
Čak i potpuno ispravan i pun akumulator, u slučaju da se auto zimi ne vozi danima, može da otkaže poslušnost
Akumulator koji ne startuje motor automobila mnogima zna da bude problem tokom zime. Vozači često okrivljuju sebe, ali bezrazložno, jer čak i potpuno ispravan akumulator u slučaju da se ne koristi danima otkazuje poslušnost.
Kapacitet akumulatora zavisi i od temperature. Pri višim temperaturama kapacitet se povećava, a pri niskim smanjuje.
Jedan od najvažnijih podataka za novokupljeni akumulator je „struja hladnog starta”, koja predstavlja meru za sposobnost starta motora na nižim temperaturama od minus 18 stepeni Celzijusa. Kada se optereti ovom strujom napon akumulatora za 10 sekundi ne sme da padne ispod 7,5 volti.
Danas postoje akumulatori za koje je potrebno održavanje, oni kod kojih je održavanje neznatno i oni koji se koriste potpuno bez održavanja, sa pločama livenim od olova i cinka i legiranim kalcijumom i srebrom.
Novi i veoma rasprostranjeni AGM akumulatori koriste se bez održavanja, kod kojih je elektrolit natopljen u „stakleni mat” (vunu). Kod njih se elektrolit ne razliva čak i ako se razbije kućište akumulatora, prilikom sudara vozila. Koriste se za vozila sa proširenom start-stop tehnologijom. Jedina mana im je što su osetljivi na povišenu temperaturu. Ovi akumulatori često imaju i kontrolni sistem iznad blok-poklopca, koji različitim bojama pokazuje pražnjenje akumulatora. Postoje i gel-akumulatori koji su takođe čvrsto zaptiveni i mogu da se ugrađuju i u horizontalnom položaju, bez opasnosti od izlivanja elektrolita.
Najmodernija litijum-jonska tehnologija predstavlja budućnost svih akumulatora. Ova tehnologija se za sada koristi u mobilnim telefonima ili prenosnim kompjuterima, a snažnije verzije, kojima se ograničava voltaža, koriste se i u auto-industriji.
Punjenje akumulatora
Akumulator se puni „strujom”, koja odgovara 10 odsto vrednosti njegovog kapaciteta. Za 45 amper-časova vreme punjenja traje od 10 do 14 sati.
Metodom „brzog punjenja” ispravni akumulatori mogu da se, bez posledica, napune do 80 odsto svog kapaciteta, što traje oko jedan sat. Ako nemate punjač, vozite najmanje 30 minuta, ukoliko je moguće, sa isključenim svim potrošačima (svetla, audio-sistem, navigacija...) Punjenje malim, amaterskim punjačima, koji obično nemaju nikakvu regulaciju, traje duže, a može da dovede i do prepunjavanja akumulatora.
Pomoć pri startu kablovima
* Kablovi za povezivanje ne smeju da budu tanji od 16 mm2, a za dizel-motore od 25 mm2. Naravno, oba akumulatora moraju da budu istog napona
* Ako se radi o kvaru ili nekoj grešci u instalaciji vozila, pomoć se ne sme koristiti, jer bi moglo da dođe do oštećenja akumulatora ili alternatora na vozilu koje daje pomoć
* Plus pol praznog akumulatora spoji se sa plus polom punog, a minus pol punog veže se za masu (minus) na motoru, koji se startuje, što može da bude i kabl za spoj mase sa motorom
* Proveriti sve spojeve na kablovima
* Najpre se pokrene motor ispravnog vozila s punim akumulatorom, a posle kraće pauze i motor s praznim akumulatorom
* Posle uspešnog starta, korišćeni kablovi se skidaju obrnutim redom
Kvarovi koji utiču na akumulator
Ako akumulator nema unutrašnjih smetnji, kvar mora da se traži u instalaciji vozila, a uzroci mogu da budu:
* neispravni alternator (akumulator stalno prazan)
* labav ili neispravan kaiš alternatora
* neispravan regler što dovodi do prepunjavanja akumulatora
* neispravan prekidač ili relej za isključenje pojedinih prijemnika koji tako ostaju stalno uključeni
* razna elektronska oprema (sat, radio, alarm...) imaju preveliku potrošnju preko „struje mirovanja”, kod vozila koja se retko voze na duže puteve
* starosti akumulatora koji je već davno preživeo garantni rok proizvođača (duže od pet-šest godina)
Čišćenje akumulatora
Korozija sa polova i klema najlakše može da se ukloni kuhinjskom žicom, sitnijom šmirglom ili čeličnom vunom. Od masnoće i prljavštine poklopac baterije čisti se vodom u koju je dodata soda bikarbona, a kleme mogu da se namažu mašću koji sprečava stvaranje vlage i koroziju.
Izvor: Politika.rs
Ne postoji „struja hladnog starta” kako navodi autor. Postoji samo struja kratkog spoja.
A ima jos dosta gresaka u tekstu.
Postoji nazivna startna struja akumulatora, na koju je mislio autor teksta. U zavisnosti od vrste testa, ona varira. Sada je u Evropi aktuelan EN test, a test naveden u tekstu je američki .
I modernii uređaji za testiranje akumulatora, imaju opciju vrste testa u tavisnosti šta je navedeno na akumulatoru.
Recimo, aku od 50Ah, može da ima startnu struju od 380 - 500A po EN normi, a od ovoga parametra i zavisi cena akumulatora.
Jednostavnom metodom sa otpornikom, testira se aku, pa tako se povuče polovina nazivne struje na 5 do mah 10s, i napon ne sme da padne ispod 9,6V. Ukoliko je temperatura niska, nižao d recimo 10 C, postoji tabela za ponderisanje vrednosti, pa tako na 0 C, pada i na 8,6 V.
U tekstu nisam primetio nekih greški....
Ono što preporučujem, uvek kupite aku sa areometrom, to jeste sa "telenom" kuglicom. Čim kuglica nije zelena, aku je za punjenje ili dužu vožnju na autu, a ako stoji tako više dana, trajno se oštećuje. Kad nije zelena kuglica, aku ima ispod 70% kapaciteta napunjenodti.
U tekstu postoji nekoliko gresaka od kojih je ova fatalna:
:* Plus pol praznog akumulatora spoji se sa plus polom punog, a minus pol punog veže se za masu (minus) na motoru, koji se startuje, što može da bude i kabl za spoj mase sa motorom"
A odgovor bi trebao da bude:
"Pre nego sto se bilo sta preduzme po pitanju prespajanja, PRETHODNO PROCITATI UPUTSTVO o koriscenju vozila."
Da, činjenica je da postoje veoma različita upustva o redosledu povezivanja kablova.
A što se tiče pominjanja AGM akumulatora, oni imaju dosta jaku cenu, bar dva puta jaču i koriste ih samo "savremeni" automobili sa ISG sistemom
vojvoda
Tekst je potpuno OK.
Samo još jedan savet, veoma bitan:
Nikada sami ne punite akumulator povezan na savremenim automobilima, bez obzira na vrstu punjača - ispravqača. Ne dozvolite to ni polumajstorima! Postoje specijalizovani punjači koje imaju ovlašćeni servisi, ali njihova cena je oko 1000€ za punjač od 10A.