
Srbija ne može da se pohvali kvalitetom svoje putne mreže. Od ukupno više od 40.000 kilometara puteva svih kategorija, nijedna deonica, osim novih delova Koridora 10, ne zaslužuje najvišu ocenu, niti ispunjava standarde, koji se primenjuju, primera radi, u susednoj Hrvatskoj.
"Koliko para toliko i muzike", brane se putari, ali razloge treba tražiti i u nekvalitetno izvedenim radovima, lošim materijalima ili neredovnom održavanju. Još ako nadzor "progleda kroz prste", izvođači imaju dodatnu zaradu i to sa manje ugrađenog asfalta. Naravno, na štetu investitora, koja može da se meri stotinama hiljada evra.
Ako su ispoštovani svi propisi struke onda ne može da se desi da samo posle godinu-dve novoizgrađena ili obnovljena deonica pokaže nedostatke, a to je u Srbiji najčešća pojava. Prvo pukotine, zatim udarne rupe, kolotrazi od kamiona, koji su i te kako opasni za saobraćaj, proklizavanje zbog lošeg asfalta... Nagib kod većine puteva nije regulisan, pa se na kolovozu javljaju bare, kanali pored drumova su zapušeni, često su prisutni odroni, spojnice su vrlo loše urađene što prouzrokuje neudobnu vožnju i zahteva češću sanaciju.
- Prilikom vađenja "kerna" odnosno uzorka za kontrolu, često se konstatuje da nije ugrađena količina asfalta, koja je predviđena projektom - kaže za "Novosti" Goran Rodić iz Privredne komore Srbije. - Prilikom ugradnje dešava se da je asfalt pregrejan, što daje loš kvalitet, asfalt gubi elastičnost i brzo puca i tu je reč o nekvalitetnom izvođenju radova. Ako hoćemo pravi auto-put, onda se uradi donji sloj, preko toga duploarmirana betonska ploča, pa se onda ugrađuje asfalt, sa završnim slojem sa eruptivnim agregatom i to se zove trajni asfalt. Uz redovno održavanje, može da traje i decenijama. Čak se na delovima gde dolazi do pojave leda ugrađuju grejači, koji obezbeđuju sigurno vožnju. Takvi auto-putevi zahtevaju višu cenu za 30 do 40 odsto, ali izvođenje se poverava proverenim licenciranim firmama i obavlja se oštar nadzor. Mi na našim putevima ne stavljamo duploarmiranu ploču, ali ako se poštuju sve procedure, uz redovno održavanje, takve saobraćajnice mogu dugo da traju.
Investitor, bilo da je država ili lokalna samouprava, mora da ima validne projekte, da angažuje stručan nadzor i da izabere pouzdane izvođače. Ali, neophodno je da se dobro zaštiti ugovorom, koji mora da predviđa penale i da izvođač ima validne garancije. U slučaju da se probijaju rokovi i ne poštuju pravila struke, investitor može da aktivira garancije i angažuje drugog izvođača.
Kako kaže Rodić, na izgradnji saobraćajnica angažuju se neretko priučene firme, koje imaju slabu opremu i kadar, a često se dešava da nadzor svoj posao ne uradi do kraja. Putevi su nam, kaže Rodić, u lošem stanju i stalno iziskuju nova ulaganja. Samo u ovom trenutku, tvrdi, potrebno je više od milijardu evra da se dovedu u "ispravno" stanje.
- Kod većine loše izgrađenih puteva pokazalo se da nije ugrađena tačna količina asfalta predviđena projektom - navodi Rodić. - Cena asfalta po kvadratu je 150 do 200 dinara. Dovoljno je da se ne ugradi samo jedan centimetar asfalta na kilometar dužni i ako je širina druma šest metara investitor je oštećen za milion do milion i dvesta hiljada dinara. Propisi dozvoljavaju odstupanje do deset odsto, ali to mora da se prijavi investitoru, da bi se korigovala cena, a ako se ne prijavi i nadzor ne reaguje onda je to zloupotreba odnosno krađa.
Izvor: Economy.rs
Ja ne znam ko je ovaj Rodić, ali čova napriča takve nebuloze da mi se gadi.
