
Zašto je „Fijat“ odugovlačio sa pokretanjem istrage o oštećenjima vozila? Priča se da Italijani ne traže detaljnu istragu, kako ne bi isplivale njihove pretnje i poniženja zaposlenih
Interna istraga Kompanije „Fijat automobili Srbija“ nije otkrila ko je na montažnoj traci grebanjem oštetio više automobila. Fabrika je podnela prijavu protiv NN lica, zbog „oštećenja tuđe stvari“, pa su inspektori MUP, prema nalogu tužilaštva, skoro posle mesec počeli istragu.
Neuobičajena praksa za „namerne štete“. Ispitivanje je, nezvanično saznajemo, krenulo od „sumnjivih“, koji nemaju veze s fabrikom. Prvi je ispitan Slobodan Stamenčić, iz Anarhosindikalističke incijative i jedan od aktivista Grupe za podršku radnicima „Fijata“ koji je saopštio da oni stoje iza plakata.
U gradu se priča da „Fijat“ nije tražio istragu, jer bi policija došla i do izjava koje ozbiljno terete šefove iz Italije koji ponižavaju, prete i nacionalno vređaju. Reči „Stoko srpska“ vrlo su česte. Radnicima je kažu teško da gledaju i kad doučeni „Fijatov“ šef tera našeg inženjera da tri puta donese isti deo. U nedelju veče (nakon prvih saslušanja) gradom su prošetale grupe mladića sa majicama na kojima piše: „Ja nisam Italijan“.
Preuzeto sa: Novosti.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Tanjug.rs
Preterivanje, u FASu radi 3000 radnika, zar bi oni cutali na vredjanje.. Ima incidenata, kao i svuda. Al ovo kad procitam; "U gradu se priča" jasno mi je o kakvom se novinarstvu radi.
Pa da, verovatno su u pitanju pojedinačni incidenti, toga ima svuda...nemojte se baviti tabloidnim pričama naših medija.
B.M.
Leba ti, oces priznati da l radis u FAS ili koji je razlog zasto stalno zastupas i branis FAS ?
Nista lose ne mislim tu, vec samo iskren odgovor ako moze.
Ne moze, volim biti tajnovit.
Inace branim sve sto se gradi i stvara, otvara radna mesta i doprinosi razvoju zemlje. Pa i FAS. Kad budem video da smanjuju proizvodnju il odnose masine, onda cu ih napadati.
Za ovo drugo je glupo. Napadati Fiat sto tera radnike da rade, il su plate male?
Tako je svuda po Srbiji.
@B.M.
Očigledno je da nisi zaposlen u FAS-u. Da jesi ne bi ostavljao ovkve utopističke odgovore u vezi Fiata i FAS-a. Celokupna ideja se rodila u tvojoj glavi i nije realnost kao što bi ti voleo.
Tačno je da se vređaju radnici u pogonima FAS-a. Tačno je da Srbi u Srbiji nisu naučili na rad i disciplinu. Van Srbije rade kao i svi drugi.
Tačno je da te radnike plaća Srbja a ne Italijani, koji ih ponižavaju u sopstvenoj zemlji za sopstvene pare.
Mnogo je istina, a većina se drži u fijoci.
Utopističke priče o velikim platama u stranim firmama u Srbiji su nerealne.
Radnik na Fiat montažnoj traci u Italiji, ima platu počev od 600€. Šta onda da očekuje naša raja?
FAS ima 3000 radnika, a to je i previse da bi ih neko mogao tek tako zajebavati, i ne trebaju novine da ih brane, il dezurni dusebriznici.
Najbolje bi pomogli kad se nebi uopste bavili FASom, Fiat je svetska kompanija pa zna najbolje sta treba da radi.
@B.M.
Da najbolje je da ih kraj mašina okuju u lance, samo da "tvoj" FAS šljaka. Ne vredi 500L zdravlja ni jednog našeg čoveka. Ionako su iskazali gubitak za prvo polugođe 2013god. Država i narod samo štetuje od Fiata.
Da ti nisi kakav italijan? :))
E da si stariji onda bi znao, kako su nekad radnici Zastave radili po dve smene i to dzabe, samo da naprave fabriku.
Znaci fabriku moramo sacuvati uprkos grebatorima i dezurnim kriticarima. A Fiat je privatna firma i po zakonu sama placa svoje radnike i obaveze.
