home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Otkako je u zapadnoj Evropi nastupila ekonomska kriza osetno je pala prodaja automobila. Čini se da je taj trend zaustavljen. Evropljani ponovo kupuju više novih automobila, a posebno profitiraju nemački proizvođači.

Nemačka auto-industrija rado razmišlja u superlativima. Zbog svojih uspeha je pri tome često u pravu, ali sa izbijanjem finansijske i ekonomske krize i koncerni kao Daimler, BMW i Volkswagen su morali da se naviknu na teža vremena. Godine 2009. je u zapadnoj Evropi prodato nepunih 14 miliona novih automobila, 2013. taj broj je pao na 11,6 miliona. Ove godine se očekuje barem dvanaestica ispred zareza, prognozira predsednik Saveza automobilske industrije (VDA) Matthias Wissmann.

Time još nije iskorišćen potencijal koji ima zapadna Evropa. A i u drugim delovima sveta beleži se osetan rast. To se odnosi i na južnu Evropu. Štp se više popravlja ekonomsko i psihičko stanje, više će se i brojke u zapadnoj Evropi razvijati prema "prihvatljivim rednim veličinama".

Pojam "prihvatljiv" zvuči skromno. Pa ipak VDA pridaje veliko značenje razvoju na evropskom tržištu. Svaki drugi novi prodati automobil u zapadnoj Evropi je iz nekog nemačkoga koncerna. Ako u Evropi stvari idu na bolje od toga među prvima profitiraju nemački proizvođači automobila.

"Pokretač rasta za naš izvoz je trenutno EU", konstatuje Wissmann.

Do maja je izvoz pitničkih automobila u članice EU-a porastao za 16 posto. I izvoz u Aziju porastao je za gotovo 16 posto, dok je izvoz u SAD porastao za samo dva posto. Ukupno je izvoz automobila iz Nemačke u prvom polugodištu porastao za sedam posto na 2,2 miliona automobila.

VDA je svoju prognozu rasta izvoza povećao sa dva na pet posto. I to iako je prodaja u Južnu Ameriku, Indiju, Tursku i Rusiju opala. Wissmann smatra da je 2014. "godina automobilskoga rasta". Dobre izvozne brojke su osetno povećale proizvodnju u nemačkim fabrikama. Ona je do juna porasla za šest posto. U apsolutnim brojkama to znači da će u ovoj godini u Nemačkoj verovatno biti proizvedeno 5,65 miliona putničkih automobila, od čega 77 posto ide u izvoz.

Znatno više automobila njmački koncerni proizvode u svojim fabrikama u inostranstvu. Tamo bi proizvodnja ove godine trebalo da poraste za pet posto na 9,15 miliona automobila.

Wissmann ipak upozorava da nema mesta prevelikoj euforiji.

"Ovi uspesi nisu nešto na čemu se može odmarati. Na više mesta vidimo postojanje rizika koji se tiču proizvodnog i izvoznog staništa Nemačke."

Među ostalim on navodi "dramatično povećane cene energije" kao i nedavnu odluku o "dodatnom opterećenju proizvođača struje za vlastite potrebe", prema kojoj preduzeća koja sama proizvode struju moraju učestvovati u troškovima energetskog zaokreta (povećavanja udela energije iz obnovljivih izvora, op.ur.). A ptrduzeća moraju učestvovati i u finansiranju penzija i socijalnih davanja.

Industrija stvara, politika koči. Takav pristup Wissmann vidi i kod pitanja elektromobilnosti, koja je još "u povojima". Prema planovima Savezne vlade do 2020. bi na nemačkim putevima trebalo da bude milion elektro-automobila. Da li  je to utopija? Predsednik VDA-a Wissmann smatra već uspehom da će ove godine u Nemačkoj biti prijavljeno više od 10.000 novih elektro-automobila.

Razlog je, po njegovom mišljenju, privlačnost 16 serijskih modela elektro-automobila koje će nemački proizvođači ove godine plasirati na tržište. Sledeće godine će plasirati još 13 modela. Ni u jednoj drugoj zemlji kupci nemaju tako velik izbor. Nemačka auto-industrija u tomu prednjači i ispunila je svoj zadatak.

Sada je politika na potezu, smatraju predstavnici auto-industrije.

"Mi još zaostajemo za međunarodnom konkurencijom na putu do toga da nemačka postane vodeće tržište elektro-automobila. Još nemamo svuda prave okvirne uslove", kritikuje Wissmann.

Smatra da je zato važno da ministar saobračaja "uskoro" predloži zakon o elektromobilnosti, koji će se pobrinuti za označavanje elektro-automobila i i obezbediti u celoj Njmačkoj posebna prava za elektro-automobile, primera radi otvaranje autobuskih traka za elektro-automobile ili posebnih parkinga.

"Za ovim ispravnim korakom moraju slediti i drugi", kaže Wissmann.

Možda bi tako i u Nemačkoj vožnja sopstvenim automobilom postala opet privlačnija. Jer, rast prijava novih automobila od dva posto u odnosu na prošlu godinu ostvaren je uglavnom preko automobila koje su kupile firme. Nemci, kaže Wissmann, svoj novac trenutno radije ulažu u nekretnine. Prodaja automobila privatnim korisnicima u Nemačkoj trenutno "nije razlog za veselje".

Autor/izvor: SEEbiz / Deutsche Welle

Foto: arhiva Atuoblog.rs / Volkswagen



čitanja : 781



Komentari