
Obećanje bez pokrića
U kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) sa velikim očekivanjima pratimo pregovore između Srbije i Rusije u vezi sa bescarinskim izvozom određenog kontingenta automobila „fijat 500L“ u Rusiju. Pozitivan odgovor mnogo bi značio za ovu fabriku jer bi dovelo do novih investicija - izjavila je nedavno generalna direktorka FAS-a Silvija Verneti i time potvrdila da je Fijatu i te kako stalo do pozicioniranja na ruskom tržištu, i to po povlašćenim uslovima.
Gotovo dvogodišnja dilema da li će srpski automobili, konkretno model „fijat 500L“, moći bez carine da se izvoze u Rusku Federaciju, iako su motorna, a time i putnička vozila izuzeta iz režima o slobodnoj trgovini između Rusije i Srbije, trebalo je da bude razrešena u prošlonedeljnom telefonskom razgovoru premijera Aleksandra Vučića sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom, sa kojim je, osim o problemima vezanim za isporuku gasa, srpski premijer, kako je zvanično najavljivano, trebalo da pregovara i o bescarinskom izvozu automobila. Sudeći prema saopštenju iz kabineta premijera Vučića, javnost je ostala uskraćena za informaciju da li je u razgovoru sa ruskim predsednikom uopšte i pomenuta mogućnost bescarinskog izvoza srpskih automobila.
Podsetimo da je Putin, u aprilu prošle godine, obećao srpskim zvaničnicima (Dačiću i Dinkiću) da će odobriti bescarinski izvoz kontingenta od 10.000 „fijata 500L“ na rusko tržište, a taj posao je trebalo da bude realizovan do kraja 2013. Kako obećanje nije ispunjeno, ruski predsednik je i prilikom nedavne poste Beogradu najavio mogućnost da izvestan kontingent srpskih automobila, bez carine, stigne na rusko tržište. Ali, ako je suditi po „mudrom ćutanju“ i jedne i druge strane, moglo bi se zaključiti da je Vladimir Putin i ovoga puta dao jedno kurtoazno obećanje, koje nikoga ne obavezuje. Ali, čak i da ruski predsednik ovoga puta održi obećanje i dozvoli bescarinski izvoz srpskih automobila u Rusiju, ostaju brojne nepoznanice vezane za realizaciju tog poslovnog aranžmana. Ne zna se, recimo, da li bi Rusi bezuslovno prihvatili plasman srpskih automobila na njihovo tržište, zatim o kojim kvotama je reč, kao ni to da li se radi o jednokratnom, ili na duže staze povlašćenom, uvozu određenog kontingenta od, recimo, 10.000 vozila godišnje. Nepoznanica je i to kako bi srpski „fića“ prolazio na ruskom tržištu. Realno je, naime, očekivati da bi se „fijat 500L“ i u Rusiji prodavao po ceni od 13.500 evra, koliko košta u Evropi, što bi za rusko tržište, na kojem se godinama unazad beleži pad prodaje automobila, moglo da bude preskupo. Ne zna se ni posredstvom čije prodajno-servisne mreže bi se u Rusiji prodavali automobili, kao i rezervni delovi, proizvedeni u Kragujevcu. Ne bi, na kraju, bilo dobro ni ukoliko bi Srbija, zauzvrat, morala bez carine da uvozi ruske automobile, najnovije „lade“, na primer, jer bi time najozbiljnije ugrozila ionako loše poslovanje domaćih uvozničkih kompanija.