@B.M.
Zastava je napravljena stranim kreditima, ali je bila naša.
Fiat je pobacao komplet opremu i alate, između ostalog i najveće prese prese koje su bile i vojna - ratna oprema, u slučaju rata.
Sada je Fiat kupio od naših novaca "svemirsku" tehnologiju koja zamenjuje stotine radnika. "Tu" tehnologiju je trebao da vozi u Italiju, a u srbiji da proizvodi punta i pandu ili nešto prostije tipa Dacije, uz zaposlenje bar još 3000 radnika KOJE BI FIAT PLAĆAO A NE SRPSKI BUDŽET.
Ovako, mi nemamo ništa sem iskazanih gubitaka.
U zatamljenim delovima ugovora, piše ko zna šta još, sem da par godina Srbija plaća radnike i da + "da" milostinju po radnom mestu.
Uglavnom, B.M. ja sam verovatno stariji od tebe, učio sam vožnju na prvim Fićama (kaubojkama) iz Zastave, tamo davnih 60 godina. I upamti, ne jede se sve što leti.
Ali ono da mi kaze "Srpska stoko"...
Sacekao bih ga negde u mraku zbog toga :)
Autor žole 25 Jun 2013, 16:46
Upravo tako.
@zole, zalim al ne slazem se s tobom. Razmisljas kao da smo jos u socijalizmu, pa bi Fiatu da diktiras sta da radi s opremom i koji auto da proizvodi, kako da placa radnike i sl..
A zatamljen ugovor je glupo i komentarisati, jer ne znamo sta pise. Ako si star srecan penzionerski zivot, i ne brini mnogo, nije dobro za zdravlje.
B.M brani sve što radi i stvara, ako njega pitamo - drevni Egipat je legitimno stvarao piramide koristeći radnu snagu.
Samo bih voleo da mi definiše pojmove "svetska firma" i "3000 zaposlenih". Da li su to fraze koje po nekoj nepisanoj definiciji obećavaju fer-plej odnosno moć mase?
I nas ima 6 miliona pa nas nekolicina ljudi vuče za nos kao budale.
A kao primer tako jedne svetske firme koja zna šta radi - navešću samo - Monsanto.
Prvo i osnovno, vecina radnika u FASu je stargo kova, sto znaci da defnitivno jeste "stoka srpska", a definitivno niko ne bi mogao tako nesto damu kaze, jer bi istog tog italijana iza "coska" sacekalo jos pet "stoka srpskih".
Toliko o tome.
Naravno da je bilo lakse primati pola plate i ne ici na posao, nego primati celu i raditi.
Mi jesmo zemlja treceg sveta, i naravno da se tako ophode "robovlasnici". isti je slucaj i u Indiji, Brazilu i svim sotalim zemljama u "razvoju"(verovatno razvoju robovlasnistva).
Da smo za bolje, samo bismo konstruisali vozilo, niko ne bi morao ovde samo da sklapa.
Toliko o tome.
Dinkicevo(doajena srpske industrijalizacije) je da se razmece, na radnicima da tiho i vredno ucestvuju u procesu proizvodnje, a na ostalima u Srbiji da sakupe za njihove plate, kao i za benificije domacim(citaj bogatim)kupacima FIJATA 500 L.Tako je kako je..Ili bi neko da ponovo proizvodimo jugice o istom trosku ?
-"Radnicima je kažu teško da gledaju i kad doučeni Fijatov šef tera našeg inženjera da tri puta donese isti deo".
A ovaj naš učio iz skripti na "nepotkupljivom" fakultetu u Kg!HA-HAA!Muka je naučiti apsurdistance da rade i uče.Jedan probao pa platio glavom.
"A zatamljen ugovor je glupo i komentarisati, jer ne znamo sta pise".
Fascinantan primer kružne logike!
Slična je i izjava, često ponavljena među ovim komentarima, da je "Fijat" svetska firma i tako je nemoguće da FAS radi bilo šta na podmukao način.
Kao da "Fijat" nije u svojoj istoriji *usko* povezan sa raznoraznim mašinacijama ... ali dobro, to je za drugu temu.
Student pročita o Adamu Smithu i u svojoj užurbanoj - možda dobronamernoj ali pomalo i ciničnoj - potrebi da koristi ono što je naučio, zadovoljno donese zaključak da celo društvo mora da radi sve potpuno suprotno od onoga što smo radili.