Prvo i osnovno na debljini asfalta se krade nikada na važnim objektima, jer se lako utvrdi a onda sledi crvena olovka uvek! I odbijanje - zadržavanje para do otklanjanja o trošku izvođača.
Drugo, duploarmiran betonski kolovoz ne postoji nigde u svetu, niti ga ko radi jed je tehnički neizvodljivo. Nije to betonska ploča na zgradi, mostu, da ovde ne objašnjavam. Betonski kolovoz se armira gospodine Radiću, jednostruko i to armatura ide u sredinu.
Treće, priča o pregrejanosti asfalta je neozbiljna maksimalno...
Četvrto, već 20 godina se izvode habajući slojevi asfalta na državnim putevima od eruptivca.
Etzo kakva je privredna komora kad su ovakvi savetnici. Sramota...
Elem, prvo mi nemamo kvalitetne materijale, i to prvo bitumen od ruske nafte ima mnogo sumpora i parafina, nema potrebnu i stabilizovanu penetraciju, čime naši asfalti uz loše i prljave agregate u nosećim slojevima nema otpornost na kolotraženje.
Znači, naši putevi su loši zbog PARA, i delom ruske nafte, koja će se možda otkloniti rekonstrukcijom rafinerije u Pančevu.
Путеви су лоши због крађе.
Не ради се добра припрема, слој је тањи него што треба итд.
Плус мора убрзо опет да се ради јер је криминално одрађено, дакле ето опет прилике за крађу !
Na primeru iz moje okoline se nakon 4 godine došlo do začuđujućeg otkrića. Naime Kolubara (EPS) je plaćala 3 izvođača puteva 4 godine za izradu 86km novih puteva i ulica, od toga je urađeno 12km, a svi ostali su fiktivni, ALI UREDNO ucrtani i zavedeni u katastar. I NIKO NIKOM NE ODGOVARA ZA TO. Ulice u samom centru su odlične (svaka čast) ali sporedne i okolne su u očajnom stanju, gde iskopaju zbog intervencije na vodovodnoj mreži, rupa ostane i po 3 meseca, a onda je samo napune tucanikom. Šahtovi su po sred puta, a kišna kanalizacija zapušena. Najvažnije da su sklonili kontejnere i da su znakove postavili na svakih 40-50m i to posred mozaičnih trotoara. Pre mesec dana su postavili klupe, neke na sam trotoar, neke pored, verovatno da se narod odmori od obilaženja znakova! I to sve otkad su putevi Lazarevca u ingerenciji BEOGRADPUT-a. Bitno da su oni kupili laptopove deci na Vračaru, a okolne opštine i provincije ko j**e. Dok smo pripadali području 014, bilo nam je 100x bolje, a ulice su bile kao u ŠVAJCARSKOJ.
Sve je Beograd, ali na papiru, centralističko upravljanje državom karakteristično za KOMUNIZAM
@Пит
јел ти намерно изостављаш социјалну компоненту приче ;)
ако направе добар асфалт, он ће да траје, па сироти путари неће имати шта да раде и неће моћи да хране породице ...
овако, урадиш исту улицу на Дорћолу једно 4 пута за 2,5 године, па си сигуран да је увек у оптималном стању ... а и радници имају сигурну будућност
Столе
Па то сам и рекао.
"Плус мора убрзо опет да се ради јер је криминално одрађено, дакле ето опет прилике за крађу !"
2 у 1 што се њих тиче, а ми ломимо кола.
Autor se očigledno nije mnogo navozao po EU, zato i ne čudi ovakav naslov. Za njegovu informaciju, i Grčka je EU, i Češka je EU, i Austrija je EU..
Cale mi je pred penziom, citav zivot radi u putnoj privredi tako da sam od malena upoznat sa niskogradnjom.
Kao prvo moze se reci da imamo jedne od najboljih radnika na svetu s obzirom sa cime rade, znaci to su sve masine u proseku stare preko 20 godina, sa inzinjerima koji tek izadju iz skolskih klupa, dobiju posao preko mame, tate i pojma nemaju niti ista zele da nauce pa imamo situaciju da nam cak i autoputeve prave gradjevinski tehnicari.
