
Ako bi se putarina na srpskim auto-putevima naplaćivala pomoću vinjeta a ne na naplatnim rampama, i to po cenama koje važe u Sloveniji ili Mađarskoj, kako je najavila ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović, to bi značilo da bi godišnje vlasnik automobila trebalo da izdvoji oko 110 evra da se vozi kuda želi i koliko želi uzduž i popreko Srbije.
Elem, za putnička vozila, i to za nedelju dana, vinjeta u Sloveniji košta 15 evra, za mesec dana 30, a godišnja je 110 evra. Takođe, desetodnevna vinjeta za mađarske puteve juče je koštala 1.228 dinara, a vožnja za mesec dana auto-putevima susedne države koštala je 1.974 dinara. Godišnja je bila 17.424 dinara. U Mađarskoj nema dnevnih i nedeljnih vinjeta, ali nije problem da ih Srbija uvede. Nekada su u Mađarskoj vinjete prodavana za četiri dana i koštale su nešto više od četiri evra.
Da li je to mnogo ili malo može poslužiti primer onih koji putuju od Novog Sada do Beograda, gde je putarina 240 dinara u jednom pravcu pa je jasno da za odlazak i povratak treba 480 dinara. Kada se to ukrsti, dobije se da bi se desetodnevna vinjeta isplatila već posle tri odlaska iz Novog Sada u Beograd i povratka, a ona mesečna – za pet putovanja. Što je deonica duža, isplativost je veća jer putarina od Beograda do Niša u oba pravca košta 1.460 dinara, a od Novog Sada do Subotice za odlazak i povratak treba 660 dinara.
Kako je najavila ministarka Mihajlović, naplatu putarine u Srbiji za šest do osam meseci mogle bi zameniti vinjete, a razmatra se mogućnost da one, osim na auto-putevima, važe i na putevima prvog reda.
– Vinjete bi pre svega služile da se smanje nepodnošljive gužve na naplatnim rampama i da omoguće bolju kontrolu trošenja novca za održavanje puteva. Zato razmatramo da vinjete uvedemo i na puteve prvog reda, a ne samo na auto-puteve – rekla je ona.
Kako je navela, njihova cena bila bi slična onoj u Sloveniji i Mađarskoj.
– Trenutno radimo opsežnu analizu, koja bi trebalo da bude gotova u decembru, što znači da bi vinjete u Srbiji mogle zaživeti za od šest do osam meseci – rekla je Zorana Mihajlović.
Ministarka je objasnila i da bi uvođenje vinjeta, nalepnica kojima se plaća korišćenje puteva, značilo i veća ulaganja u putnu infrastrukturu.
– Država od putarina godišnje prihoduje 150 miliona evra, a s vinjetama bi ta cifra išla i do 300 miliona, što znači veća ulaganja i bolje puteve – kaže Zorana Mihajlović.
Vozači kamiona plaćali bi taksu po pređenom kilometru, a satelit bi pratio njihovo kretanje.
Naplata putarine se danas u Srbiji obavlja na auto-putevima i polu-autoputevima ukupne dužine oko 603 kilometara i to na 38 naplatnih stanica.
Izvor: Dnevnik.rs / Netauto.rs
"Zato razmatramo da vinjete uvedemo i na puteve prvog reda, a ne samo na auto-puteve"
Znaci da sad moramo imati vinjetu za puteve za koje placamo pri registraciji i pri svakoj kupljenoj litri goriva
Kako bre cena da bude slična kao u Sloveniji ili Mađarskoj???
Uporedite prvo plate i kvalitet puteva u Sloveniji i Mađarskoj pa onda realno odredite cenu vinjete! Cena treba da bude srazmerna kvalitetu pružene usluge ali i korigovana u skladu s platama i platežnom moći tržišta. Ako to ne radite, to samo znači da monopolski i bahato određujete cifru!
I tih navedenih 150 miliona razlike, sasvim sigurno ne bi otišli u kvalitet puteva nego u džepove ljudi bliskih vlasti ili u najboljem slučaju u budžet i opštu potrošnju i "socijalni mir" kako bi se stranka na vlasti što duže tu i zadržala.
Sve u svemu, kako ja vidim, samo se sprema nova pljačka vozača, kao što se to već radi kroznamete na gorivo, najviših u okruženju.
Samo udri po narodu! Ne znamo kako pare da napravimo. Putevi nikad gori ali udri po svim putevima. CIM IZADJES IZ DVORISTA BAM VINJETA!
Ovu ženu treba poslati da radi nešto drugo....
Elem, pa mi sad vozimo gde hoćemo. Jel zaista misli da naplati putarinu po zapuštenim i slomljenim putevima sa 2 trake, u zemlji Srbiji???
A zbog čega benzin košta 150 dnara?? Zašto nisu snizili cenu goriva kad je cena nafte po barelu pama na pola doskorašnje vrednosti, na oko 60-70 dolara???
Zna li ona (gospođa ministar) da je Zakonom o javnim putevima, član 16, određeno da se od akcize na naftne drivate obavezno mora izdvajati 10%. Oni ovo uredno naplaćuju narodu, a na puteve ne daju!!!!
I šta sad? Hoće da naplate duple nadoknade na raspalim putevima????
E baš bi voleo da vidim ovaj pokušaj, ko će kontrolisati i kako će to narod prihvatiti!
Šta kaže, platiš 110 € i ideš gde hoćeš! Svašta! Sad idemo valjda tamo gde nećemo?
