
Kako prenosi Beta, poljska vlada je započela pregovore sa italijanskim Fijatom da odustane od namere da otpusti 1.500 radnika u fabrici u mestu Tihi na jugu Poljske.
Jedan od predloga je da radnici umesto toga rade po skraćenom radnom vremenu.
"Predlažemo Fijatu fleksibilne oblike zaposlenja. Da ne otpušta ljude, već da ih prebaci na skraćeno radno vreme. Krize dolaze i prolaze", kazao je posle sednice vlade vicepremijer i ministar privrede Januš Pjehoćinjski.
Vicepremijer je naglasio da se u pregovorima sa italijanskim vlasnikom fabrike vlada bori za svakih 100 radnih mesta, da otpuštanja bar bude manje.
Vlada danas nije prihvatila predlog automobilske industrije da zbog smanjene potražnje za automobilima, smanjenja proizvodnje i otpuštanja u toj grani poljske industrije država dotira program nacionalne zamene automobila, tj. da sa 1.750 evra dotira Poljacima kupovinu novog automobika proizvedenog u tamošnjim fabrikama.
"U ovoj situaciji bi taj skupi program iskoristili dileri ili proizvođači onih automobila koji se ionako dobro prodaju na poljskom tržištu", kazao je Pjehoćinjski.
On je dodao da su "sve poljske fabrike automobila smanjile proizvodnju zbog velikog pada narudžbina".
"U toku prva tri kvartala ove godine, u Poljskoj je proizvedeno 598.000 automobila i lakih industrijskih vozila. Fijat je proizveo 325.000, što je pad za 25 odsto. Folksvagen u Poznanju 154.000, što je pad za pet odsto. Opel 119.000, što je pad za 26 odsto", kazao je novinarima vicepremijer.
Prema nekim proračunima, otpuštanje 1.500 radnika u Fijatu i smanjenje proizvodnje značilo bi gubitak ukupno 4.000 radnih mesta, pošto bi otpuštali i Fijatovi kooperanti.
Ministar rada i socijalnih pitanja Vladislav Košnjak Kamiš kazao je da je vlada spremna da pomogne otpuštenim radnicima sa oko 10 odsto sredstava iz Fonda rada, namenjenog borbi protiv nezaposlenosti.
Poljski sindikati optužili su Fijat da probleme fabrike u Poljskoj nije skrivilo toliko loše stanje na evropskom tržištu automobila, koliko odluka italijanskog koncerna da da posao radnicima u domovini, i od kraja ove godine u Italiju prebaci proizvodnju nove verzije modela "panda", koji se do sada proizvodio u Poljskoj.
Autor: Beta, AP
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
ili fijaker? Ko tehnoloski zaostane nema sta da trazi u svetskoj konkurenciji. Zastava Oruzje je nekad pravila dobre puske kremenjace, al nebi nijedna armija sad to kupila.
Evo posta s jednog foruma da vidite koliko je tesko pretiti tehnoloski razvoj;
Pozdrav svima. Prvi post.
Isprovocirali ste me da se registrujem iako citam forum vec duze vreme. Pomenuli ste firmu u kojoj radim, pa ko velim da razjasnim jos neke stvari.
Ja radim kao rukovodilac razvoja u PROMOTOR-IRVA i znam kako firma dise od 2005 godine od kada tamo radim.
Ono sto je micika rekao za TS 16949 da je samo ulaznica u ring to je tacno. Ulaznica pod jedan dosta kosta cca 5000-10000 evra. Taj detalj ne znam tacno. Recertifikacija na 4 godine kosta kao i prva certifikacija. Nadzorne posete su na godinu dana i one kostaju 2000 eura i to ako je proveravac iz Srbije. Nama je do 2008 bio Austrijanac i nadzorne posete su nas kostale oko 5000 evra. Ovo vam kazem zato sto pre svega treba finansijski da stisnete petlju da dobijete certifikat i da znate sta zelite od tog certifikata. Auto industrija kao izazov lepo zvuci ali kosta uzasno mnogo para, zivaca i vremena.