Pod dva, u koji god posao da ulazite sa drzavom morate biti spremni da cekate po 3-4 godine na naplatu (izuzetak su poslovi koje finansira evropska unija, pokrajina...)
Pod tri, 95% putarskih firmi su u vlasnistvu lopova(Čume, Djuraskovic, Borovica...) i kada na sve to dodamo ministra koji u dilu sa svima gore pomenutima ne mozemo ni ocekivati bolje puteve.
U svemu grešite, pogrešno ste informisani, a nije čudo kad ovako pišu novine.
Još nisam video da je neko namerno loše izgradio put. Krađa na debljinama materijala na državnim putevima ne postoji kao princip, jako se tako nešto retko desi i uvek onaj ko je tako nešto uradio snosi posledice.
Vidm CLS ili tako neko, tvrdi da su radnici putari odlični a da inžinjeri verom dolaze do posla i iz "klupa". Prvo dipl.građ.ing. je retko zanimanje u Srbiji koje uvek može da nađe posao a kod nas ne postoje privatni i divlji građevinski fakulteti. Problem je upravo u obrazovanim majstorskim zanimanjima, asfalter, tesar, armirač, mašinisti... koji su polupismeni i neobrazovan i što niko od mladih koji sede dokoni po kafićima neće da radi te teške poslove i da uči posao za 400 evra mesečno.
Drugo, sam investitor smanjuje konstrukcije na minimum zbog cene objekta, koristi neadekvatne materijale opet zbog cene koštanja, a putari izvode radove onako kako znaju i umeju (sa kim i sa čim).
Nemojte davati paušalne ocene, jer poslovi na koridoru 10 izvođaču se plaćaju tek posle 3 GODINE!! Svatite da privatna lica finansiraju državu...
Poseban problem je osovinsko poterećenj, to jeste ogromna i česta preopterećenja, koja u toku letnjih dana naprave takvu nemerljivu štetu, a ne postoji sistem sankcionisanja i čak smanjivanja opterećenja u teškim letnjim danima gde za 10tak dana i nastane sva šteta o kojoj pričate.
Манге немој зезати, па путеви се и праве да би се по њима возило.
Како у Немачкој не смета "преоптерећење"?
Па "Загребачки" пут је бољи од свих нових изграђених.
Новосадски је скоро одма након пуштања почео да има рупе, закрпе и такозване "змијице" како их ја зовем.
Проблем је лоша ( неадекватна " припрема, крађа у материјалу итд.
Јер главоња који ради пут, води се логиком "дај да ја марнем 30% нпр, таман ће раније да пропадне пут па ћу опет !".
"Па "Загребачки" пут је бољи од свих нових изграђених."
5 година по загребачком аутопуту ја не виђам никакве што кажеш змијице, а камоли необрађене рупе ... ма они то намерно због нас ноћом све испонова раде да би се ми бедачили :)
ПИТБУЛ™
U nemačkoj se određene pretovare, što osovinske što bruto, ide u zatvor, a kazne prevazilaze vrednost vozila. Slično je i u Mađarskoj, postoje automatske vage, koje sva vozila isključuju sa autoputa na vaganje i nedo Bog da se utvrdi pretovar. Kod nas ima kamiona sa prikolicom od 80t i osovinskim opterećenjem 20t, a ukupna težina dozvoljena 40t i osovinsko opterećenje 12t. Na ulasku iz Mađarske pojedine firme pakuju od 4 kamiona 2 ili 3...
Jedna osovina od 15t pravi veću štetu nego 100 merodavnih od 12t.
Krađa ne postoji u obliku koji ti tvrdiš. To se radi nameštanjem tendera. Sve drugo je providno i kad dođe druga vlast lako se kontroliše (više puta rađene revizije). Postoje putevi koji su naplaćeni ali nikada izvedeni, skriveni u papirima, posebno na delu Kosova i naravno zato trenutno dve grupe robijaju.
Kažem para nema, to je problem i za kvalitet i za sve ostalo.
