
Japanska Mazda je postavila sebi novi cilj: od sada će svaki svoj novi model dizajnirati tako da bude najmanje 100 kilograma lakši od prvobitno planirane težine.
Smanjenje težine automobila nije nemoguć zadatak. Međutim, kada se odluče na ovakav potez, proizvođači automobila moraju da uzmu u obzir i druge faktore, kao što su propisi za emisiju izduvnih gasova, bezbednost, komfor, praktičnost i druge funkcije, što samo znači dodatnu težinu. Kao deo ovog pristupa, koristeći SkyActiv tehnologiju, Mazda je uspela da dizajniranjem modela CX-5 crossover na ovaj način, smanji težinu vozila za velikih 260 kilograma, iako ovaj model ima istu veličinu kao njegov prethodnik, Mazda CX-7.
"Očigledno da ovaj zadatak postaje sve teži i teži. Mi smo se usredsredili na izuzetno nisko vešanje vozila, tako da nam to ostavlja još mnogo prostora za napredak", izjavio je Dave Coleman, glavni inženjer za razvoj automobila u severnoameričkoj Mazdi.
Ostali proizvođači automobila o tome takođe razmišljaju na sličan način. Audi je već povećao upotrebu aluminijuma, magnezijuma i ugljeničnih vlakana, koji su veoma laki materijali. Takođe, Ford želi da projektuje telo sledeće generacije svog modela F-150 pick-up tako da bude napravljeno uglavnom od aluminijuma. Ali, iako ovi materijali pružaju bolju ekonomičnost u potrošnji goriva, upravljanje i performanse vozila, oni takođe čine automobile i skupljim. Njihova cena će opasti tek kada ovakvi i slični materijali budu u širokoj upotrebi u auto industriji.
Izvor: Netauto.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Mazda
Lakši, sve lakši?
@ Predrag
Drug kupuje polovan Golf 5 ili Passat B5.5 , nije hteo da rizikuje, pa je otišao do 1 ovlašćenog servisa gde su mu rekli sledeće:
1. Nova vozila su sve lakša, jer se sve više koristi aluminijum i druge lake legure, kako bi se smanjila potrošnja i postigli ekološki propisi o izduvnim gasovima!
2. Kod Golfa 5 i Passat-a su čak i ramena i čitavo ogibljenje od lakih NEKVALITETNIH materijala i da im često strada vešanje.
3. Kažu da je to problem i sa drugim proizvođačima.
4. Ako je to tako, nije ni čudo što je AutoBild objavio da kod novijih Passat-a brzo stradaju amortizeri i viljuške. Možda zato i na Laguni puca ceo zadnji trap
Da... Ali s druge strane, danasnji auti su postali jedna obicna ugojena prasad! U glavnom zbog dizanja stepena pasivne sigurnosti... Recimo moj C2 ima s punim tankom malo preko jedne tone, dok je Ax, iz 1988- me, s prakticki jednakom masinom, imao 650 kila...
Smanjit tezinu bez da pogorsas pasivnu sigurnost, a pogotovo, da je istovremeno poboljsas, iznimno je tesko! I to je, ako pitas mene, stvar prema kojoj ce se u bliskoj buducnosti od odtalih razlikovat bolji proizvodjaci. Kvalitet izrade je, kako si sam zakljucio, kod svih na odprilike istom nivou. To jest... Nitko vise ne pravi "nepokvarljive" aute.
@ Drugmirko
Nisam ja zaključio, već kažu majstori iz ovlašćenog servisa VW-a! I kažu renomirani automagazini.
@Dr
A, neka... Moze i oni...a zakljucio sam i ja, empiricno, vozeci raznolike modele neprikosnovenog "tria fantastikus" i njihove "plebejske brace"' koje posjeduje moja sira familija, usporedjujuci ih s recimo "poslovicno" nepouzdanim citroenom (kojeg posjedujem ja :) ) i njegovim novodobnim proizvodima... Mogu rec, da, kad govorimo o kvalitetu izrade, kod "mainstreama" razlika prakticki ne postoji a "premium" ni iz daleka vise nije toliko superioran.
