
U nastojanju da se doprinese razvoju i unapređenju zaštite životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, kroz promociju ekološki prihvatljivih prevoznih sredstava na tržištu Republike Srbije, agencija Metro Market, u saradnji sa Ministarstvom saobraćaja, Privrednom komorom Srbije, Agencijom za bezbednost saobraćaja, AMSS - Centrom za motorna vozila i Srpskom asocijacijom uvoznika automobila i delova, pokrenula je akciju izbora automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu - „Eko automobil godine u Srbiji“.
Cilj manifestacije „Eko automobil godine u Srbiji“ je podizanje svesti građana o očuvanju prirodnih resursa; manje štetan uticaj automobila na čoveka i životnu sredinu; motivisanje korisnika-građana da osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila (dizajn, cena, oprema i sl), razmatraju i aspekte zaštite životne sredine (potrošnja, emisija štetnih materija, reciklabilnost, materijali i dr); ukazivanje na potrebu da se razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje (upotreba materijala, potrošnja energije), kao i o fazi post-upotrebe (reciklaža, opasne supstance); dodatno podsticanje proizvođača i uvoznika da se u ponudi, i na domaćem tržištu, nađu „ekološki podobni“ automobili, te društveno odgovorno ponašanje i etičko poslovanje.
Osnovna načela Nagrade „Eko automobil godine u Srbiji“ su dobrovoljnost, tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka, usaglašenost sa nacionalnim i međunarodnim propisima i standardima, ravnopravnost automobila, bez obzira na veličinu, radnu zapreminu i snagu, vrstu agregata i goriva koje ih pokreće, dostupnost informacija o automobilima u konkurenciji, prijateljski odnos prema prirodi, doprinos zaštiti zdravlja ljudi, životne sredine i očuvanju prirodnih resursa.

Članovi stručnog žirija - dr Miloš Petrović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, dr Demir Hadžić iz Ministarstva saobraćaja, Rade Ostojić iz Ministarstva energetike, razvoja i zaštite životne sredine, Zlatko Mitić iz Metro Marketa, mr Dragana Petrović iz Victoria Consultinga (member of Denkstatt Group), Milan Božić iz AMSS - Centar za motorna vozila, i mr Dušan Stokić iz Privredne komore Srbije, izabrali su eko-automobil 2014. godine – DAČIJA LOGAN, a objavili su i listu na kojoj je još 16 automobila koji zadovoljavaju tražene standarde.
Plasman Model Broj poena
1. Dacia Logan MCV, 1.5 dCi 71,375
2. KIA Pro_cee´d 1.6 CRDi 70,375
3. Mercedes CLA 180 CDI BlueEfficiency Edition 67,000
4. Peugeot 308 1.6 e-HDI euro sphere 66,500
5. Nissan Note 1.5 dCi Pure Drive 65,375
6. Audi A3 Limousine 1.6 TDI 65,250
7. Opel Insignia Base 2.0 DTE MT6 ecoFlex S/S 65,000
8. Škoda Octavia 1.6 TDI CR DPF Green Line 63,250
9. Seat Leon 1.6 TDI 61,750
10. Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC 57,375
11. Subaru Forester 2.0 D 57,250
12. BMW 3 series, 318d Gran Turismo 52,750
13. Toyota Corolla 1.6 VVT-i 49,875
14. Hyundai i10 (IA) B3LA 47,250
15. Suzuki S-Cross SX4 1.6 46,125
16. Citroen C4 Picasso Vti 120 Seduction 31,000
17. Chevrolet Trax 28,000
18. Volvo S60 28,000
Izvor: Sajam.rs
Svaka čast pobedniku, bez dileme.
Voleo bih ( zbog sebe ) da znam koji objektivan kriterijum je koriščen za izbor, kao i da li se uzima u obzir (i) emisija C02?
Recimo, onaj logan emituje 103 gr CO2 ( sajt dačije ), što je odličan podatak.
Ali, onaj ceed, ako je sa ISG, može da emituje i samo 97 gr CO2, a oktavija greenline (sa 110 ks ) može i samo 85 grama ( sve sa "nextgreencar.co.uk" ).
I tako.
Koja sprdnja .
"Osnovna načela Nagrade „Eko automobil godine u Srbiji“ su dobrovoljnost, tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka..."
A kolicina CO2 je nebitna.
Kada narod bude bolje razmišljao, rumunski model koristi odličan Renualt-ov dizel agregat koji je sigurno među najboljim i ekološki najprihvatljivijim motorima danas u svetu. Čestitke Dacia-i i Renault-u na ovoj nagradi.
Pa nisu samo uzeti u obzir kriterijumi emisije CO2 prilikom eksploatacije vozila vec i prilikom proizvodnje i trovanje sredine nakon prestanka eksploatacije.Ove godine Renoovi automobili(kao cela gama) proglaseni su najzelenijim Evropskim automobilima i vode mrtvu trku godinama uglavnom sa Fijatom od Evropljana.Fabrika Dacija u Tangeru emituje 98% manje C02 od prosecnih vrednosti za fabrike automobila slicnih kapaciteta(dakle 50 puta manje), koristi energiju od bio otpada koji nastaje u proizvodnji maslina, a cak 70% vode se reciklira.Dakle nije poenta da proizvedes automobil poput Skode Oktavije koju navodis i da bi ostvario rekordno malu emisiju prilikom voznje tog auta, potrujes pola planete da bi proizveo neophodne uredjaje za to, vec je poenta pored male emisije, da ponovo pravis auto od istog tog auta , a ne od bitumena poput nekih koji imaju meku plastiku i malu emisiju.Siguran sam da je uzevsi u obzir emisiju, reciklazu, nacin dobijanja energije, farbanje vodorastvorljivim bojama,ovo izabrano po objektivnom kriterijumu.
Čim je na ovoj listi dobro pozicioniran i 1.6 VTi od 120 ks, koji je gutač goriva, ovo nisu baš "čista posla".
Ko želi, neka pogleda "NextGreenCar", ima raznih "klasifikacija", 7 vrsta ( po potrošnji, CO2, "eko frendli" i sl. ), kao i "poredjenja" ( po klasama, podklasama ... ), ali ovoga logana MCV nigde pri vrhu nissam video ( jesam neku manju dačiju, 0,9 TCE, ispred renoa sa 1.2 TCE )