Kao da Prvoslav Raković, koji je gradio "Zastavu", nije bio jedan od najuglednijih menadžera u autoindustriji u celoj Evropi.
Kao da ništa ne znači što je fabrika automobila "Zastava" nakon deceniju sankcija, jedina u Evropi da bude bombardovana posle drugog svetskog rata, jedina koja se nakon rušenja sama odnosno bez stranih deviza ponovo digla na noge i kao da 2008. godine ista nije ozbiljno pohvaljena od strane britanskog časopisa "Autocar", među ostalima, upravo zbog željom za napredak uprkos svemu.
Kao da "Fijatu" nije džabe predata cela fabrika odnosno društvena imovina, sve sa licensom i trakom za sklapanje *njihovog* "punta" (što smo im skupo platili).
Kao da sve to nije urađeno da nepotrebno tajanstven način.
Kao da je tvorac ove politike ozbiljan ekonomista sa ozbiljnom planom i ozbiljnim rezultatima.
Kao da Srbija nije imala ništa FAS-u da ponudi sem "neradnike" sa niskim platama ... tako da svi imaju da zadovoljno rade i da ćute, ili da zasluženo budu izbačeni!
Kao da FAS zaista nešto *proizvodi*.
Kao da FAS i pored potpunog izostanka državne strategije za oporavak autoindustrije, zaista nešto *razvija*.
Kao da oko FAS-a nije izgovoreno hiljadu i jedan laž, upravo sa strane *vlade* odnosno demokratski izabranim predstavnicima koji su sa "Fijatom" pregovarali.
Kao da se dan danas ne radi o ponavljanjem laži zgodno nastalih pre izbora 2008. godine.
Kao da "radnici" koji su zadovoljno skandirali "Mlađane Mlađane" na konferenciji u Kragujevcu 6. maja 2008., sve sa Tadićem, Đelićom, Verkom i Alfredom Altavilom iz "Fijata", nisu partijski plaćenici, dovedeni busevima iz Beograda.
itd. itd.
Ali nažalost u vreme u kojoj smo se našli, ovakva naivnost prolazi kao ozbiljna želja za napredak zemlje.
Rekao bih da sam zabrinut, ali nisam!
Kako je Raković rekao u svojoj biografiji, "kada sam došao u Kragujevcu 1945. godine, bila su tri automobila ... nemci spalili šta nisu mogli da odnesu sa sobom" ...
Ma lepo je to sto rade, sklapaju, meni drago. Samo bi mi bilo mnogo draze da se izgradi putna infrastruktura u zemlji i da onda nemaju vise izgovora oko toga da se ceo auto proizvede ovde, a ne samo sklopi.
Da se ne lazemo, taj Fica ima nas samo vazduh u tim gumama..
Ne morate toliko brinuti o FASu, proizvodnja i izvoz rastu, dolaze i novi komponentasi, a radnici nisu toliko nezadovoljni, inace bi zaustavili traku. Prosle godine su zaustavili traku na kratko i izborili se za povisicu. Osim toga ne radi se vise u dve smene po 10 sati, vec u tri smene po osam.
Plate su redovne, a u krugu fabrike su ekspoziture dve banke gde mogu podici platu il platiti racune. U KG je 7 komponentasa, koji povecavaju proizvodnju uporedo s FASom.
Jos tri komponentasa uskoro dolaze u Srbiju od kojih su ugovori sa dva vec potpisani.
ko radnicima brani da daju otkaz ako im se ne svidja na poslu iz bilo kog razloga?
Ili daj otkaz ili se zadovolji sto imas.
To su pravila i ovde i svuda.
Kod nas radnici retko daju otkaz, jer onda gube neka prava, kao pomoc sa biroa, benificije, cak i socijalnu pomoc ako zatraze.. Vise im se isplati da dobiju otkaz kao visak, ili jednostavno idu stalno na bolovanje i koriste firmu dok mogu. Dati otkaz se isplati jedino ako se nadje bolji posao.
Konkretnije, ako radnik da otkaz; gubi pravo na otpremninu, zatim sest meseci il godinu ne moze da se prijavi na biro rada, a bez toga ne moze konkurisati preko njega za drugi posao, niti moze dobiti jeftiniju mesecnu kartu za gradski prevoz. Na neku pomoc opstine il drzave isto nema pravo, mislim najmanje godinu dana.