
Kako prenosi Beta, od zemalja bivše Jugoslavije, Hrvatska i BiH imaju najviše ograničenja za mlade vozače. Kada je reč o alkoholu, za mlade vozače svuda je na snazi nulta tolerancija, osim u Crnoj Gori gde je, bez obzira na uzrast i iskustvo, dopuštena granica 0,3 promila.
Najviše ograničenja za mlade vozače, do 24 godine, uvela je poslednjih godina Hrvatska. Mladi vozač ne sme da upravlja putničkim vozilom čija snaga motora prelazi 80 kW (107 ks), a za nepoštovanje tog pravila predviđena je novčana kazna od 1.000 kuna (130 evra).
Na autoputu ne sme da vozi brže od 120 km/h (na hrvatskim autoputevima ograničenje je 130 kilometara na čas), a na brzoj cesti ograničenje je za mlade 100, a na ostalim 80 km na sat.
Vozačku dozvolu u BiH (isti zakon važi i za Federaciju i za Republiku Srpsku) može dobiti osoba koja je navršila 18 godina, posle završene obuke i položenog ispita, ali do 21. godine mladi vozači mogu da voze samo u pratnji, a vozilo kojim upravljaju mora imati istaknutu oznaku "P" (početnik). Isto važi i za starije vozače bez iskustva koji tri godine nakon položenog vozačkog ispita moraju da voze u pratnji i obeleženom vozilu.
U Sloveniji se vozački ispit može polagati sa navršenih 17 i po godina, ali do sticanja punoletstva ti vozači mogu da voze samo u prisustvu starije osobe sa položenim vozačkim ispitom. Drugih ograničenja za mlade i neiskusne vozače u Sloveniji nema.
U Crnoj Gori nema nikakvih posebnih uslova za mlade i vozače početnike. Uslov za dobijanje vozačke dozvole je navršenih 18 godina i položen vozački ispit, uz ispunjavanje zdravstvenih uslova neophodnih za upravljanje vozilom. Tolerisana stopa alkohola u Crnoj Gori je 0,3 promila za sve vozače, a sve preko toga se rigorzno kažnjava.
U ostalim zemljama regiona tolerisano prisustvo alkohola u krvi kreće se od 0,24 promila koliko je u Sloveniji, preko 0,33 u BiH do 0,5 u Hrvatskoj, ali za mlade vozače važi nulta tolerancija.
Prema nedavno objavljenim rezultatima istraživanja Svetske zdravstvene organizacije, zemlje Balkana nalaze se među evropskim zemljama sa najvišom stopom smrtnosti na putevima.
Kada se porede zemlje regiona, najveću godišnju stopu smrtnosti na putevima na 100.000 stanovnika ima BiH - 15,6. Slede Albanija (12,7), Crna Gora (11,8), Hrvatska (10,4), Srbija (8,1), Makedonija (7,9) i Slovenija (6,6).
Izvor: Beta.rs / B92.net
Foto: arhiva Autoblog.rs / Tanjug.rs
"ali do 21. godine mladi vozači mogu da voze samo u pratnji" -BiH, RS.
Koliko znam, ovo nije tačno.
Takođe mislim da u Sloveniji mogu polagati sa 16 godina ali moraju voziti u pratnji starije osobe.
Evo u predlogu izmena ipak nisu uvrstili ogranicenje kubikaze za mladje od 21 godine...
Lepo je osvrnuti se na drzave u okruzenju, ali mislim da bi kod nas trebali neka ogranicenja uvesti bez obzira na susede njih... poput 0 promila alkohola u krvi, ili ovog ogranicenja po pitanju snage motora za mlade ali i za vozace do 5 godina vozackog iskustva bez obzira na godine starosti... i u HR je bilo verovatno negodovanja s obzirom na zateceno stanje, ali zivoti su na prvom mestu...
Nisu problem zakonski propisi vec je problem to sto se ni postojeci ne postuju.
U takvom jednom okruzenju gde se nista ne postuje, a nepostovanje sukcesivno ne kaznjava ni zakoni od suvoga zlata ne mogu pomoci.
Ali gluposti kao ova se mogu uraditi i sa Ficom. Pa ono sa kamionom i Kliom od pre mesec dva nije bio auto od 200 ks. Mnogo je varijanti koje treba ukljuciti u zabranjeno ponasanje i na kraju ce ostati da jedino peske smes da se kreces. Ova drzava nije proaktivna u resavanju problema, vec ad hoc na osnovu pritiska javnosti. Da se ovo nije desilo nikad se ne bi ovim bavili. Kao sto se ne bave sa sto drugih stvari.
@Pedja
To sa kamionom i Cliom je bio kriv vozac kamiona jer je zaspao za volanom...
Uvek je neko u saobraćaju kriv. Trenutak nepažnje, obesti, neispravnosti..... Sve to spada u statistiku koja ne neumoljiva.
Sve glupe metode, koje pokušavaju da uvedu, čak će i pogoršati stanje. Kao nekad aprohibicija alkohola u Americi.
Lepo je večeas objasnio MUP-a načelnik Rebić.
I pre 30 godina, dešavalo se da strada po 4 mladih u Fići...
Samo povećanje društvene svesti, edukacija od zabavišta do fakulteta......
Zatvorite noćne burdelje!!! Oni su društveno zlo, ne samo po pitanju saobraćaja, nego opšte društveno zlo!