Ne sumnjajući ni najmanje u iskrenost namera srpskih zvaničnika da izađu u susret željama menadžmenta FAS-a i time pomognu dalji razvoj kragujevačke fabrike automobila, analitičari smatraju da bi država i na druge načine mogla da podrži tu kompaniju i njene dobavljače. U tom kontekstu podsećaju da bi najpre mogla da ispuni obaveze prema Fijatu koje se odnose na završetak auto-puta do Koridora 10, konkretno, reč je o izgradnju obilaznice oko Kragujevca i modernizaciji pruge Lapovo - Kraljevo. Ispunjavanjem tih zahteva, Vlada bi, kao suvlasnik kragujevačke fabrike, mogla da započne pregovore sa menadžmentom Fijata o proizvodnji još jednog modela u FAS-u, čiji kapaciteti omogućavaju dva puta veću proizvodnju od sadašnje. Proizvodnja novog modela značila bi i dolazak novih kooperanata, što dalje znači otvaranje novih radnih mesta i još veću deviznu zaradu od izvoza automobila, koji je i sada ubedljivo najznačajniji srpski izvozni adut. Inače, proizvodnja još jednog novog modela u Kragujevcu najavljena je ugovorom o formiranju kompanije FAS, koji su, u septembru 2008. potpisali Vlada Srbije i top menadžment Fijata. Napomenimo s tim u vezi da Fijat, koji je nedavno u potpunosti preuzeo američki Krajsler, planira da, integracijom sa još jednom velikom kompanijom koja se dobro kotira na azijskim tržištima (pominju se Hjundai, Reno Nisan, eventualno Ford...), 2018. prestigne Dženeral motors i Tojotu i postane najveći proizvođač automobila na svetu. Slobodnih kapaciteta u Fijatovoj grupaciji ima u fabrikama u Poljskoj i Srbiji. Na potezu je srpska vlada.
Dobra praksa
Stručnjaci tvrde da bi Vlada Srbije mogla da podrži kragujevačku fabriku automobila i preporukom da državni organi, institucije, fondovi, agencije, javna preduzeća pod njenom ingerencijom, lokalne samouprave i drugi korisnici budžeta kupuju domaće automobile. Javna je tajna da to praktikuju i vlade većine razvijenih zemalja, pa se tako nemački državni zvaničnici, činovnici i javni poslenici uglavnom voze u automobilima marke „mercedes“ i „folksvagen“, Francuzi prednost daju modelima Renoa, Pežoa i Sitroena, dok italijanski zvaničnici najčešće biraju Fijatove automobile. Procenjuje se da u Srbiji ima nekoliko desetina hiljada službenih automobila koji bi, sukcesivno, zbog dotrajalosti, mogli da budu zamenjivani vozilima iz kragujevačke fabrike.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs
Drugim recima, trazimo da nas Rusija koja je pod sankcijama EU i gde pada prodaja novih automobila, vadi iz lose situacije u koju smo dosli zbog neispunjavanja obaveza prema Fiatu. Kad su Talijani prvi put dosli u Kragujevac 2009e, gotov autoput je obecan za dve godine, obilaznica za pet, a modernizacija pruge takodje za par godina. Obecan je cak i mali aerodrom u blizini Kragujevca, brz bezicni internet i jos kojesta, samo da pocnu s novim modelom. A novi model sa pravi vec treca godina. Zakljucak izvcite sami.
B.M.
Ma najbolje bi bilo da Srbija radi za Fiat, da preimenuje budzet Srbije u budzet Fiata...
Svako mesecno 50% primanja za Fiat.
Malo smo im dali do sad...
Kakve veze ima autoput kad niko nece da kupuje 500L , osim ponovo u Srbiji gde se dotira sa 3 500e ( od strane drzave ) plus jos uslovi finansiranja koje nema niko drugi.
Inace u fer borbi, 500 L bi se i u Srbiji prodavao kao na ostalim trzistima.
Na Putinovom mestu, rekao bi "eto vam te Evrope pa njima prodajte Italijanski 500 L sklapan uSrbiji, kad vec hrlite u EU".
Sto bi Rusija uzimala.
Prosto su neverovatni neki PR fanatici koji zele da nas ubede da smo mi krivi sto 500L ne ide, zastupaju stranu Fiata a ne Srbije.
Da je drzava prava, Fiat ne bi ojadio ovu jadnu drzavu, guleci joj kozu s ledja.
Ali politicari uzese svoj deo, briga ih za drzavu sto ce to raja skupo da placa.
Fiat je PRIVATNA firma! ! ! To sto mi, gradjani Srbije, imamo MANJINSKI udeo u vlasnistvu JEDNOG ogranka ne znaci da ce Rusija, drzava, da se odrekne dobiti za svoje gradjane bez protiv usluge makar jednake, ako ne vece vrednosti.
A Fiat slobodno moze da sklapa 500L i u Rusiji, ako misle da im je to isplativo.