Zasto ste onda pravili 8 mostova od NS do BG da bi naplatne rampe bile na jednoj strani??? I neka mi neko objasni kako ce prihodi biti 200% ako ce cene (u proseku) biti 50% nize? Jedini nacin da ova carobna matematika bude tacna je da se 4x poveca naplata - a to je jedino moguce ako se SVIMA naplati koriscenje SVIH kljucnih puteva. Tj bice nemoguce koristiti puteve bez placanja vinjete.
Ipak bih sacekao tu studiju do kraja, a i malo je preuranjeno jer ovo nije konacna odluka... cinjenica je da ce oni sto voze na petak pa na svetak biti najvise ojadjeni, ali nije receno da li ce se, ako se pomocu vinjeta puniti kasa namenjena odrzavanju puteva, smanjiti akcize na gorivo, osiguranje i slicna davanja... ostali su nedoreceni a ipak i to treba znati. Mozda se ipak isplati da povecaju jos malo putarinu i da i dalje cekamo na ceonim naplatnim rampama nego vinjete da placamo...
Mada kako je kasa prazna, a oni na drzavnim jaslama strajkuju i nece da se stisnu jer su zaboga nezadovoljni (a oni nezaposleni valjda jesu zadovoljni) i sasvim opravdano kivni na partijsko zaposljavanje (oni doduse nikako, ili ne daj Boze, preko partije i veza nisu zaposljeni u javnom sektoru) a to je hronican problem vec godinama ne bi me nista zacudilo ni da uvedu kao namet na namet, ali kazem ponovo mozda je rano jos za kuknjavu... mada i relativno skoro povecase jedan namet vozacima, mislim da bi sada mogli pusacima (njih ima vise ;) ) ili na alkohol...
Inace od BG do NS ima 4 mosta (2 kod Beske i 2 malo dalje od njih na rukavcima), a ostalo su nadvoznjaci, ali to je sada manje bitno...
Evo nekih aksioma u vezi ove "situacije":
1. Akcize na gorivo se neće smanjivati, već postoji mogućnost povećanja, nezavisno od vinjeta;
2. Putevi će biti još gori, jer ni po kom osnovu se ne može "nabrati" 200 mil € od putarine koliko ima sada;
3. U Srbiji se nikako ne može napraviti sistem koji će da kontroliše vinjete na zadovoljavajućem nivou. Pored toga, kamioni oet zahtevaju naplatne rampe i zaposlene ljude. Policija nikada neće raditi kontrolu vinjeta, to znači da treba neka nova putna policija;
3. Pošteni ljudi će nadrlajti, jer će kupovati vinjete, a "pametni" to neće raditi;
4. Povećaće se saobraćaj na lokalnim putevima, koji i onako nisu bezbedni, a to znači tek povećanje stradalih u saobraćaju;
5. Cela Evropa se vraća na klasičnu naplatu putarine, počev od Mađarske, Poljske, Slovačke, Slovenije Austrije..... baš zato što vinjetama ne mogu da pokriju troškove održavanja;
6. Zlatokosa ministarka, zaista ima nameru da provede navedeno. Jedino se nadam u razum premijara, inače naj....basmo. Tako to bude kad neko ne zna osnove a zamisli nešto. Posebno je zanimljiva ideja da se na kamione montira nekakav GPS uređaj, pa će kontrolom njega kamion plaćati putarinu u zavisnosti od pređenog kilometra! E ovo ni mali Perica ne bi smislio!
"Vozači kamiona plaćali bi taksu po pređenom kilometru, a satelit bi pratio njihovo kretanje."
"Implementacija" ove ideje u praksi bi za njene "implementatore" bila isplativa najmanje koliko i obavljanje "notarske delatnosti" (u Srbiji)
Ovo je samo malo da nam opipaju puls i verujem da su zlatokosa i "strucnjaci" oko nje vec odlucili da nam uvedu vinjete. Zivi bili pa videli!
Pare od naplate vinjeta ili putarine namenjene su redovnom, urgentnom i investicionom održavanju puteva, a ne gradnji novih.
Elem, tamo u Zakonu o putevima, ima definisana "prekomerna upotreba puteva" od strane nekog korisnika, pa bi po tome FAS trebali da plaća dobre sume, recimo mesečno oko 3-4 miliona dinara. To plaćaju u svakoj zemlji sem Srbiji. FAS sve "protera" iz uvoza putevima, pa onda to isto opet izveze...
Najveca ironija od svih do sad je naplacivati magistralu smrti, umesto da placaju svakom ko rizikuje i vozi se istom.
Ali neka, udri samo narod, 200e da budu vinjete, poskupljuj gorivo i struju ( najjeftinije u regionu ), hranu takodje i namete, pa se mozda raja i dozove pameti.
@moron 15 Nov 2014, 18:03
"Kamion-Plus" u najavi.
Ako uvedu placanje i van auto-puteva, onda je stvarno krajnji rok za pobunu. Ljudi, kad cemo se vise sloziti, da jednom zaustavimo ovo dranje?
Optimus Prime
Najpre će "s obzirom na tehničku, kadrovsku i finansijsku osposobljenost" da u postupku "konkurentnog dijaloga" pronadju nekog "stručnjaka", koji će im za jedno 50 miliona jura izraditi kvalitetnu "studiju o izvodljivosti" :)
Na magistralnim putevima treba naplacivati vinjete ali samo teretnim vozilima preko 3,5T. Tako sleperi zbog putarine ne bi izbegavali autopteve i lomili magistralne.
Pit
Raju jos uvek boli uvo za gorivo, putarine i registracije. Ali, ako bi cigarete otisle sa 160 na 350 ili 500 dindzi, onda bi se mozda neko i pobunio. Pusacima je to bitnije od ' leba i vode, a takvih je mnogo vise nego samo vozaca. Uzgred, mnogi spadaju u obe grupe.