
Kako prenosi Beta, oko 10.000 ljudi protestovalo je juče u fabrici francusko-rumunskog proizvođača automobila Dačija-Reno u Rumuniji.
Radnici su zahtevali da vlada pruži podršku toj kompaniji i ponudi radnicima bolju zakonsku zaštitu.
Zaposlenima u fabrici i njihovim porodicama koji su protestovali u gradu Mioveni, 120 kilometara od Bukurešta, pridružili su se i članovi sindikata iz drugih gradova.
Oni su udarali u doboše i uzvikivali: "Dole vlada!", prenosi nacionalna novinska agencija Agerpres.
Tražili su, takođe, završavanje auto-puta koji bi povezao fabriku sa zapadnom granicom Rumunije čime bi bili smanjeni troškovi transporta, kao i više zaštite u zakonu o radu za radnike i da vlada finansira profesionalnu obuku radnika.
Izvor: Beta
Foto: arhiva Autoblog.rs / Dacia
Pametno, ovako bi trebalo i kod nas, onda bi brzo izgradili put i obilaznicu. I onda se cudimo sto nema stranih investicija.
Da "Renou" odnosno "Fijatu" aranžman ne odgovara, ne bi ostali ni trenutka duže. Šteta što se isto ne može reći za srpsku stranu.
@CaMIRO
Opet mislim da nisi u pravu.Nama se aranzmani sa Bugatijem, Ferarijem,VW-om, Fordom,Volvoom i ostalima nisu dopali, pa smo ih zato i ostavili na cedilu.Srpskoj strani je ponudjen uslov: platite nam toliko i mi cemo otvoriti fabriku, a Fijat je od svih trazio najmanje da im platimo da bi zaposlili nase radnike koje su naucili da prave automobile.Da nismo pristali ili bismo i dalje placali radnike koji ne znaju da prave automobile kako bi prestali da trose nas novac i sirovine na nesto sto ne sluzi ama bas nicemu i kako bi prestali da prave to sto su pravili i kako bi prestali da idu na posao i to uredno svakog meseca, ili bi nam neko trazio jos vise para da nas resi te agonije koju smo zvali fabrikom automobila.
Fiat je tu usao u veliki rizik, kad je odlucio praviti novu fabriku i novi model u jedan propali Kragujevac, gde nista nije radilo, i svaki dan strajkovali radnici propalih preduzeca. I sve povoljnosti koje je dobio vaze 10 god., sto ce brzo proci a fabrika ostaje. A vise ne moze da odustane jer bi sve pare koje je uzeo morao da vrati drzavi, plus kredit od 500mil eura koji se vraca od proizvodnje u FASu.
Zato sam tacno napisao da smo ih prevarili za autoput i obilaznicu, sto im otezava proizvodnju.
Smešna je ideja da je "Fijat" ušao u "veliki rizik", obzirom da se radi o montaži prilično male serije koja se u svakom trenutku može preseliti. Da "ne može da odustane", sigurno se ne bi kladio.
@Bobo Ne mogu da se složim sa bilo čime što si napisao, a posebno ne idejom da naši radnici "nisu znali da prave automobile", kao i da fabrika "nije služila ničemu".
Britanski nedeljnik "Autocar" je 2007. i 2008. (tokom posete "Zastavi") drugačije procenio od tebe, voleo bih da popijemo kafu pa da pročitaš, ali smo u ovom trenutku toliko daleko po ovom pitanju da bi rasprava preko foruma trajala godinama.
Ma nikakav rizik sto se tice FAS-a nije na Fiat-u, nego na nama, sve cemo mi da platimo... ne bi Italijani u sred krize i sred gubitaka nacinili rizican potez, price za malu decu...
Radulovic je lepo rekao da je taj ugovor poguban po nas ali sada je verovatno kasno - potpisan je... samo je covek poceo da prica prerano istinu i koji su neophodni potezi...
Sve u svemu hvala bivsem superministru ekonomije i bivsem guverneru koji nas je u sve ovo uvukao kako bi zaposlio po raznim "regionima" malo svog kadra i kako bi osigurao glasove za sebe na recun svih nas...
Fiat je vlasnik 70% FASa, znaci na njemu je rizik. Drzavinih 30% se uglavnom sastoji od zemljista i starih zgrada i hala, koje ionako niko nebi kupio. A sada se novim investitorima zamljiste daje dzabe, i gradi im se fabrika. Ne mogu da verujem da neko Radulovica shvbata ozbiljno, taj sve radi samo da privuce medijsku paznju.
@CaMIRO
Ako su znali da prave automobile,sto nisu napravili ni jedan?Mi bi ih svakako kupovali.
@Bobo
"Zastava" je držala 30-35% tržišta sve do kraja 2008. godine, dakle 10.000-12.000 kupaca godišnje. Za vreme sajma 2007. prodala je više od 1.200 vozila.
Da je moglo više, moglo je - da država nije tretirala fabriku kao socijalni program.