Ovo je jasno od pocetka. Rusija nema problem da uveze 500L pod povlascenim uslovima, ali trazi nesto zauzvrat, i tu cela prica pada u vodu.
kao imamo bescarinski izvoz sa Rusijom. Čega? Čarapa i jabuka. Strašno.
Znaci i kad drzava ne ispunjava svoje obaveze kriv je Fiat? Pa sto su sklapali ugovor kad nisu sposobni da ga sprovedu? Svaka drzava pomaze autoindustriju koja radi kod njih, Cesi Skodu, Rumuni Daciju, a mi ni dogovoreno nismo sproveli. Uzgred, prodaja 500L kod nas je toliko mala da i kad bi 50% auta subvencionisali nebi mnogo pomogli Fiatu. FAS to izbaci za nekoliko dna, eto koliko smo bedni.
Ništa od uvoza 500 L u Rusiju i tačka. Čak i da ubede Putina neće imati kome da prodaju 1000 vozila, a kamoli 10000 pošto jedini modeli FIAT-a koji se prodaju kako-tako su modeli FIAT Punto Classic/Zastava 10 dizajna i cene pod uslovom da ga ne brendiraju pod FIAT-ovim znakom pošto na ruskom tržištu FIAT faktički nije nikakav ozbiljan faktor.
Relano kada se pogleda od ovoga bi imao interes Fiat, mi tesko, jer ovde jedino on ubira kajmak, jedino sto ce nam na papiru biti izvoz teoretski veci, tj deficit u trgovini sa Rusijom manji... vise bi to bila usluga Italijanima nego nama...
A sto se tice obaveza, mislim da i ne treba vise nista da drzava ispuni, bolje neka kazu sta (koliko) ce to FAS-u da donese sto ce drzava izgraditi saobracajnice... mi njima puteve, prugu, wifi, a oni radnicima vrtic i kantinu bez kuhinje... i 50 miliona svake godine mi njima...
B.M.
Da je drzava prava, nikad Fiat ne bi mogao da je ojadi. Neki bi trebali iza resetaka. A u Srbiju su dosli jer nigde nema takve banane da ogulis drzavu a zauzvrat podmitis politicare.
Sta mislis sto se ne buni Fiat ?
Kao da ti neko pokloni skupoceni auto a ti se jos bunis sto nije ostavio za gorivo.
Teoretsko veci izvoz? Srbija bi bez Fiata bila u recesiji vec trecu godinu.
Autor Pit 10 Nov 2014, 14:40
+1, baš kao da sam ja napisao.
B.M.
Zaista nema smisla. Nismo mi rasli na drvetu. Razumem posao, PR, ali zar FAS nema kulturniji način promocije, osim ovoga što ti radiš?
Sinbad
Upravo, jabuke i čarape, uz to i nameštaj, je budućnost Srbije. Samo na pismen i savremen način. Da je u Voće i povrće, žito, drvoprerađivačku i tekstilnu industriju uloženo kao u Fiat, mi bi bili već neko.... Ovako pravimo auto koji niko neće, na kome gubimo 50 mil evra po godini, i sa partnerom koji nas ucenjuje i pored tako nepovoljnog ugovora po nas!
@fanfal
Zeznuo si se, i namestaj i drvopreradjivacka industrija ce ubrzo biti proslost, stize Ikea, pozatvarace po Srbiji veliki broj stolarskih radionica i fabrika namestaja i naravno veliki broj radnih mesta... koljes vola za kilo mesa to je isto kao i u slucaju FAS-a...
Orlo
Upravo Ikea u sl firme mogu da počnu proizvodnju u Srbiji, koja ide u izvoz. Simpo dugo godina radi baš za Ikeu. Srbija ima veliku prednost, zato što nema standarde očuvanja životne sredine, koje se odnose na drvo. U Evropi je ograničena upotreba čistog drveta. Tamo je recimo parket čist luksuz, jer je jako skup zbog taksi i dozvola. Zato idu iverice laminati i sl produkti od drvenog otpada.
Razvoj preko poljoprivrede i sirovina vise prilici nekim Africkim drzavama nego nekoj koja pretenduje da udje u EU.
