
Napori Peugeot Citroena i Fiata da zaustave gubitke u evropskom poslovanju mogli bi da rezultiraju gubitkom 500 hiljada radnih mesta jer se proizvođači automobila i dobavljači njihovih delova bore sa evropskom dužničkom krizom, javlja Bloomberg.
Evropska autoindustrija, uključujući proizvođače komponenti poput SKF AB i Autoliv Inc., spremna je na smanjenje plata jer potražnja za automobilima pada petu godinu zaredom. Privremenih radnika, koje je lako otpustiti, u ovoj industriji ima oko 1,5 miliona od ukupno 7 miliona zaposlenih, i oni bi podneli najveći teret krize, procenjuje bivši predsednik evropskog udruženja dobavljača delova za automobile Lars Holmqvist.
U autoindustriji od 2007. je već izgubljeno oko 700 hiljada radnih mesta, a nezaposlenost u evrozoni popela se na rekordnih 11,2%. Sa 17,8 miliona nezaposlenih potražnja za vozilima dodatno pada.
„S padom prodaje vozila postaje sve jasnije da su nivo proizvodnje i broja zaposlenih kod nekih proizvođača znatno iznad nivoa na kojima bi trebalo da budu", kaže analitičar IHS Automotivea iz Londona Ian Fletcher.
Italijanski Fiat je objavio da obustavlja investicije u matičnoj zemlji zbog pada potražnje i fokusiraće se na otpuštanja kako bi smanjio troškove. Najveće rezove za sada najavljuje Peugeot, drugi po veličini evropski proizvođač automobila. Planiraju da otpuste 14 hiljada radnika i da zatvore fabriku u blizu Pariza.
Otpuštanja velikih proizvođača tek su vrh ledenog brega, kaže Holmqvist, objašnjavajući da za svako radno mesto izgubljeno kod njih – nestaje još pet radnih mesta kod dobavljača. Prema njegovoj proceni, do kraja godine samo će dobavljači ukinuti pola miliona radnih mesta.
Autor/izvor: SEEbiz / Banka / Bloomberg
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
Gubici-tačno, zatvaranje nekih fabrika-tačno, gubitak radnih mesta-tačno, propast tih kompanija-netačno. Fiat je na pr. simbol ekonomskog razvoja Italije posle 2WW, na hiljade firmi zavisi od njega. A kriza je pocela jos pre nekoliko godina kada su usledili pregovori sa simdikatima. Zbog nje je i odlozen početak proizvodnje 500L.
@B.M
Kod Fiat-a je stalno kriza... i 80-tih i krajem 90-ih i pocetkom 2000-ih... pa opet sada.
Šta je vama tu čudno?
Evo kod nas recimo, finansiraju stranim novcem lažna radna mesta i to novcem:
1. iz budžeta
2. iz donacija
3. od kredita za velike infrastrukturne projekte i razvoj privrede.
4. danas počinju da troše devizne rezerve (privatan kapital štediša), banke postaju DAFINE !!!!!
5. JER SRBIJI NIKO VIŠE NE DA NI 1 JEDINU PARU, iz razloga što nikad neće moći da vrati ni kamatu, a kamoli glavnicu.
MMF je već nekoliko puta pomenuo bankrot Srbije 31. avgusta
a smejali ste se amerikancima kad su zatvarali fabrike da "nisu u stanju da naprave dobar auto i da im se zato to desava". a kad su evropski proizvodjaci u pitanju onda je samo "ekonomska kriza" razlog ... zanimljivo.
mile antena, pa ekonomska kriza i jeste prvo udarila u Americi pa se prenela u Evropu.
A za Amerikance, ja se i dan danas smejem. Nikada neću da zaboravim onu scenu kada su išli u crkvama i palili sveće i molili se za spas GM. hahaha!
Ali nemojmo da se lažemo, nije ni kriza ni Amerika kriva za ovo što se sad dešava u Evropskoj automobilskoj industriji. To su skupim cenonvnikom same kompanije doprinele. Ljudi nemaju za leba da jedu a oni podižu cene.