Evo ja sam prvi jednoga kupio. "Floridu", iz salona, sve sa klimom. Ni jednoga dana se nisam kajao, u suprotno sam više dobio nego što sam platio. Od vanserijskog održavanja za 90.000 km samo plovak goriva. Ništa se nije klimalo, ni škripilo, plastika svakako bolja od skuplje "Dačije by Renault", performanse iznenađujući, stabilnost odlična, šasija podseća na Golf II GTi što predvidljivo diže unutrašnji zadnji točak u vazduh kako bi ostala na datoj liniji (što nije ni čudno, oslanjanje im je isto).
Vrednost "Zastavine" fabrike je američka revizorska kuća 2007. godine procenila na 50 miliona evra, sve sa sistemom IBM CATIA v5 i pre 13,5 miliona koje je uloženo u novoj liniji za "zastavu 10" ("Punta").
Popis fabrike nikada od tada nije napravljen. Sve sa licencom kupljenom od "Fijata", dato je "Fijatu". Drugi koji su tražili tendersku dokumentaciju, nisu mogli da je kupe. Presove koje su izmeštene iz hale, niko ne zna gde su završili. Ništa od silnih predizbornih obećanja data u Kragujevcu 6. maja 2008. od strane Vlade kao i predstavnika "Fijata" (Alfredo Altavila).
Ima tu dosta da se istražuje, valjda će neko jednoga dana.
Tako je.Pravi primer je "evo ja sam prvi".Zastava je prodavala 10-12 hiljada automobila,zato sto su firme,na budzetu, dobijale sredstva za obnovu voznih parkova, tako sto su morala da kupe zastave,koje su bile nebezbedne,veliki potrosaci, izuzetno losih voznih osobina i svaki je vozac morao biti mehanicar, ni na jednoj zastavi nista nije radilo kako treba, nikada.Ja sam ih vozio od osamdesetih,a moji su prvog stojadina kupili 72 i stalno smo imali zastave, zato sto su uvozni automobili sa svim dazbinama morali biti doplaceni u pojedinim epohama na ime porza i carine i preko 200%, a ne zato sto su imale dobru trzisnu cenu.Bili smo prinudjeni da imamo zastavu koja je kostala sa kraja 80'ih kao Korola sedan (10-15% manje), dakle nisu nam ih prodavali, vec su nam uvaljivali.13,5 miliona nasih dinara je dato radnicima zastave, da kupe linije za sklapanje automobila,kako bi mogli poceti praviti nekakve automobile,(uglavnom su pojeli jos naseg novca na proizvodnju necega sto mi svakako ne zelimo da kupimo),a to su mogli dati i PKB u da kupi masine,posalje radnike na obuku i pocne da pravi pkb 10.Pusti vrednost zastavine fabrike iz 2007. Kolika je vrednost plata isplacivanih radnicima zastave za nista.Pa nije se ona prodavala od 2007, pa ostali nisu mogli da ucestvuju, 30 godina se nije prodavala a prodala se u vremenu kad su svi vec imali svoje fabrike u Rumuniji,Madjarskoj,Slovackoj, Ceskoj...niko je nije hteo,nije ona vredela nista.A za tvoju Floridu nemam komentar, uglavnom ne lezi kao Golf 2 GTI, znao bi to da si vozio neki drugi auto,a Dacija je tehnicki,dizajnerski, kvalitativno svetlosnim godinama ispred Floride, Dacija je dobar auto,Florida je krs(tako povoljna i kvalitetna je isla u izvoz gde su je pljuvali i bezali od nje.Pusti mitove, zastava je postojala na nasoj grbaci , nemoj mi to hvaliti.
Zbog problema s Rusijom evropski proizvcodjaci automobila su vec poceli da gube novac. Realno, Fiat je dosao kod nas u trenutku kad smo se sporili s EU oko Kosova,trazili misljenje suda UN, neprihvatali carine itd. Dovoljno je bilo da ostane tako i EU bi nam uvela sankcije, a Fiat bacio pare.
Da sam na mestu Fiata sigurno ne bih tada investirao u Srbiju, i da mi daju fabriku dzabe, i oslobode poreza.
Znaci treba da smo zahvalni sto je uopste dosao kod nas, kad je mogao na bolje i sigurnije mesto od Srbije. Uostalom, da je drugde otisao bolje bi prosao. Rumunija, Madjarska, Ceska, Slovacka..,svuda vec ima izgradjena infrakstruktura, i mreza kooperanata.
Dobra ti je ta: "evo ja sam prvi kupio"... nasmeja me slatko celim postom.Ne dize golf unutrasnji zadnji "kako bi ostao na zadatoj putanji", vec je to greska koja mu ne utice mnogo na ostanak na zadatoj putanji, a oni su ovu manu svakako eliminisali u narednim generacijama...i tako...
O bilo kakvom riziku i investicije "Fijata" se ne može ozbiljno govoriti bez obelodanjenog ugovora; koji je zatamnjen upravo da bi sakrio istinu.
@Bobo
Fabrika koja je preživela rat i sankcije bez uložene devize zaslužila je bolja nego nestručno nagađanje i poluanalize koje iznosiš.