Autoindustija najvise doprinosi razvoju zemlje jer povlaci razvoj i ostalih grana industrije. No, kad vidim komentare o Fiatu, ne cudi me sto investitori zaobilaze Srbiju. A radi se o najvecem izvozniku svih vremena i najsavremenijem proizvodu iz Srbije. Uzgred, radnici FASa ce dobiti 13 platu iduci mesec, sto ostali u Srbiji mogu samo da sanjaju.
@fanfal
Moguce je da si ti veci optimista od mene, ali mi zvuci kao malo verovatno... secam se kada se govorilo o Fiatu i njegovom dolasku isto se tako na sva zvona pricalo o kooperantima i sansi, prilikama, zaposljavanju, uposljavanju i slicnom... i sta sad, jel pravi neko nesto za FAS? Mozda one rucne dizalice, nisam sasvim siguran...
U kasarni Grosnica jos 2012 izgradili su pogone cetiri kooperanta, a u krugu fabrike FAS jos tri.
http://www.blic.rs/Vesti/Srbija/301106/Kooperanti-Izgradili-cetiri-fabrike
Sto diskutujete o FASu ako ne znate osnovne stvari?
B.M.
Da to su ti kooperanti, koji lepe i farbaju... I sve sa njima broj zaposlenih je onih 3000 hilade subvencionisanih...
Ali, link koji si postavio je pravi ekspertski. Tamo se Fiat ne zove Fiat, nego FIJAT !!! Toliko o tvom ekspertizmu.
Uzgred, nisi naveo još 2 bitna kooperanta u FAS-u. Vrtić i menzu...
"A radi se o najvecem izvozniku svih vremena i najsavremenijem proizvodu iz Srbije. Uzgred, radnici FASa ce dobiti 13 platu iduci mesec, sto ostali u Srbiji mogu samo da sanjaju."
Ahahhahahahhahaha, ma bravo! Obozavam ovakve. Odlicno, dobijte i 15. platu ali je isplatite iz sopstvenih sredstava a ne od dotacija Vlade i poreskih obveznika zemlje. Firma u kojoj su masine prefarbane da bi izlgedale nove, firma u kojoj se stalno kvari transportna traka, firma u kojoj je najveci uspeh otvaranje vtica i menze. E da i ovo - Srbiji, kao zemlji bogatoj prirodnim resursima prilici da se razvija na njima a ne na industriji koja je skupa. Kada se nakupe pare od poljoprivrede, jer mora da se jede nesto a ne samo da se sklapa FIAT 500L powered by Scuderia Ferrari, e onda moze da se razmislja o industrijalizaciji. A nama generalno takva industrija ne treba. Ni Irska ni Island nemaju autoindustriju.
Srbija se bavi poljoprivredom od kad postoji, pa se nije od toga razvila, a nece ni sad ma koliko ulagali u nju.To je samo mit, koji slusamo godinama od svih koji dodju na vlast. Vidim svi odose na selo koliko se tamo dobro zaradjuje. Buducnost je u razvoju tehnologija, i to svi na svetu podsticu i to s mnogo vecim parama nego sto smo mi ulozili u FAS. .
Srednjoskolci i studenti u Srbiji su dosad robote mogli videti samo na TVu il Internetu a sad mogu doci u FAS i uzivo gledati kao roboti sklapaju skoljku, postavljaju staklo, farbaju, ugradjuju sklopove. Od kotura lima do gotovog automobila. Bitno da tehnoloski ne zaostanemo a nece ni kriza trajati doveka.
Blago meni za tebe...To sto ti nazivas robotima u toj fabrici je odavno i prevazidjeno i tehnoloski zaostalo...Samo napred preko plovnjaka i buvljaka do zapadnjaka!
FAS je najmodernija fiatova fabrika u svetu.
http://www.rts.rs/page/stories/sr/story/57/Srbija+danas/975866/FAS+-+najmodernija+Fijatova+fabrika+u+svetu.html?tts=yes
Ahahahahha rts! Pa na RTS-u mi smo vec clanovi EU. Bravo momce, samo nastavi da zivis u oblacima, ali kada padnes na zemlju bice veoma bolno....