home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa: Novosti.rs

Katastrofa! Ovom rečju predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila Srbije Miloš Petrović najpreciznije, najkraće, a opet najsveobuhvatnije, odgovara na pitanje „Novosti“ o prodaji automobila u Srbiji u prvih devet meseci 2012. godine.

- Ne postoji nijedna druga reč, čini mi se, u ovom trenutku, kada smo bukvalno svi mi, uvoznici, bačeni na kolena. Prema podacima prodaje u prvih devet meseci ove godine, na tržištu su plasirana ukupno 17.852 nova vozila, a u istom periodu prošle godine prodato je 25.231 vozilo. Pad prodaje, kada se uzmu u obzir samo putnička vozila, dostiže i 42 odsto - objašnjava Petrović.

Tržište

Naš sagovornik podseća i na činjenicu da je pre početka svetske ekonomske krize, u periodu od januara do septembra 2008. prodato 45.455 novih automobila.

- Sada u celom kvartalu, dakle u tri meseca, ne uspevamo da prodamo onoliko vozila koliko smo 2008. prodavali u samo mesec dana. Sve je stalo. Ne rade saloni, ne rade lizing kuće, tržište je potpuno zamrlo. Smanjuje se broj dilera, zaposlenih...

Prema podacima MUP Srbije, kako navodi Petrović, prošle godine je registrovano samo 23.000 novih automobila u Srbiji proizvedenih te godine. Do ukupne brojke od 31.000, koliko je pokazao „završni račun“ prodaje novih automobila u 2011, dolazi se posle saznanja da su ta „nova vozila“ proizvedena godinu-dve ranije, dakle radi se o takozvanim vozilima s lagera.

- Tu nije ništa sporno. To su, ipak, novi automobili. Njima je za tu godinu ležanja na lageru smanjena i maloprodajna cena. Problem se uočava kada se pročita do kraja izveštaj MUP-a iz 2011. Naime, ukupno je regostrovano, prvi put, oko 102.000 vozila. Dakle, 90.000 polovnih vozila je ušlo u zemlju - pojašnjava Miloš Petrović. - To ne znači da smo mi protiv toga da narod vozi jeftine automobile, ali tražimo da se uvede red, da ta polovna vozila imaju sertifikat, da su legalno uvezena,ocarinjena...

U praksi se pokazuje da država gubi ogroman novac jer, kako tvrdi Petrović, retko ko je prijavio pravu vrednost vozila i nema nijedne fakture po kojoj su dažbine naplaćene više od 600 evra.

(Ne)stimulisani

Otkako je 2005. godine uveden niz olakšica za uvoz automobila koje koriste invalidi, nijedno polovno vozilo preko 3.000 kubika nije drugačije uvezeno. Ispada da invalidi u Srbiji imaju toliko novca da bez problema kupuju skupocene džipove. I to skoro svi odreda.

- Država nije stimulisala svojim merama uvoz malolitražnih automobila, vozila koja malo zagađuju okolinu, već je pokušavala represivnim merama da stane na put raznim izvrdavanjima zakonskih propisa - kaže Petrović. - Zato sada imate ogroman broj vlasnika terenaca koji, u suštini, zbog bremena godina, malo koštaju, ali je za njih registracija paprena. Njihovi vlasnici su uspeli da ih „proglase“ teretnim vozilima, tako da umesto 150.000 plaćaju od 20.000 do 30.000 dinara za registraciju.

Uočen je i veliki broj onih vlasnika koji, za malo novca, na crno, prijave na tehničkom pregledu da su umesto motora od, recimo, 3,5 litara u vozilo ubacili motor od dva litra. Onda takav automobil registruju i tako štede ogroman novac. Država gubi, gube uvoznici, ali i svi građani, jer takva vozila su opasna na drumu i veliki su zagađivači.

Bezbednost

Podatak da je naš vozni park među najstarijima u regionu, po nekim procenama 12-15 godina, morao bi da zabrine sve u državi. Bezbednost na drumu i ekološki aspekat nešto su što mora da igra presudnu ulogu u državnom stimulisanju kupovine novih automobila.

S najnižom prosečnom platom u regionu, nestabilnim dinarom, ogromnom nezaposlenošću i još većim kamatama na kredite, teško je videti svetlo na kraju tunela.

- U stalnim smo kontaktima sa državom. Neke korake u pravom smeru ona jeste povukla, poput subvencija od 100.000 dinara za kupovinu vozila koja ispuštaju manje od 100 grama ugljen-dioksida po pređenom kilometru. Ali je problem u tome što od Nove godine nikome nije isplaćena ta subvencija - kaže Petrović.

Porazno deluje i podatak da se u Sloveniji, sa više od tri puta manje stanovnika, i sa pet puta mlađim voznim parkom, godišnje proda više od 60.000 novih vozila.

Za luksuz ima novca

Prodaja vozila takozvanog premijum segmenta u Srbiji kao da ne oseća posledice krize. Za luksuzne modele „mercedesa“, „audija“, „poršea“, „BMW“ kao da nema zime.

- Svake godine se u Srbiji proda oko 1.500 vozila iz premijum segmenta. Tako će biti i ove godine - potvrđuje Petrović.

Ono što je još zanimljivije, više od 80 odsto tih vozila se kupuje za keš.

Autor: P. Živković

Foto: arhiva Autoblog.rs / Novinenovosadske.rs



čitanja : 1041



Komentari

hahaha...sta li de tek pricati sledede godine....kada ne bude ni 15000 jedinica prodato....

uvek moze gore i uvek jeftinije....zakonitost trzista

Autor ipanema 23 Okt 2012, 23:40

Dušebrižnik. Kako on samo brine o Državi Srbiji i njenim gubicima..

Autor Dikh tu kava 23 Okt 2012, 23:46

Po meni, jedina mogucnost da drzava reaguje jeste da zabrani uvoz Euro 3 polovnjaka, odnosno da minimum bude Euro 4, mada nesto ne verujem da ce se to desiti jer sa sadasnjim propisima kupuju socijalni mir.

Autor STrider 24 Okt 2012, 02:47

Pa ce se onda popravljati golfovi dvojke, opel kadeti i jugici kad ljudi ne budu mogli da kupe neki polovnjak star deset godina

Autor aca 24 Okt 2012, 08:55

Našli su pravog ko će da bude na čelu organizacije.. Glavne japanske uvoznike je sahranio, sada će i celo tržište..
Auto menadžer prodaje "uspešan" u rukovođenju kao "sportski radnik" Goran Vesić..

Autor Panchev9 24 Okt 2012, 09:39

Bas mi zao uvoznika. Slavili su kad je Zastava propala. Isplatilo im se i da placaju da domaca autoindustrija propadne. No, prosli lepi dani.

Autor B . M. 24 Okt 2012, 10:54

I to je mnogo kakvo je stanje u drzavi. A tesko da ce na bolje.
Ima li podataka za Hrvatsku, Bosnu, Makedoniju?

Autor Damko 25 Okt 2012, 21:05