Nije konstruktivno da se baviš dotacijama fabrike bez da razgovaramo o opštoj korupciji. Skoro milion evra je dato za “rebrendiranje” “Zastave” 2001. godine, pa valjda znaš u kakvoj zemlji živiš? Zna se dobro da su javna preduzeća ovde partijski plen. Treba gledati fabriku ne kao sredstvo za pranje novca, ne kao socijalni program … ali država već decenijama upravo gleda “Zastavu” kao takvu (ovo važi i za FAS).
Nije ni konstruktivno da pričaš o dadžbinama bez razgovora o opštoj strategiji zemlje. 2006. godine 72% “Zastavinih” kupaca su plaćali u kešu, velika je razlika u ovoj zemlji uštedeti 4.000 evra i 8.000 evra (ovo drugo se baca na stranom polovnjaku). Danas govorimo o “izvozu” FAS-a, a niko se ne pita koliki mu je uvoz, kolika je dodatna vrednost kojoj Srbija doprinosi, koliko tvog poreza ide “Fijatu”? Da li znaš? Da li si siguran?
Drugo, linija “zastava 10” nije koštala “13,5 miliona dinara” već evra. Delom je finansirana od prodaje “Zastavine” imovine, što na Kopaoniku, što zgradu u 29. novembar. Deo je finansirala država, ne vidim u čemu je problem. Francuska država ima udeo u “Reno”, dotira ga, kao i PSA i “Er frans”. Amerika je dva puta spasila “Krajsler”, jedanput “Dženeral motors”, misliš da su se pitale građane koji inače svojih 30 centi ne bi dali na to? Naravno da ne, kao što tebe nisu za FAS.
Treće, meni bi bilo logično da firma na budžetu mora da kupi automobil iz javnog preduzeća. Ali to nije slučaj već skoro petnaest godina, svaki javni park služi kao dokaz. Ovo je samo jedan od primera gde skačeš iz jedne epohe u drugu, kako ti odgovara. Inače policajci uglavnom hvale Floridu In koje su uzeli 2002. god., pitaj jednoga (pa ga onda pitaj za 307).
Četvrto, ne mogu se poređivati Jugoslavija sa dažbinama (koja inače mnogo liči na, recimo, japansko tržište u vreme dok su gradili svoju industriju ili tajvansko tržište dvadeset godina kasine) ... i 2005. “jugo” od 4.000 evra. Dobro se prodavao još u 2008. godini i prodavao bi se i danas, sve se nultom carnom. Novine “Press” su ugašene, šteta, citirao bih ovde članak iz 2010. godine kako se “Fijatov” prodavac žalio da ljudi traže “jugiće”, kao i da je on imao veću zaradu na “juga”.
Sledeće, smešna i naivna je ideja da niko nije hteo “Zastavu”. Pa kako misliš da je “Florida” došla do zadnjeg oslanjanja za “Golfa”? Da li se pitaš odakle im ideju za spiralne opruge pa i torzije, vrlo karakteristično za “Folksvagen” u to vreme? Poklon od VW, koji je itekako hteo fabriku pre nego što je kupio “Škodu”, međutim politika je igrala ulog i oterala ih u Češkoj. “Škoda” je tada pravila manji broj automobila godišnje od “Zastave” i nije bila prisutna u Americi (gde je “Zastava” prodala više od 145.000 vozila). U modernije vreme, PSA/ Peugeot-Citroen, “Bosch”, kinezi, korejci, indijci, bili su zainteresovani za “Zastavu”. Jedan od njih se čak žalio da nije mogao da dođe do tenderske dokumentacije u vreme kada je predata “Fijatu”. Ovako smo dobili radionicu i ugašene fabrike kooperanata.
Oko komentara za "Golf" i zadnje oslanjanje, očigledno ne razumeš razliku između podupravljanje i neutralnost, na samom granici šasije. Imam utisak da ne znaš ili ne voliš brzo da voziš? Nikakva "greška" nije u pitanju, već je "roll axis" (valjda znaš šta je) imao agresivniji nagib nego danas. Isto tako su se ponašali 205 GTi, 306 GTi-6.
Dakle, tebi fali i teorija i parkas da bi tako olaku osudio "Floridu". Tebi ako "Dačija" izgleda modernija, onda bolje leži na putu ... što je priličan skok. Sigurno nisi primetio da držanje "Dačije" u krivini uopšte ne reaguje na suptilne promene gasa. Nebitno, ako je tebi neko rekao da je "Florida" ispljuvana u izvoz, onda je tako. Sigurno nećeš otvoriti link i videti da je zapravo drugačije.
https://www.youtube.com/watch?v=WCe4lQ2K08Q
Primetićeš, "sportski podešena" (za tu klasu).
A kada su "In" modeli spušteni za još 20 mm ...
https://www.youtube.com/watch?v=JzzrSuoT-M4
Rekao sam ranije, ne vredi, ne razumeš se (što ne kaže da ne bi mogao to da ispraviš).