
Sve oči autoindustrije trenutno su uprte prema Iranu. Aktuelni sporazum o nuklearnom programu neizbežno će za sobom povući brojne posledice, uključujući i ukidanje ekonomskih sankcija i otvaranje novog tržišta od čak 78,5 miliona stanovnika. Tržište, dakle, veličine jedne Nemačke ili Turske...
Potencijal je ogroman, jer Iranci, da ne bi bilo zabune, već sada raspolažu impresivnim tržišnim brojkama. Raspoređenim, doduše, uglavnom među lokalnim proizvođačima i modelima nama egzotičnih imena, iza kojih se većinom kriju licencirani modeli stari i po 30 godina (Peugeoti 405, 206, Kia Pride...). Ukupna prodaja putničkih automobila u 2014., primera radi, iznosila je 892.154 primeraka, čime je već prošle godine ostvaren rast od čak 32,8 posto u odnosu na 2013.

Impresivno, ali izgleda da je to u stvari tek početak cele priče. Stručnjaci, naime, ističu da bi već ovogodišnji tržišni rezultat trebalo da se kreće oko 1,5 miliona prodatih putničkih automobila (rekord je postignut 2011. pre sankcija, sa 1,6 miliona registracija), dok se srednjeročni potencijal iranskog tržišta procenjuje na čak 3,5 miliona automobila.

A to je za čitavih 500.000 primeraka više od trenutnog nemačkog tržišta! Kada se vrata u potpunosti otvore, za očekivati je, dakle, da će se zakotrljati prava lavina. Strani proizvođači će otvarati nove pogone da bi zaobišli uvozna takse (danas između 30 i 70 posto) i prodavali automobile po povoljnijim cenama. U međuvremenu, glavninu posla obavlja domaća autoindustrija, koja trenutno sklapa respektabilnih 1,1 miliona primeraka. A može i mnogo više...

Prosečna starost automobila u Iranu iznosi više od 20 godina, čak 55 posto populacije mlađe je od 30 godina, ali većina nikada nije imala priliku da sedne za upravljač. Sa 200 vozila na 1.000 stanovnika, međutim, Iran je i dalje znatno motorizovaniji od Kine (113), odnosno na nivou Tajlanda (206), ali i dalje daleko slabiji od najbogatijih zemalja u regionu, poput Saudijske Arabije (336), Izraela (358) ili Libana (434). Ako tome dodamo činjenicu da Iran sa svojih puteva i zvanično želi da ukloni oko 15 miliona zastarelih vozila i da ih ubaci u sistem reciklaže (za šta se upravo traži partner), ne čudi da evropski proizvođači iransko otkrivanje vela dočekuju u niskom startu. Tim pre što negde moraju da nadoknade probleme u Rusiji i primetno usporavanje tržišta u Kini...
Najviše koristi od otvaranja velikog iranskog tržišta bi trebalo da imaju nemački proizvođači luksuznih automobila (Audi, BMW i Mercedes), kao i u tom delu sveta omiljeni VW.
10 NAJPRODAVANIJIH NA IRANSKOM TRŽIŠTU
1. Saipa Pride 221.680 komada
2. Peugeot Pars 107.226 komada
3. Iran Khodro Samand 81.636 komada
4. Peugeot 405 78.280 komada
5. Peugeot 206 56.846 komada
6. Saipa Tiba 55.474 komada
7. Iran Khodro Runna 28.120 komada
8. Renault Tondar 90 24.300 komada
9. Renault Megane 13.438 komada
10. Hyundai ix35 13.158 komada
Izvor: Autoklub.jutarnji.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs / Saipa / Iran Khodro