home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Kako prenose "Novosti", na listi Svetskog ekonomskog foruma Srbija je po kvalitetu puteva na 120. mestu od ukupno 140 zemalja. U odnosu na okruženje, gore pozicije zauzele su Rumunija, Bugarska i Bosna i Hercegovina, dok je Hrvatska u samom svetskom vrhu na 29. mestu, Slovenija 38, Albanija 59, a Makedonija 109. Kakvo je stanje na srpskim drumovima najbolje znaju vozači. Zna i država, pa je prema projektu obnove puteva u prioritete uvrstila čak 5.000 kilometara, što je gotovo trećina državne mreže.

Godinama se nadležni za katastrofalnu situaciju na većini putnih pravaca brane nedostatkom novca za održavanje. U Srbiji je u ovoj godini za održavanje 16.000 kilometara puteva predviđeno oko 130 miliona evra, dok se u Sloveniji za oko 6.000 kilometara izdvaja više od 180 miliona. Ne čudi činjenica da na drumovima imamo oko 200 crnih tačaka. Godišnja šteta zbog saobraćajnih udesa procenjuje se na 500 miliona do milijardu evra.

Svuda u svetu, novac od naplate putarine ide u održavanje auto-puteva, gde su ta sredstva i naplaćena od vozača. Srbija je izuzetak, jer se oko 14 milijardi dinara godišnje od putarine „rasteže“ i na magistrale i regionalne saobraćajnice. Srbija je izuzetak i po tome što država za puteve iz budžeta daje subvencije. Ove godine oko 7,7 milijardi dinara, umesto kao svuda u svetu da se za saobraćajnice izdvaja procenat od maloprodajne cene goriva.

Ali, nije problem samo u održavanju. Srbija je jedna od malobrojnih zemalja gde se dešava da posle izgradnje ili obnove puteva, u vrlo kratkom roku puca asfalt, da se otvaraju udarne rupe, pojavljuju kolotrazi. A, obećavali su nam odličan kvalitet, rok trajanja od najmanje deset godina. Da su i izvođači radova „opušteni“ najbolje govori podatak da je u Srbiji garancija na izgrađen put svega godinu dana. To pravilo su uveli kreditori. A, kompletna saobraćajna infrastruktura gradi se trenutno iz zajmova, osim deonice Koridora 11 od Uba do Lajkovca u dužini od 12,5 kilometara, koja se finansira iz budžeta. Nije samo sporan garantni rok, opekli smo se i sa najnižim cenama, koje su po pravilima kreditora jedina mera za pobedu na tenderu. I to bez obzira na to što se zna da je reč o damping cenama i što za ponuđene cifre ne može da se nabavi ni materijal. Zato smo i imali kašnjenja, investitor je pristajao na anekse, kojima se zidala ugovorena vrednost radova, samo da ne bi stala gradilišta.

- Za loše izvedene radove kriva je država koja je poslove poverila izvođačima, čije su reference pod znakom pitanja - kaže za „Novosti“ Goran Rodić, potpredsednik Građevinsko-industrijske komore. - Velika je odgovornost na nadzoru, a posebna je tema koliko na nekim projektima oni dobro rade svoj posao. Veliki je problem i kod održavanja saobraćajne infrastrukture, jer ako se to loše radi ili ne radi uopšte, nije ni čudo što objekti brzo propadaju.

„Putevi Srbije“ nedavno su usaglasili sa kreditorima spisak od 54 deonice, koje će biti obnovljene u ovoj i u naredne tri godine. Lista je napravljena po prioritetima utvrđenim na osnovu stanja kolovoza i ekonomske opravdanosti ulaganja. Projekat predstavlja prvu fazu Nacionalnog programa rehabilitacije putne mreže, koja treba da obuhvati oko 1.100 od 5.000 kilometara državne putne mreže, koji su identifikovani kao prioritetni. U obnovu saobraćajnica biće uloženo ukupno 390 miliona evra iz budžeta Srbije i zajmova Evropske investicione, Evropske banke za obnovu i razvoj i Svetske banke. EIB i EBRD u finansiranju učestvuju sa po 100 miliona evra, Svetska banka sa 73,8 miliona evra, dok država obezbeđuje 116,2 miliona evra.

Projekat predviđa hitne radove, već tokom ove godine na deonicama puteva, kao što su Lazarevac - Aranđelovac - Topola, Korenite - Krupanj, Loznica - Valjevo - Lajkovac... Tu su i deonice na putnim pravcima Šabac - Loznica - Mali Zvornik, Mali Zvornik - Rogačica - Užice, Obrenovac - Šabac - Loznica, Raška - Leposavić - Kosovska Mitrovica, Užice - Požega...

Izvor: Novosti.rs



čitanja : 1348



Komentari

Kakva je to "jednogodišnja garancija" na izgradjene puteve? Na šta se tačno ta "jedna godina" odnosi?
Koliko ja znam, "put" je "gradjevina" kao i svaka druga, a zakonska garancija "na solidnost gradjevina" je 10 godina, dok je za "ostale nedostatke" 2 godine i manje po zakonu NE MOŽE. Garancija od "jedne godine" ne postoji. Ili postoji, ali samo za naše puteve?

Autor moron 03 Nov 2014, 09:15

Prolazio sam dijelom pored Prokuplja pa to je za plakanje, pa jedna strana puta na Kopaonik nije za plakanje nego za jecanje. I Autoput oko Nisa je mnogo los. Nadam se da ce da urade to da konacno bude koretno.

Autor Masha 03 Nov 2014, 11:08

Jeste lose, ali reci da je losije od zemalja u Africi??? Ili one "nekim cudom" nisu na listi?

Juzna Amerika?

Pa i severna! Rupa rupu krpi.

Autor Fordovac 03 Nov 2014, 16:09

Od tog posla nema ništa!
Ništa ja njima ne verujem!

Autor Zocky 03 Nov 2014, 22:02