
Preuzeto sa: Politika.rs
Od početka godine do kraja aprila „Fijatova” fabrika u Kragujevcu proizvela 35.000 automobila „500L” uglavnom za izvoz
Posle kratkotrajnog prekida proizvodnje usled obustave isporuke delova kompanije „Selmat” kod Torina, koja pravi plastične komponente za enterijer automobila, u „Fijatovoj” fabrici u Kragujevcu preksinoć u 22 sata ponovo je uspostavljena montaža modela „500L”. Manjak od oko 250 automobila biće nadoknađen u narednim danima, kada će više od 3.000 radnika biti angažovano prekovremeno, saopštio je juče direktor kompanije „Fijat automobili Srbija” Antonio Čezare Ferara, koji je u Kragujevcu otvorio četvrti po redu Međunarodni sajam proizvođača auto-delova jugoistočne Evrope.
Kao i prethodnih godina, „Fijat” je i ovog puta bio okosnica sajma, koji je okupio mnogobrojne proizvođače auto-delova iz Kragujevca, Srbije, ali i cele jugoistočne Evrope. Komponentaše iz Italije, Slovačke i Mađarske predvodile su privredne komore tih zemalja, a izlagače je ugostio organizator manifestacije, Regionalna privredna komora Kragujevac.
U okviru promocije domaćih proizvoda, RPK Kragujevac juče je kupio jedan „500L nacionale”, koji se u Srbiji prodaje po ceni od 10.900 evra. Najavljeno je i da će Privredna komore Srbije krenuti istim putem, što, kako je rečeno, treba da slede sva naša preduzeća, pogotovo ona u državnom vlasništvu.
„Fijat” još uvek nije locirao proizvodnju auto-delova u Srbiji u predviđenom obimu, pa se, umesto 80 odsto u našoj zemlji, danas pravi 67 procenata komponenti koje se ugrađuju u „velikog fiću”. Iz inostranstva stiže 33 procenta delova, među njima najvažniji i najskuplji, motor i menjač. Kragujevačka fabrika najviše delova dobija iz Italije, Poljske i Češke.
Da imamo više komponentaša u Srbiji, delovi bi bili jeftiniji, ali svaki naš partner mora da ispuni stroge standarde, budući da je naš prioritet kvalitet – naglasio je direktor Ferara.
Inače, u Srbiji postoji 11 velikih „Fijatovih” kooperanata, za koje rade mnogobrojne srpske kompanije, uglavnom kao isporučioci drugog ili trećeg reda, dok se u prvoj grupi dobavljača, onih koji direktno sarađuju sa „Fijatom”, nalazi svega par naših proizvođača autodelova.
Od početka godine do kraja aprila u „Fijatovoj” fabrici u Kragujevcu proizvedeno je 35.000 automobila „500L”. Uglavnom su sva vozila namenjena izvozu, budući da je u Srbiji prodato svega 450 „velikih fića”, oko 1,5 odsto celokupne „Fijatove” proizvodnje u ovoj godini. Subvencionisano zapošljavanje, u okviru kojeg „Fijat” od države dobija 10.000 evra za svako novootvoreno radno mesto, a zbog čega domaći model „500L” košta 4.600 evra manje od standardne verzije sa klimom, izgleda da još nije dalo očekivani rezultat.
Pred nama je period aktivne proizvodnje automobila, izvezli smo prvih 3.000 vozila za SAD, a slede isporuke u Veliku Britaniju – poručio je Ferara, napomenuvši da će u kragujevačkoj fabrici ove godine biti proizvedeno između 110.000 i 150.000 modela „500L” u različitim varijantama, kao i da će izvoz biti usmeren ka čak 100 zemalja.
Ukupna dosadašnja ulaganja u fabriku su 1,2 milijarde evra, od čega je 350 miliona investirano u rekonstrukciji starih pogona „Zastave”, a 850 u nabavku opreme. Osim 3.000 radnika angažovanih na montaži automobila, „Fijatovi” kooperanti u Kragujevcu zaposlili su još 1. 200 radnika.
Broj radnika koji su indirektno vezani za „Fijat” mnogo je veći, a na Sajmu proizvođača auto-delova jugoistočne Evrope, koji traje do 16. maja, očekuje se povezivanje naših i stranih firmi, radi zajedničkog nastupa na konkurentnom svetskom tržištu.
Autor: B. Kartalović
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
A kako se racuna procenat ugradjenih delova, na osnovu broja, tezine, dimenzija ili cene izrade?!?
@carobnjak @auto
Da li znate gde tacno ima da se pogleda, sta se proizvodi ovde za 500L, sta uvozi, a sta ce se ovde jos proizvoditi(sto se naravno sada uvozi)? Hvala :)
U delove auta spada sve ono sto je fabrički ugrađeno u auto, pa i šraf. Svaki je označen u katalogu delova. Teško je izračunati tačan procenat, verovatno računaju kako im bolje odgovara. Na pr. JC pravi sedišta u Kragujevcu, a štof i penu uvozi iz Rumunije. A motor i menjač da prave ovde neće, jedino ako proizvodnja bude 500.000 auta, sto je za sada SF. Kako je logistika skupa, verujem da će povećanjem proizvodnje doći još komponentaša.
Znači treba nam još jedan proizvođač automobila, što bi definitivno pokrenulo privredu.
@ Autor B.M 15 Maj 2013, 06:38
Ja to odavno govorim. Ovako, samo stojimo u mestu, i pomalo nazadujemo. Ima mesta, u Srbiji, za jos najmanje 3-4 fabrike automobila. Tada bi i krenula privreda, i bilo jeftinijih automobila, i bilo bolje za citav narod.
Srbija je izdržavana zemlja još od Jugoslavije od 1945 god, pa do danas. U srbiji bukvalno postoje samo mali fragmenti industrije. Fiat je jedna osamljena firma u Srbiji, koja je došla i radi po ko zna kom fazonu i zašto.
Elem, MMF ima ovde svoje izaslanike, i kad treba, kredit je tu.
Tako da će pre biti da će i 500L otići kako je došao, nego što će drugi doći.
@stranac
само нек те ждере изнутра та твоја мржња ... док те не пождере
@carobnjak
Samo sam naveo realne parametre srpske industrije. Nisam ni pesimista ni optimista. Često sam van zemlje, vozim po Evropi, pa kad pogledam koliko je naših kamiona po evropskim putevima, u odnosu na rumunske ili bugarske, razočaram se.
A od industrije u Srbiji su perostali fragmenti. Svaka čast Fijatu. Kako je on počeo da radi u Srbiji je inustriski rast dvocifren! Treba li još komentara i dokaza?
Kako god da je, mora se ići napred. Znamo i sami da je loše, ali bilo je i gore, pa nije se propalo.
U zemlji gde su plate 6x manje nego na zapadu, gde se uzima kredit za kupovinu polovnih auta od 10 godina starosti, ne vidim zašto nekog čudi da je prodato samo 450 komada.
Je, ali ako je neko pao materijalno ne mora i emotivno, intelektualno, duhovno itd. Narod će živeti i posle nas, zato pisanje u stilu; sve je propalo i nema nade je neprihvatljivo.
@B.M
Da, sećam se tvoje teorije "Srbi nebeski narod". RTS uglavnom opet radi dnevnike u takvom maniru.
Ne shvatate ozbiljno stanje koje je tenutno i koje dolazi. Svaka struka, rad, je obezvređen, živi se u Čiča Tominoj kolibi. Jedno je Fiat zaštićen kao medved u rezervatu. Valjda ga drže za pelcer.