Манге
Ма каква контрола човече.
Па овде нико ни за шта не одговара.
Ко да их контролише кад су ти који краду на власти?
Неће ваљда сами себе да хапсе и терају у затвор.
Они бре јавно све раде, по принципу Боже Ђелића "укро сам, па шта !"
Честитајте ми, дивите ми се.
То је "демократско-европска" Србија.
ZATO STO SE KRADE i svi to znamo i pustamo ih.
pre neki dan sam krenuo na put, do Bubanj Potoka mi trebalo preko sat vremena od Banovog Brda. Oni kao nesto rade. Ali ja znam kako rade pa sam zato i ispi*deo.
@ Mange
Ne mogu da verujem da nije bilo para da se jednom pošteno uradi nadvožnjak na prestanku auto puta kod Batajnice, a da je bilo dovoljno da se 30 godina stalno popravlja.
Ex Italo fan
Održavanje se radi po ugovoru starom 30 godina. Izvode ga druge firme. Sektor investicija je potpuno druga stvar, i njegovo finansiranje ide isključivo iz inostranih kredita i zajmova od Svetske i Evropske banke za obnovu i razvoj. Te kredite je muka dobiti, mora da se sprovedu tenderi i da se ima potrebna dokumentacija. Jedan od najvećih problema je esproprijacija, jer samo jedann čovek može da drži ceo sistem u nemilosti godinama. Bez eksproprijacije nema kredita, planskih dokumenata, odobrenja...
Nisam potpuno upoznat sa deonicom obilaznice Surčin - Batajnica, ali znam da se radi o privremenom rešenju, da zbog eksproprijacije ne postoji odobrenje za gradnju, da je "stvar" nedorečen i privremena, ali ne sumnjam da će finalizovanjem doći na svoje.
U putarstvu se i rade rekonstrukcije, rehabilitacije i pojačano održavanje, kada troškovi održavanja postanu dominantni i kada se ne može održati potrebna upotrebna vrednost puta i bezbednost saobraćaja. Zbog velikog saobraćajnog opterećenja, vijadukt u Batajnmici nikada nije mogao da bude rekonstruisan, nego su rađena samo privremena rešenja.
Pošto je admin. obrisao moju prethodnu poruku, da dopunim da je ustvari za putarstvo najgotra stvar nenamnesko trošenje sredstava na predizborne puteve po Srbiji, takozvane "posebne naloge" za koje JP Putevi Srbije nije uopšte ovlašćeno da radi i finansira. Ukidanjem navedenog, stanje bi se popravilo u većoj meri jer bi sredstva uložena u održavanje za neke 2-3 godine značajno popravilo sliku putne mreže.
Setite se izjave jednog našeg Ministra "ja skinem jedan kilometar sa auto puta i vama u seli napravim 10". O tome pričam a suma nije zanemarljiva uopšte. E sad da li je to lopovluk ili nenamnsko trošenje budžeta za koji već "neki" leže u kavezu, prosudite...
Ima li negde link do idejnog rešenja budućeg "konačnog rešenja" one "petlje" u Batajnici, tj. pominjanog "vijadukta" i ostalog u tom delu? Da znam ima li čemu da se nadamo "jednoga dana" ...
@Mange
Sve sto sam rekao su informacije iz prve ruke i nemam razloga da lazem.
Tacno je da je gradjevinski inzenjer retko zanimanje ali evo konkretno od 12 gradj. inzinjera u caletovoj firmi 10 nemaju veze s vezom i gradj. tehnicari moraju da vode gradilista. Jednostavno imaju samo teorijska znanja i kada treba to da se primeni u praksi nastaje problem. Vezano za masince, asvaltere... Ranije je bila srednja skola, rukovaoc gradj. masina i cijem zavrsavanjem postajes kfalifikovan za sve moguce gradj. masine. Danas toga nema i obucavanje radnika se svodi na to da stariji majstori obucavaju mladje. Slazem se da ima i tu problema ali kvalitet puta iskljucivo zavisi od ljudi koji vode gradilista i nadzornog organa. Znaci kolko god oni da ne znaju, on moze 50 puta da ih vraca da urade ponovo. E sad problem je sto je nadzorni organ jedno od najunosnijih zanimanja u gradjevini. Konkretan primer, covek pred penzijom, radi taj posao 30 i kusur godina i do sada je proputovao ceo svet(bukvalno je trazio da mu plate put oko sveta), promenio do sada 4-5 automobila i to sve na racun firmi izvodjaca. Bukvalno ima tarifu koju jasno na pocetku kaze i ako ne pristajes mozes da napravis put kako god oces, nece ga odobriti.
