home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Stručnjaci za automobilsku industriju ocenjuju da su predviđena proizvodnja Fijata u Kragujevcu previše optimistična, piše italijanski list “Il Piccolo”. Među razlozima se pominje visoka cena novog modela “fijat 500L” koji je prošle sedmice krenuo za Italiju iz Luke Bar, ali i generalni pad potražnje na evropskom tržištu, prenose podgoričke Vjesti.

Karol Tomas, ekspert za Istočnu Evropu pri LMC Automotive, jednoj od glavnih svetskih agencija u oblasti predviđanja prodaja u automobilističkom sektoru, ocenio je da će Fijat teško dostići najavljene cifre proizvodnje (od 120 do 180 hiljada automobila godišnje, počevši od 2013.), te da će u postojećim uslovima i dostizanje minimalne kvote (120 hiljada) predstavljati dobar rezultat.

Tomas je istakao da se perspektiva na tržištu “bez sumnje pogoršala” od kada je 2008. godine Fijat pokrenuo projekat u Kragujevcu, iako, kako je ocenio, prilike na tržištu ni tada nisu bile dobre.

Ovaj analitičar smatra da je glavni problem u tome što Fijat povećava proizvodne kapacitete u momentu u kojem je prodaja u padu i u kojem će biti potrebne godine da bi se vratili na nivo prethodnih decenija.

“Otvoriti fabriku u Srbiji u momentu kada italijanske fabrike smanjuju proizvodnju bi moglo ostaviti i utisak manjka političkog senzibiliteta”, izjavio je Tomas.

Među Italijanima, inače, mahom vlada nezadovoljstvo zbog odluke Fijata da preseli fabriku u Srbiju na uštrb radnika u Italiji, uprkos tome što se radi o brendu koji je decenijama finansiran državnim novcem.

Tomas ističe i da detalji ugovora između Beograda i Torina nisu objavljeni, izazivajući sumnje o razlozima njegovog skrivanja. Poznato je da je Fijatov ulog u modernizaciju srbijanske fabrike 700 miliona eura, dok se Vlada Srbije obavezala da uloži dodatnih 200 miliona, kao i 10 hiljada eura za svako novo radno mjesto.

"Atraktivnost Srbije uključuje nisku cenu rada – plate iznose jednu petinu italijanskih, i nešto više od polovine poljskih – uz to, Srbija je povoljno pozicionirana uz laku dostupnost crnogorskih luka, kao i povezanost kopnom sa Mađarskom i Rumunijom”, ističe Tomas.

Ipak, on smatra da bi odluka o investiranju u bivšu Zastavu mogla biti na neki način logična da su se stvari na evropskom tržištu automobila drugačije odvijale.

“Potražnja na evropskom tržištu je slaba, a cena novog modela (13,5 hiljada eura za Srbiju, oko 16 hiljada za ostatak Evrope), teško da će motivisati kupce u Istočnoj Evropi, što znači da se nade moraju polagati u rezultate u zapadnom delu kontinenta”, naveo je Tomas.

Prema najavama kompanije Fijat automobili Srbija, očekuje se da trećina automobila proizvedenih u Srbiji bude prodata na američkom tržištu. Model će biti plasiran na 100 nacionalnih tržišta, uključujući Aziju i Pacifik, a prioritetna tržišta ostaju Italija i Srbija gdje će najprije i početi prodaja – već od oktobra.

Ferdinand Dudenhoefer, profesor automobilističke ekonomije pri Univerzitetu u Duisburgu, koji važi za gurua analize i predviđanja na tržištu automobila, manje je skeptičan od Tomasa, iako i sam smatra da su predviđene cifre proizvodnje “previše optimistične”.

Ovaj nemački stručnjak smatra da je dobar potez bio globalizovati proizvodnju, i podsjeća da Folksvagen proizvodi 30 odsto svojih vozila u Kini i drugim državama. Ipak, on podsjeća da je Fijat veoma fokusiran na italijansko tržište, te da je prodaja prethodnog modela, “fijat 500”, na američkom tržištu bila znatno niža od predviđene – u prvoj polovini prethodne godine prodato je svega 16.700 automobila, dok je Fijat do kraja godine očekivao 50.000. U Fijatu se sada nadaju da će novi model 500L biti atraktivniji za američko tržište, s obzirom na to da se radi o prostornijem modelu.

Luka Bar je uložila 650 hiljada eura u prilagođavanja za potrebe transporta Fijat automobila, uz očekivanja da će se u crnogorsku kasu od posla sa Fijatom godišnje slivati po oko 10 miliona eura, od čega bi tri do četiri miliona trebalo da ostane Luci.

Planirano je da svake sedmice iz Kragujevca za Bar idu dva voza sa po 206 automobila, uz postepeno povećanje na do 12 vozova nedeljno, prateći porast proizvodnje.

Prvi kontigent sa 420 Fijatovih vozila proizvedenih u Kragujevcu iz Luke Bar je otpremljen za Italiju 21. avgusta, čime je nakon 30 godina ponovo u funkciju stavljen RO-RO terminal za pretovar automobila.

Izvor: B92 / Vijesti

Foto: Beta.rs / Tanjug.rs 



čitanja : 1468



Komentari

Cuj, to kaze nemacki strucnjak, malo provodno ;-)

Autor 599 27 Avg 2012, 19:42

ovo oblo čudo 500l se pravi u srbiji da kad propadne projekat ne bude štete i buke a parice budu fino oprane

Autor Tony 27 Avg 2012, 21:22

Ukratko, Italijanima krivo što se pravi u Srbiji i brinu se da neće ići prodaja.

Autor B. M. 27 Avg 2012, 22:11

Ko bi rekao, bas se iznenadih.

Autor Damko 27 Avg 2012, 22:35

Ne čudi me uopšte. Pa ovo je ista kompanija koja je, kako je ponosno rekao Markijone, uzela broj Minija prodatih u Americi 2001. godine, prepolovila i tako postavila (pa promašila za polovicu) prodajni cilj za „fijat 500“ čitavu deceniju kasnije.

Autor CaMIRO 27 Avg 2012, 22:38

Za nas je uspeh i prodaja 50.000 500L godišnje, jer pre toga je bila skromna prodaja Punta. Proizvodnja je več preko 200 auta dnevno. Početkom Septembra planirana je poseta novinara FASu, pa ćemo saznati više detalja.

Autor B. M. 28 Avg 2012, 02:31