home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Nakon 12 godina i više od 636.000 proizvedenih primeraka, Volvo je prekinuo proizvodnju aktuelne generacije modela XC90.

To je kraj jedne posebne ere u kojoj je kultni švedski automobil revolucionizovao globalni SUV sektor. Poslednji proizvedeni primerak je iz pogona Torslanda transportovan u muzej, a sam proizvodni pogon se već priprema za proizvodnju potpuno novog Volva XC90, koji stiže krajem godine.

Uspešna priča počela je 7. januara 2002. godine, kada je Volvo na sajmu automobila u Detroitu konačno predstavio dugo očekivani SUV model, koga su Volvo dileri i kupci, naročito oni u SAD-u dugo tražili.

Volvo XC90 se pokazao kao instant hit sa preko 100 međunarodnih priznanja, uključujući i titulu SUV-a godina 2003. godine, kao i titulu najvrednijeg izvoznog proizvoda Švedske. Pre samog početka prodaje 2003. godine, Volvo dileri su već imali zabeleženih 15.000 narudžbina.

Proizvedeno ukupno 636.143 primeraka

Ipak, svim dobrim stvarima dođe kraj. Nakon proizvodnje 636.143 primeraka, legendarni automobil je napustio pogonske trake fabrike Torslanda, kako bi ustupio mesto nasledniku. Poslednji proizvedeni primerak je direktno poslat u Volvo muzej u Geteborgu. Ipak, to nije konačan kraj, jer će XC90 nastaviti da se i dalje proizvodi u kineskom pogonu Daqing, a i prodavaće se isključivo u Kini pod imenom Volvo XC Classic.

Istovremeno u pogon Torslanda stiže potpuno novi XC90. Novi model će biti otkriven u avgustu, a proizvodnja počinje krajem januara 2015. godine.

Hans-Olov Olsson, koji je trenutno potpredsednik odbora direktora Volvo Car korporacije, bio je direktno odgovoran za prodaju u SAD-u krajem 90-tih godina prošlog veka, pa je 1998. godine uspeo da ubedi tadašnjeg direktora kompanije Tuve Johannessona, da se investira u SUV model.

U auvgustu 1998. godine, Hans Wikman je dobio zadatak da razvije predlog modernog SUV sa sedam sedišta, ali da ne bude prevelik. Projekat je nosio oznaku P28 i bazirao se na platformi modela S80. Cilj je bio prodati 50.000 primeraka godišnje, a isti je višestruko nadmašen. Tokom najboljih godina prodaje (2004.-2007.), godišnje se prodavalo oko 85.000 primeraka. Najveće tržište sa XC90 bile su Sjedinjene Američke Države. Tamo je 2004. godine prodato rekordnih 38.800 komada, a godinu kasnije 36.200 komada.

U trenutku nastajanja tri dizajnerska predloga, dva u Kaliforniji i jednog u Geteborgu, okupljena je i ženska referentna grupa u kojoj je bila i švedska glumica Maud Adams, a cilj je bio poslušati njihove želje i ideje, jer su američke žene trebale da čine velik da kupaca, odnosno veliki deo ciljane grupe.

41°C u pustinji

Četvrti maj 1999. godine bio je važan dan za projekat. Pri temperaturi od 41°C, na Volvo test stazi u Arizoni, predstavljena su tri dizajnerska predloga za novi model. Okupili su se svi članovi menadžementa, a zadatak je bio izabrati jedan predlog za dalji nastavak razvoja. Pobedio je predlog Douga Frashera iz Volvo Concept & Monitoring centra u Kaliforniji, koji je dizajnirao i eksterijer tadašnjeg Volvoa S80.

Hans Wikman se priseća trenutka kada su svi okupljeni pažljivno studirali tri dizajnerska predloga na paklenom pustinjskom suncu.

"Svi uključeni u projekat su bili pomalo nervozni, jer ipak je u pitanju bio potpuno nov SUV program, koji je ranije bio odbacivan. Nadali smo se da će predstavljeni predlozi biti dovoljno dobri da menadžmet odobri nastavak razvoja. A to se konačno i desilo.

Udarac na etabliranu SUV konkurenciju

Mnogi su smatrali da je Volvo u SUV segment ušao prekasno. Ipak, XC90 se pokazao žestokim udarcem za etablirane konkurente, jer je već bio rešio brojne probleme prvih SUV modela.

"Tada smo koristili radnu hipotezu „SUV sledeće generacije“. Drugim rečima, XC90 je posedovao brojne inovativne solucije, zahvaljujući kojima je bio korak ispred tada aktuelnih SUV modela"; objašnjava Wikman. Među tim solucijama bile su:

- Potpuno ravan pod prtljažnika, nakon preklapanja zadnjih sedišta

- Vozne mogućnosti na nivou standardnog limuzinskog automobila

- Vrhunska ekonomičnost u segmentu.

Pet globalnih inovacija

Volvo XC90 je svojim predstavljanjem 2002. godine doneo pet globalnih inovacija:

- RSC (Roll Stability Control), sistem koji koristi žiroskopski senzor da detektuje i poništi rizik od prevrtanja i ROPS (Roll Over Protection System), koji u slučaju da do prevrtanja ipak dođe, štiti sve putnike.

- Bočne vazdušne zavese za sva tri reda sedišta

- Integrisano dečije booster sedište u drugom redu sjdišta

- Sigurnosni pojasevi sa zatezačima

- Posebna prečka u prednjem delu, koja je imala zadatak aktiviranja bezbednosnih sistema u slučaju frontalnog udarca.

Preko deset godina kasnije, američki institut za bezbednost na putevima (IIHS) XC90 još uvek ceni kao jedan od najbezbednijih automobila na tržištu, što potvrđuje i 2014 Top Safety Pick+ nagrada.

Volvo XC90 su pokretali poprečno postavljeni motori sa pet i šest cilindara, da bi se 2004. godine pojavio i aluminijumski V8 benzinac uparen sa šestostepenim automatskim menjačem.

Sada će prva generacija Volvoa XC90 ustupiti mesto novoj generaciji, koja takođe donosi brojne inovacije.

"Uveren sam da će kupci biti zadovoljni. Mnogo smo naučili od prethodnika, naročito o sveobuhvatnom pristupu i detaljnom razvoju svih komponenti", tvrdi Dennis Nobelius, odgovoran za razvoj novog modela.

"Naš potpuno novi XC90 je prirodan sled izuzetno uspešnog prethodnika. To je i još jedan izizetan primer transformacije kroz koju Volvo kao kompanija i brende trenutno prolaze. Radujemo se novoj uspešnoj eri", zaključuje Lex Kerssemakers, stariji potpredsednik odeljenja za proizvodnu strategiju pri Volvo Cars kompaniji.

Izvor: PR Volvo / Klix.ba

Foto: arhiva Autoblog.rs / Volvo



čitanja : 988



Komentari

Svaka čast...

Autor Eki 13 Jul 2014, 08:33