I ova prica da putari namerno fuserisu je smesna, oni ako ga jednom lose naprave nece sigurno opet dobiti taj isti posao!
Ma ajde Mange ne pricaj nebuloze, krade se i te kako. Krade se sve, od boja za linije na kolovozu i goriva u kamionima koji rade popravke do debljine i sirine puta. Znam to iz prve ruke, od coveka koji radi u "Putevi Srbije".
Što neko gore pomenu "zmijice" i pukotine na auto-putu Beograd-Novi Sad? Konkretno govorim o deonici građenoj 2003/04 iz BGD ka NS a do Pazove, tu je nastao taj problem pucanja (već u drugoj godini eksploatacije) usled eksperimentalne ugradnje "plastike"!
Nakon toga firma koja je dobila posao sanacije tj."zalivanja", ozbiljne je novce zaradila. Da li je sve to slučajno, ili ...?
Tačno je da je domaći "bitumen" loš, a pritom i monopolski "plasiran" na to isto domaće tržište. Hrvatski je mnogo kvalitetniji beše i skuplji. Podržavam tezu "kupujmo domaće" ali ako nije kvalitetno, džaba smo krečili!
Kada se "pogreši" na tako kapitalnim i relativno skupim objektima, kao što je pun profil auto-puta, tu skore valjane popravke nema, na žalost svih nas korisnika-poreskih obaveznika!
Tačno je i da nadzori ne rade svoj posao korektno zbog raznoraznih pritisaka, ustupaka i korumpiranosti, pa to je valjda svima jasno ?! Kakva država, takav ...
cls
Glavni problem i jesu stari tehničari koji čuda rade. Ono što nikada inžinjer ne bi uradio, što nije po propisima, pravilima posla, etici, kodeksu, tehničar gazdi neće odbiti i svi prljavi poslovi idu preko njih. Recimo ugrađivati zakisao les na koridoru 10 kod Feketića, raditi asfalt bez opitne deonice, radne mešavine, menjati recepture bez ispitivanja....... Znaš, ispadne da im fali samo onaj papir (diploma) ali nije tako. Isto bi bilo da te operiše medicinski brat, a ti kažeš, kakv doktor, sedeo 10 godina u školi... Oni i jesu razlog zašto inžinjeri beže od posla i zašto se zadržavaju u jednoj firmi manje od 5 godina. Ako hoćeš mogu ti nabrojati "stare tehničare" po firmama i oni rade glavni javašluk, ali uvedene licence su ih malko sputale. Problem nastaje i menjaju priču kad im deca završe građevinu (onima kojima završe) Vidim imaš informacije, ali delom pogrešne. Sva sitna krađa, tipa boja signit što Đenka pomenu, emulzija, sitni inventar, so, nafta... ide baš preko starih tehničara i poslovođa.
Drugo, mnogi poslovi po ugovoru, određuju ugovorom da nadzor dobije novo vozilo, kancelariju, opremu, lap top, aparat... Naravno ne put oko sveta ali to se dešava, baš kao i svugde u Svetu i u svim strukama, jer deo finansira nabavljač opreme i mehanizacije kao prezentaciju novih tehnologija i reklamu. Baš isti slučaj kao doktori i farmaceutske kompanije. Ima tu korisnog ali i zloupotrebe.
Verujem i da Norveška ima isti problem ?!! :)
Pa oni "crkavaju" u poodmakloj "korupciji" i "javašluku" :)
Mange,
More treba da uvezemo kompletan novi narod!
Od oca Japanca i majke Nemice, pa će da bide kako treba! :)))