home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Izvor: dw.de

Koncerni koji se orijentišu samo na domaće tržište i te kako osećaju posledice recesije. Nasuprot njima, Folksvagen, BMW ili Dajmler, beleže rekordne dobitke, prevashodno jer računaju na kinesko tržište.

Na 83. Salonu automobila u Ženevi, sportski i luksuzni automobili ostavljaju posetioce bez daha. Ipak, iza kulisa nije sve tako sjajno. Evropska dužnička kriza sve više produbljuje rascep u evropskoj automobilskoj industriji. Na jednoj strani koncerni kao što su Folksvagen, BMW ili Dajmler, beleže rekordne dobitke, a na drugoj strani, Opel, Ford i Pežo se bore sa dramatičnim gubicima.

Stručnjak za automobile Ferdinand Dudenhefer sa Univerziteta Duisburg-Esen, kaže da se automobilska branša pretvara u dvoklasno društvo: “Preduzeća koja svoje automobile pretežno prodaju u Evropi, imaju velike probleme zbog recesije u južnoj Evropi. I zato su sva ostala preduzeća, koja su aktivna van Evrope, poput nemačkog Folksvagena – u boljoj poziciji”.

Sličnog mišljenja je i direktor Dajmler grupe, Diter Ceče: „Proizvođači koji u osnovi ostvaruju profit na evropskom tržištu, nemaju mnogo mogućnosti da nadoknade svoje gubitke. Ali mi smo uspešni na svim važnim tržištima u svetu”.

BMW: Rizik se isplati

Šef BMW-a Norbert Rajthofer smatra da je njegov koncern u pravom trenutku izabrao pravu strategiju: “U prošlosti smo se upustili u rizične poslove. Prošle godine smo otvorili drugu fabriku u Kini. Uz to je BMW još 2007. odlučio da udvostruči svoje kapacitete u pogonu Spartamburg u SAD. Sve te odluke nam, u situaciji u kojoj je Evropa sada, pomažu”.

Ipak, šta znači sve veća zavisnost proizvođača od kineskog tržišta? Čak se i kineski proizvođači automobila sve više okreću globalnim tržištima. Kineski Koros, deo kompanije “Čeri”, na Ženevskom sajmu predstavlja svoje prve modele, koji treba da prodrmaju tržište u Evropi. Ipak situacija na starom kontinentu je dramatična, kaže stručnjak Dudenhefer: “Trenutno je prodaja u Evropi opala na 11,5 miliona automobila. U normalnim uslovima se proda oko 15 miliona. Znači nedostaje 3,5 miliona automobila – to znači da je trenutno 10 fabrika zatvoreno, jer ne postoji potreba da se proizvodi.

Pesimistični Francuzi

U Ženevi su posebno šefovi francuskih koncerna pesimistični. Šef "Pežoa" Filip Varen je rekao da se čovek ne može osloniti na oporavak i rast u Evropi. I prvi čovek "Renoa", Karlos Gon, ne računa na oporavak. Pitanje je jedino, da li će se situacija na tržištu razvijati loše ili veoma loše, rekao je vrhunski menadžer.

Autorka: Ivana Ivanović (ard)

Odg. urednik: Mehmed Smajić

Foto: Reuters



čitanja : 1049



Komentari

ko im je kriv.Sto i onui nisu tako uradili

Autor SaSa 09 Mar 2013, 13:33

Stalno se pominje duznicka kriza. A kome su svi to duzni?

Autor Srdjan 10 Mar 2013, 08:14