoz novog „fiće" pokrenuće industrijsku proizvodnju, otvoriti hiljade radnih mesta i dovesti do rasta srpske privrede
Proizvodnja novog automobila „fijat 500 L" u Kragujevcu mogla bi ove godine da spase Srbiju. Ekonomski analitičari ističu da će novi „fića" pokrenuti industrijsku proizvodnju, zaposliti hiljade ljudi i doprineti rastu BDP-a.
Iako zbog krize i Srbija beleži pad industrijske proizvodnje, stručnjaci naglašavaju da će proizvodnja novog modela u Kragujevcu neutralisati ovaj negativni trend, a vrlo moguće i povećati proizvodnju.
Izvoz milijardu evra
Ekonomista Miroslav Zdravković kaže da jedino „Fijat" u ovom trenutku može da pokrene privredu Srbije.
- „Fijat" bi mogao da podigne proizvodnju za dva do četiri odsto i tako neutrališe negativni trend koji imamo u industriji. A treba računati i na sve druge firme koje rade delove za „Fijatova" vozila. Jer sve ono što se do sada uvozilo od delova moglo bi da se proizvodi i ovde. Ovo je možda i najkrupniji industrijski pomak u Srbiji od 2000. godine - ističe Zdravković.
U Ministarstvu ekonomije ranije su najavili da bi već naredne godine u Srbiju moglo da uđe i milijardu evra od izvoza automobila, kada proizvodnja uzme maha. Zdravković navodi da bi građani Kragujevca od toga mogli da imaju barem 50 miliona evra i da će takav izvoz privući strane investitore.
- Za svakog ko planira da investira ta milijarda evra znači da se u Srbiji nešto dešava, i to pozitivno. To će uticati na poboljšanje svih naših indikatora koji govore o ekonomskom stanju u zemlji - ističe Zdravković.
Predsednik UO Poslovnog udruženja proizvođača drumskih vozila Miroslav Matović kaže da će proizvodnja „fijata 500 L" povući celu auto-industriju.
- Očekujemo da se vrate oni stari dani kada je tu bio zaposlen veliki broj ljudi. Sledeće godine se planira barem milijarda evra od izvoza, pogotovo što u okviru „Fijata" radi i „Krajsler", koji funkcioniše na američkom tržištu. Za nas je veoma bitno što će se u Srbiji proizvoditi i delovi za ovaj auto - navodi Matović.
Inače, stručnjaci smatraju da bi u industriji komponenata za „Fijatova" vozila moglo da se zaposli još 10.000 ljudi.
Dnevno 1.000 vozila
Sekretar Ministarstva ekonomije Aleksandar Ljubić veruje da će „Fijat", osim ovog, za dve do tri godine sigurno izbaciti još neke nove modele.
- Ovo jeste najveća investicija ove godine, koja ne samo da će doneti novac u Srbiju, već će doprineti i povećanju izvoza. Ipak, životni vek ovog novog modela biće ograničen, tako da za nekoliko godina možemo da očekujemo nove modele. Treba imati u vidu da na jednog radnika zaposlenog u „Fijatovoj" fabrici u Kragujevcu dolaze još četiri koji ga na neki način opslužuju. Bilo da se radi o proizvođačima komponenti ili nekom iz prehrambene i ugostiteljske branše. Ako bismo jednog dana došli do 300.000 vozila godišnje, koliki je kapacitet fabrike, to znači da bi se u Kragujevcu dnevno proizvodilo oko 1.000 automobila. Zamislite koliko će to tek uticati na povećanje zaposlenosti i prihoda - izjavio je Ljubić.
Fakti
- Masovna proizvodnja novog „fijata" počinje u maju
- Izvoz „fijata 500 L" kreće na jesen
- Cena novog modela biće od 10.000 do 15.000 evra
- Auto je namenjen američkom i evropskom tržištu
„Fijat" ulaže još 300 miliona €
Predsednik sindikata „Fijat automobili Srbija" Zoran Mihajlović očekuje
da će Italijani ove godine investirati u kragujevačku fabriku oko 300 miliona
evra.
- Oni su uradili oko 300 novih automobila i to ide na probnu vožnju, testove
izdržljivosti i sve što je potrebno da se uradi da bi mogli da izađu na
američko i evropsko tržište. Krajem marta će krenuti sklapanje automobila, a od
aprila proizvodnja. Pored novog modela, verovatno će se proizvoditi i barem
1.000 „punta" mesečno - kaže Mihajlović.