Dobro, samo je Opel izuzetak, njega su Amerikanci dobro udesili.
@ MasterHaosis
Veliki pozdrav za tebe, nema te nešto?
Šta misliš kad potrošimo i devizne rezerve, od čega ćemo živeti? Jel shvatate ozbiljnost situacije?
@ mile antena
Amerikanci su živeli na fiktivnom novcu i pomoću hipoteka. Izdavali su menice i obveznice bez REALNOG pokrića, dok hipoteke nisu pojele poslednji dolar.
I kad je trebalo da se vrati...odakle?
Dr Deki, Dejane L jesi li to ti brate?
Pa tu sam ja povremeno, nema me nema pa se izgubim, pa okine, pa me ima haha!
Ma nemam vreme toliko a i nisam ko vi profesionalac toliko da disktutujem. Ja samo učim, ali sam dobro naučio da se prepucavam haha.
Znam brate za ovo, nama je sve teža i teža situacija a kao narod sam ose zaluđujemo i puštamo filmove, nismo svesni da vrhunac tek dolazi. Ovo je samo priprema za vrhunac.
@MasterHaosis,
i na kraju taj gm prezivi i evo ga danas jaci nego ikada pre.
lepo potpisali nove ugovore sa UAW i automatski poceli praviti profit.
mozda bi se i vi trebali moliti, mozda bi zastava prezivela da ste to uradili :)
mile antena, hehe, i opet ista priča, opet se vrtimo u krug.
ja ti sad opet kažem da zastava nije Imala Ameriku da stane iza njih i da donira kao što su Amerikanci dobili.
Možeš ti da pričaš šta hoćeš ali dečko pomiri se sa činjenicom da Amerikanci nisu dobili novac za spas oni sad nebi bili ovde.
Nas dvojica možemo da otvorimo pekare, i da isto radimo, ili budi ti bolji nema veze. Udari nas kriza, obojica smo pred zatvaranje, tebi ćale da 5000 evra da pokriješ trškove, plate i gubitke, a ja odo. I ti posle da se hvališ kako si najbolji, i da sam ja trebao da se molim sa tobom.
A daj reci mi, nije li malo očaj naterao Amerikance da se mole? Da se nisu usili malo ranije. Koliko sad vidim malo su staloženiji nego pre, škola se plaća znaš. To će i nas da zadesi, i mi ćemo da naučimo školu.
@MasterHaosis,
pa situacija, mislim, da je malo drugacija. nije bilo samo dovoljno dati novac. razlika je ta sta uraditi sa tim novcem koji dobijes. gm nije uzeo taj novac i potrosio ga i x broj godina opet bio u financiskim problemima, vec danas odlicno posluje sa profitom.
sa druge strane, evo uzecu francuske auto kompanije, one su dobile financisku pomoc kad i gm i opet je sada traze. znaci gm je uvideo gde je pogresio i sada posluje sa velikim profitima, dok su francuzi nastavili po starom i posluju sa istim gubitcima kao i pre 5 godina. tako da su gm-ove pare bile odlicna investicija, a ove francuske bacanje i nista vise.
@ mile antena
Nerealan si. Ponoviću ti po ko zna koji put, da nije Opelove tehnike i tehnologije, gde bi sam bio GM? Džabe od para ako su bačene na pogrešno mesto!
mile antena, e brate svaka ti čast za ovo
,,nije bilo samo dovoljno dati novac. razlika je ta sta uraditi sa tim novcem koji dobijes"
reču mudrosti.
Ali opet prijatelju, zavisi i kolko si uzeo a ne samo koliko puta si uzeo. Na primer ti možeš da uzmeš 5 000 evra, a ja mogu da uzmem 2 000 i posle da tražim još dve, i opet sam manje uzeo od tebe.
Misli, ja govorim onako generalno, knjiški, ja sad ne mogu da se setim koliko su tačno dobili Francuzi a koliko Amerikanci. Ali da, lepo si to objasnio, imaš poentu.
