
Autor/izvor: SEEbiz / Fena
Kompanija "Tomos industrija" iz Kopra, poznata još iz vremena bivše Jugoslavije po proizvodnji motocikala i vanbrodskih motora, juče je otišla u likvidaciju, a 60 zaposlenih biće raspoređeno na druge poslove u okviru firme "Hidria" u koju je Tomos uključen od 1998. godine.
Vest je iznenadila zaposlene koji tvrde da su imali dosta narudžbina za sledeće dve godine, ali ju je potvrdio direktor Marjan Kanduč, koji je istakao da će biti sačuvana robna marka "Tomos", koja će i dalje razvijati.
"Bili smo poslednji takav proizvođač u Evropi, ali ćemo zbog konkurencije i troškova morati da preselimo proizvodnju van Slovenije", rekao je, dodavši da se ukida samo proizvodnja, dok će razvojno odelljenje i dalje nastaviti da radi.
Sindikat je pozdravio odluku da neće biti otpuštanja zaposlenih, ali tvrdi da za prekid proizvodnje u Sloveniji nije bilo razloga jer je narudžbina za motocikle, skutere i bicikle sa motorom u Evropi i Americi dosta, pa takva proizvodnja ima perspektivu.
Preduzeće "Tomos", skraćeno od TOvarna MOtornih koles Sežana (Tvornica motornih bicikala Sežana), registrovano je 1954. u Sežani u okviru tadašnjih strateških napora da se industrijalizuju krajevi koji su gravitirali prema Italiji. Nekoliko meseci kasnije slovenačka republička vlada donela je odluku da se velika fabrika sa tim imenom sagradi u Kopru, nakon što je bilo rešeno pitanje razgraničenja sa Italijom, a zona B pripala Jugoslaviji. Fabriku je 1959. posetio i tadašnji jugoslovenski predsednik Tito.
Na njenom prostoru je nakon smanjivanja proizvodnje u 90-im godinama postavljen tehnološki park.
U to vreme je "Tomos" imao ugovor o licenci sa kompanijom "Steyr-Daimler-Puch", a u 70-im i 80-im godinama posebno su bili popularni njegovi modeli "Kolibri".
Foto: arhiva / Tomos
imao sam atx 50c, osto u bosni u garaži kad smo pobjegli 15/4/1992. Nikad ga više nisam vidio:-(
ja imam apn6, star 30god, potpuno sam ga sredio pre dve godine, izgleda kao nov. vozili ga pradeda, deda, ćale, ja a kad klinac poraste i on će ...
eto to je kvalitet
Т12 је био највећа грешка Томоса, јер се није никада кварио, па за њега нису могли продавати резерне делове. Т12 је неуништив!
Od APN-6 sam krenuo i mnogo prešao (slatko navozao, naučio što šta...), što leti što zimi kada su retki na ulici i pešaci bili...
Najzadovoljniji sam bio sa CTX-80, a ovim sa slike najnezadovoljniji, ubi ga visok broj obrtaja, a kvaliteta materijala nigde za te "visine"...
U tekstu se pominje "Kolibri"?
Ako se misli na Tomos Kolibri (automatik) pa ne znam gde je taj bio popularan, kod nas sigurno nije.
Bio je skup kao voda u Sudanu!
Normalno je da su posustali bez nekih bitnih inovacija/modela + krizne devedesete, pa NE plasman na naše tržište itd...
Srbija kao najveća bivša republika je pretpostavljam dobar deo asortimana kupovala
pa utihnula...
U svakom slučaju drago bi mi bilo da nastave kako kažu, šteta da se ugase evociraju uspomene :)