Ali kod "premiuma" postoji jedna bitna distinkcija.... Njihovi modeli su bitno laksi i sa svakom novom generacijom i uprkos poboljsanjima na svim podrucjima, postaju jos laksi!
Francuzima tezina generalno gledano jos uvjek raste, jer im je fokus zadnjih godina bio na poboljsanju kvaliteta izrade i ugradjenih materiala...
Pa naravno da automobili treba da budu laksi.Niko ne zna koju opasnost moze da stvori auto koji ima vise od 2 tone...Audi je odradio vrhunsku stvar sa njihovim modelima.S8 moze da izadje na crtu BMW-U M5 koji je manji i jaci od njega.
E pa, sta da se radi kupci traze sve vise standardne opreme, a to ima masu, razni komiteti i Vlade traze bezbednija vozila sa vise ojacanja i elektronskih pomogala za bezbednije vozilo i to ima masu tako da da...
Ovo sa ugljenicnim vlaknima moze biti revolucionarno samo da naprave takvu kombinaciju da ima savitljivost da bi mogla jednostavno da se zguzva u slucaju sudara i prenese silu na ostatak vozila i tako zastiti putnicki prostor... ona jesu kruta (ugljenicna vlakna) i laka ali nije to poenta kod bezbednosti...
@orlo
Istina, ugljicna vlakna su kruta ali to ne znaci da njihova upotreba smanjuje sigurnost... Naprotiv! Kad bi to bilo istina, svaki udes u recimo, formuli1, bio bi pokolj, jer je kompletan bolid napravljen iz njih...
Ugljicna vlakna omogucavaju cak bolju zastitu jer se mogu jako "ciljano" projektirat... Ali treba imat na umu, da su "samo za jednokratnu" upotrebu. To jest, do prvog udesa... za razliku od metala, kojeg mozes "poklepat" u njemu se nepovratno unistavaju vec i kod manjeg udesa...
@drugmirko
Slazem se ali sve to treba komercijalizovati, tj oboriti cenu na taj nivo da se moze primeniti i u jeftinijim vozilima, a to se postize omasovljenjem proizvodnje. BMW najavljuje za svoje i elektro modele veliku primenu i ako je verovati na rec (dez)informacijama i u narednoj seriji 7, ali oni ce biti prilicno skupi. Kada bi jos neko od giganata autoindustrije krenuo da radi na toj primeni verujem da bi za mozda 10 i manje godina imali nisku/prihvatljivu cenu. Trenutno je upotreba aluminujuma ili npr. magnezijuma prilicno skupa da bi se primenila u recimo u C-segmentu. Za sada se koriste naprednije legure celika koje omogucavaju donekle smanjenje mase. Jos nesto, nisam siguran da li se moze porediti F1 sa obicnim vozilima, jeste da su sile koji trpi prostor u kome je vozac vece, ali raspodela sila treba biti drugacija jer je putnicki prostor veci kod auta i vozaci i putnici nemaju pojaseve u 5 tacaka vezivanja, kacige i okovratnike... :)
@orlo
Pa... u sustini je u pitanju ista stvar... potrosit energiju udesa... Sad, ili na deformaciji metalne karoserije ili na unistenju karbonske/kevlarske... svejedno. I jednim i drugim moze se postici s pametnim projektiranjem. Ono sto nije tako jednostavno je trosak i vreme... S karbonskim vlaknima se uglavnom radi rucno, a nije tako jednostavno imat i dovoljno velik autoklav za pecenje karbonskih djelova danasnjim autima potrebnih dimenzija... Osim toga, samo pecenje traje par sati... Sve to je za velikoserijsku produkciju problem, cak i ako troskove ne ne uizmas u "racun"...
Puno jednostavnije (i jeftinije) je u par sekundi na presi "odstancat" potreban deo iz metala...