Autor: Radovan Ž. Marković
Foto: Fiat
Sa cenom od 10.000 solidno bi se prodavao. Ona nebuloza o pocetnoj ceni od 16.000 nije ni za komentarianje.
Nisam ljubitelj fiata, ali mislim da bi uz cenu od 10.000 prodali prilican broj vozila iz Kg-a.
@auto
Ovakav tekst ne potpada u postojece kategorije, zato bi trebali odmah pored domaceg trzista da stavite i kategoriju samo u snu.
@ Damko
Pa jel znaš ti koliko košta Grande Punto (evo) u Nemačkoj?
Ovo je lifestyle auto ( pa odma dodaj 20% na cenu sličnih )
Jedino se slažem da bi kod nas trebao da košta jedno 11.500
Imaš sirotinjske, lifestyle i premijum automobile. A Lifestyle su po default-u nešto izmedju sirotinjskih i premijuma.
NPR NOKIA MOBILNI:
6131 sirotinjski i 7360 potpuno isti sa pozlatom i cvetićima , tribalima, opcije iste
i po funkcijama potpuno isti 7373 (roto)
svi na istoj platformi samo plastika ili metal i modni kreator (dizajner)
Blize objasnjenje: ovaj auto NIJE namenjen da bude bestbuy NITI je planirano da bude jeftin nego skup i namenjen kao lifestyle vozilo za ostatak Evrope i SAD. NIKADA nece biti neka socijalna verzija(narodni auto) za Srbiju bez ABS, ESP, vazdusnih jastuka, klime, sa pripremom za radio itd. kako bi zamenila Punta i bio dobro prodavan u Srbiji...
"pokrenuće industrijsku proizvodnju" - LAŽ! 5 kooperanata?
"otvoriti hiljade radnih mesta" - LAŽ! 5 kooperanata?
"dovesti do rasta srpske privrede" - LAŽ! 5 kooperanata?
"druge firme koje rade delove za „Fijatova" vozila" - KOJE?
"moglo bi da se proizvodi i ovde" - TAČNO!
"da se vrate oni stari dani kada je tu bio zaposlen veliki broj ljudi" - TO SE NEĆE DOGODITI!
"što će se u Srbiji proizvoditi i delovi za ovaj auto" - LAŽ! 5 kooperanata?
"proizvodnja „fijata 500 L" povući celu auto-industriju" - LAŽ! 5 kooperanata?
"veruje da će „Fijat", osim ovog, za dve do tri godine sigurno izbaciti još neke nove modele" - NEMA ŠTA ON DA VERUJE! ŠTA PIŠE U ZACRNJENOM UGOVORU?
"Cena novog modela biće od 10.000 do 15.000 evra" - LEPO AKO ZAISTA BUDE TAKO!
"barem 1.000 „punta" mesečno" - KOME ĆE TO DA UVALE? NEKA RASPRODAJU PRVO ZALIHE IZ 2010.
@Dejan L
Ne znam sta da ti kazem ako ti mislis da je cena od 16.000 e realna...
Haha, za ovaj naslov kao da su mene pitali! (nesto slicno sam vise puta pisao...)
@Predrag
svaki put me iznova oduseve tvoji komentari!
Dokle ces vise udarati glavom o zid? :)))
P.S. kojih 5 kooperanata? Planirano ih je na stotine!
I ovaj će, kao i ostali Fijatovi modeli biti, kod nas, najbolje prodavan za jedno 4-5 godina kao polovnjak iz Italije.
@carobnjak
Probaj da nabrojiš i ovih 5. Mislio sam na postojeće kooperante iz Srbije. Naravno da ih svaka fabrika ima na stotine.
@Predrag
vest je uglavnom u buducem vremenu, ne u proslom ili sadasnjem. Procitaj jos jednom polako, i bez besa, nije tako strasno! :)
@carobnjak
Ne vredi. Besnim. Prošlost mi govori da od (skore) budućnosti nema ništa. Ovo su bajke. To i ti znaš.
@Predrag
pre bih rekao vizija...
Znas da su rekli da ce 500L imati status domaceg vozila, sto je uslovljeno da 70% (ili vise?) delova bude domace proizvodnje.
Nije to toliko nestvarno!
P.S. ako budemo stalno gledali u proslost, 100% je sigurno da necemo imati buducnost!