Drugo i kad imate TS to znaci da treba da nadjete kupca. Mi smo PSA dobili 2000 jer je tada sistem bio mnogo jednostavniji a i ugovor JUCITA kao prodavca je bio takav da je moglo da im se proda 30% vrednosti uvezene robe pa se doslo na ideju da im se proda nesto. I tako je krenula prica sa mojom firmom. GM su nam doveli ljudi iz SIEPE i na tome im hvala jer to je jedna od retkih agencija od kojih firme poput Promotora imaju koristi.
FIAT je dosao sam kada su imali akciju pretrage potencijalnih dobavljaca u Srbiji kada su kupili ZASTAVU. I tada smo jedino mi prosli audit.
Ali u principu svi veliki rpoizvodjaci imaju svoje b2b portale gde mozete da se registrujete i vrlo verovatno ce vas kontaktirati za dodatne informacije o firmi (kako smo mi uradili za VW i trenutno smo u ozbiljnoj prilici da dobijemo posao za Audi).
Treca stvar jeste kad dobijete posao i date dobru ponudu koju vam tesu iz sto puta i traze da je poboljsavate i na online aukcijam takmiceci se sa konkurencijom, sto vam kod prvog posla izroni milion skrivenih troskova koje niste ukalkulisali u cenu i sto onda gutate tu knedlu jer vam svaki novi posao i kupac znace mir i stabilnost.
Kod dizalice za Corsu tek kada je potpisan ugovor i fiksirana cena smo saznali da treba da platimo obuku od 5000 evra da bi uveli njihom sistem kva;liteta tzv. QSB koji je u svojoj biti prenet TOYOTIN production system sa milion novih obrazaca i dokumenata koje treba da vodite. Isto nas otprilike ceka i za Audi jer oni formalno ne rade prema TS16949 nego prema standardu nemacke autoindustrije VDA pa moramo da imamo obucenog internog proveravaca i osobu sa certifikatom o poznavanju postupaka sa delovima od bezbedonsnog karaktera sto ce opet da kosta cca 5000 evra i tako stalno u krug.
Kad u celu tu jednacinu ubacite ono vreme i zivce koje sam gore pomenuo shavtite da bi ste dali 1 dinar da udjete u to drustvo, a 2 da izadjete al ne mozete jer ste u zacaranom krugu troskova, velikih serija i minimalnih profita i tako vas melju kao vodenica.
E zato nema vise firmi koje rade za FIAT u Srbiji niti ce ih biti (100% domace vlasnistvo) jer kosta para, zivaca i zivota. Uz drzavu koja vas saplice umesto da vam pomogne mislim da je sve jasno.
Pozdrav.
A zašto Vlada Poljske sa FIAT-om ne zaključi "aneks ugovora", koji će da u celosti "zacrni", a u njemu se "sve dogovori". I problema biti neće. Kao mi i FIAT... Pa, šta košta da košta, jer to niko od običnih ljudi i neće znati,jer će to da bude poslovna tajna ...
Moron
Pa nisu ludi kao ovi naši. Pre bi vratili Poloneza u proizvodnju ;)
Predrag
a otkud ti znaš šta piše u tom zatamnjenom delu naših ugovora i aneksa? Ja sam, recimo, čuo da je u tom delu FIAT preuzeo izuzetno velike obaveza prema nama ( a ne obrnuto ) i da zato, zbog svoje sramote i blama, ne dozvoljava da se to objavi. I to mi je logično. Jer, on je samo firma, a mi smo ipak država i jasno je ko je tu ko, tj. "ko kosi, a ko vodu nosi" ...
Zanimljivo u ovoj prici je da Fiat otpusta u Poljskoj priblizno onoliko radnika koliko je novih ove godine primio u Srbiji.ASli apsolutni smo sampioni, jeftiniji od Kineza. Sto kazu talijanski mediji, u Italiji nema radnika koji moze sebi da dozvoli rad za 400 evra mesecno.