Drugo, ti opet gledaš Ameriku kao celinu jer njihove firme kao da jesu celina, imate Ford, GM i Krajsler, koji donekle moraju da posluju kako vlada odredi, i kad dobijaju pomoć dobijaju kao tri firme. naravno, svaka od njih ima svoje kojima raspoređuje po potrebi.
ovde je u Evropi malo drugačija situacija, sve marke su povezane na neki način. I kada krene jedno sranje, ono se proširi na otale. I vremena i novca treba više nego kod vas da se to popravi. Ovde jedna marka vuče drugu, jedna firma iz jedne nacije poseduje drugu u drugoj državi, pa među državni politički odnosi su u pitanju i ima mnogo više faktora koji utiču na nestabilnost i otežavaju situaciju nego kod vas gde se sve odvija u jednoj državi. I mnogo je lakše rešiti problem. Naravno, zavisi i od problema.
Taman posla da branim Evropljane, ja samo kažem objektivno. Opet glavni problem je cena i umiljenost. To su samo dodatni faktori koji utiču na pogoršanje situacije. Naravno, i svi imaju izgovore za svoj cenovnik, te situacija na tržištu, te kriza, te poskupljenje nafte, te cunami u Japanu, te zemljotres ovamo, te pad evra, pa dolara, rast evra, rast dolara i stotinak drugih izgovora. naravno, rezultat toga je da narod nema ništa od izgovora i gleda činjenicu. A činjenica je da mu je opala kupovna moć i da neće da kupi auto i gotovo. I sada proizvođači kukaju. Pa neka kukaju. Ali opet, nevini ispaštaju. Radnici.
@Dr Deki,
ma sigurno je tako, jadan opel trosi sve svoje novce na razvoj nove tehnologije koju zli ameri onda uzimaju i koriste za svoja vozila, a jadni opel propada ... cry me a river.
@MasterHaosis,
pa mogu ja uzeti $5,000 odjednom, a ti $2,000 po dva puta i ti ces uzeti manje od mene. problem je sto ja sa svojih $5,000 uspem da napravim $25,000 (to bi bio gm). a ti sa svojih $4,000 nisi napravio nista, i to si ih jos izgubio i treba ti jos da prezivis (to bi bili francuzi).
i sve firme u americi su povezane na jedan ili drugi nacin. zasto bi recimo toyoti bilo u interesu da gm ojjaca i vrati se iz mrtvih? toyota je vise nego iko drugi bila za to da se gm-u da financije da izadje iz bankrota. zato sto je toyota znala da ako gm propadne sa njim propadaju i jos na hiljade manjih firmi sa kojima i gm i toyota saradjuju. jesi li recimo znao da su toyota i ford saradjivali kad je udarila recesija? glavni ljudi toyote i forda su svakodnevno pricali i delili informacije kako da obe firme opstanu u biznisu, iako su konkurenti.
tako da nije u americi situacija tako bas drugacija nego sto je u evropi.
ono sta je meni krivo, i zbog cega sam i napisao onaj gore prvi komentar, je sledece: kad su se gm, ford i chrysler nasli u financiskim problemima, na sav glas su kruzile price da je to zato sto proizvode aute koje niko nece i slicno, sto naravno nije istina. a sada kada su evropske kompanije u istim problemima, odjednom problem je samo ekonomska kriza i nista vise. price nemaju smisla, ispadalo je da gm, koji godisnje proda 8 miliona vozila, pravi aute koje niko ne zeli, a za hondine aute ljudi se otimaju i opet na kraju prodaju 3 puta manje vozila ... :)
Poslovanje zavisi od menadzmenta i prevazilazi ovakve diskusije. Ono sto je bitno, da autoindustrija vuče i ostale industrije, i zato drzave koje je imaju neće dozvoliti njeno gašenje. Metalna, hemijska, teksilna, naftna, stakla, gume, elektronike i mnoge druge. Sve to prati razvoj auta.