500 L i nije namenjen prvenstveno trzistu Srbije vec izvozu,a ako cemo iskreno po stilu vise lici na Merivu i Citroen C3 Picasso nego li na Vengu i ix20,pa je cena za zapadnoevropsko trziste dobro odmerena.
Danasnji Blic:
"U Fijatovoj fabrici je zavrsena proizvodnja prototipova, pocela je probna proizvodnja novog modela "500 L", a krajem maja ce poceti serijska. Sve osim motora i menjaca ce se proizvoditi u Srbiji, a to je 80 odsto delova, sto znaci da ce novi automobil biti pravi srpski proizvod.
Posao ce samo u Fijatu dobiti 2500 radnika a u fabrikama delova jos 1300 radnika."
@ carobnjak
Ko će proizvoditi i šta u Srbiji?
Ajde molim te kaži mi!
Pominje se nova robotizovana linija u novoizgradjenoj fabrici u Grosnici - PMC (Promo Magneto Components), zelezara u Smederevu ce davati limariju, . Zatim se navodi 7 fabrika vitalnih delova koje su locirane u Kragujevcu, plus 120 firmi koje proizvode autodelove, nisu navedena imena...
@carobnjak
Propali U.S. Steel je odjednom postao dobar kao i 120 polumrtvih Zastavinih kooperanata - smešno. Za novine će da napišu i da će da ga izvoze i na drugu planetu, a kada u narednih nekoliko godina ne budu mogli da ostvare planiranu proizvodnju od 200.000 primeraka videćemo šta će tada da pišu.
Nova robotizovana linija - zvuči bombastično :))
7 fabrika vitalnih delova, a motor i menjač se neće proizvoditi u Srbiji :)))
Uvoz gotovih motora i menjača je prvi siguran znak da od planirane proizvodnje nema ništa, jer se tako nešto ne radi nigde u svetu.
@Predrag
da, roboti su Panasonic-ovi!
A Skoda kao pravi motore i menjace? Dacia?
Da li ti uopste verujes da je ta fabrika izgradjena? :)
@carobnjak
Uuu jeee Panasonic-ovi, zamisli.
Za Dacia-u ne znam (znam da pravi motore, ali nisam siguran za menjače. Verovatno da i njih pravi). Škoda ima fabriku motora i menjača koja snabdeva i ostale članove grupacije.
Video sam renovirane hale, ali nisam ulazio u njih niti imam nameru.
200.000 sa uvozom motora i menjača je nemoguća misija.
@Predrag
od koje godine ima fabriku i gde se nalazi?
Nije iskljuceno da ce se kasnije i to praviti kod nas.
O tom potom...
P.S. sta mislis dokle bi Cesi dogurali da su slusali ovakve kao sto si ti?
@carobnjak
Pregledaj sve pažljivo da ne bi više lupetarao:
http://www.skoda-auto.com/en/innovation/production/Pages/Carproduction.aspx
http://new.skoda-auto.com/en/about/info/news/News/Pages/2009_50_110yearsofengineproduction.aspx
http://new.skoda-auto.com/en/about/info/news/News/Pages/2011_32_component-VW-Vrchlabi.aspx
http://new.skoda-auto.com/en/about/info/news/News/Pages/2011_16_four-million-transmissions.aspx
http://new.skoda-auto.com/en/about/info/news/News/Pages/2010_32_12TSI.aspx
http://new.skoda-auto.com/en/about/info/news/News/Pages/2009_51_launchesproductionofanewengine1_2.aspx
...
P.S.1 Dogurali bi baš tu gde jesu. Škoda je primer idelne privatizacije jedne društvene (državne) fabrike: zadržan brend kao i sopstveni razvoj i proizvodnja komponenti i modela, zadržani inženjeri, stalan napredak... Svaka im čast. Treba da budu ponosni na svog proizvođača automobila.
P.S.2 Fiat ne proizvodi menjače za svoja vozila, već ih kupuje kao gotov proizvod. A ti se smej VW-u i Škodi...
:)))
Previse se zalećete u komentarima. Od početka proizvodnje, pa dok se sve razradi treba minimum 5 god. Tako je bilo i u Fiatovoj fabrici u Poljskoj. Delovi će stizati najviše iz Srbije, na pr. splitski AD Plastik da bi dobio posao na Lzeru mora otvoriti fabriku blíže. Već su kupili halu u Mladenovcu, gume će stizati iz Kruševca itd.