home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako piše Tanjug, pre 30 godina kragujevačka "Zastava" izvezla je prvi "jugo GV" na američko tržište i ponudila ga kupcima po ceni od 3.990 dolara

Britanski BBC u tekstu povodom jubileja dolaska "juga GV" u Ameriku (njihov članak pročitajte OVDE), piše da se oznaka GV odnosila na "Good Value" (dobra vrednost), ocenjujući da je to bila loša marketinška poruka, koja je od samog starta bila osuđena na propast.

U tekstu, koji je u svom stilu naslovio "Poslednji stvarno užasan auto", BBC podseća da je za prodor "Juga" na američko tržište najzaslužniji bio biznismen Malkolm Briklin.

Sredinom 1980-ih godina je u SAD bilo poželjno da svako poseduje jeftino i ekonomično prevozno sredstvo, što je Briklin iskoristio.

Uz pomoć američkih političara Henrija Kisindžera i Lorensa Iglburgera postignut je dogovor sa jugoslovenskim vlastima i "jugo" je prvi put Americi predstavljen na sajmu automobila u Los Anđelesu 1984. godine.

Da bi mogao da se prodaje u SAD na "jugu" je moralo da se izvrši oko 500 prepravki.

Iako je automobil zasnovan na "fijatu 127" sa maksimalnom brzinom od oko 138 km/h (86 milja na sat) u tom trenutku bio najsporiji na američkom tržištu, njegova prodaja je išla munjevito, navodi BBC.

Izvoz je, međutim, 1992. zaustavljen raspadom bivše Jugoslavije i ratom, a BBC podseća i da je NATO 1999. bombardovao fabriku "Zastava automobili", navodno pogrešno misleći da je reč o "Zastava oružju".

"Bomba je, međutim, pala godinama pre toga" i, kako navodi britanski javni servis, "Jugo" je Amerikancima postao glavni predmet šala.

"Mogao bi da udvostučiš vrednost juga, samo ako mu napuniš rezervoar", bila je jedna od šala koja je kružila Amerikom sredinom 1980-ih.

"Jugo" je bio i "zvezda" u nekoliko filmova, a jednu od glavnih uloga "tumačio" je i filmu "Ko je ubio Monu".

Iako je bio predmet podsmeha u nekoliko navrata i u popularnoj emisiji BBC-a "Top gir", britanski javni servis na kraju postavlja pitanje "koliko je 'jugo' zaista bilo loš?".

Istraživanje koje je 1987. objavio magazin "Popular Mechanics" pokazuje upravo suprotno.

Oko 78 odsto vlasnika "juga" u SAD ocenilo je kvalitet svog vozila kao "dobar" ili "odličan", dok je 42 procenta navelo da bi ponovo kupili isti automobil, podseća BBC.

"Jugo" se proizvodio od 1980. do 2008. a prodat je u blizu 800.000 primeraka.

Kragujevačka "Zastava" je u ovaj automobil ugrađivala motore snage 45, 55, 60 i 65 konjskih snaga i za 28 godina nije previše menjala njegov izgled.

Izvor: Tanjug.rs

Foto: arhiva / Zastava / Edmunds.com / Politika.rs / Blic.rs    



čitanja : 4241



Komentari

Pa kad je Fiat...

Autor MB 28 Nov 2015, 12:40

Samo jedna mala primedba kod naslova. Kod BBC-ja stoji na kraju naslova koji ste i vi preuzeli upitnik. Mislim da bi morali i vi to da uradite jer sam tekst BBC-ja nije negativan. U nekim segmentima cak naprotiv.

Pozz.

Autor Pedja 28 Nov 2015, 13:18

Ne upitnik na kraju, vec ispred naslova treba dodati: "Da li je ..."

Autor vojvoda 28 Nov 2015, 16:00

bbc - uzasna televizija zajedno sa najprecenjenijom TV emisijom ikada - top girom

Autor YUGO 28 Nov 2015, 18:52

sta bi britanci znali o dobrim autima? oni i nemaju svoju auto industriju.

Autor mile antena 28 Nov 2015, 19:12

Imaju Englezi autoindustriju, samo sto ona nije njihova. :D

Autor vojvoda 29 Nov 2015, 00:55

Pit
tacnije upropasceni Fijat!
Nama da su dali i Mecku da pravimo, opet bi bili najgori...

Autor carobnjak 29 Nov 2015, 20:45

Koliko para toliko muzike. Koliko se secam Yugo je u SAD bio drugi auto, za laksi prolaz kroz guzve i parkiranje. Nikad nije ni pretendovao da bude nesto vise. Ali nije bio toliko los koliko su ga ocrnili.

Autor B.M 30 Nov 2015, 15:19

Dali mi se čini da sam ja ovde jedini koji je shvatio suštinu članka prenesenog sa portala BBC-ja pošto na kraju originalnog naslova članka je upitnik, a sam tekst je analitički i veoma realan. U njemu nema pohvala na račun Yuga niti igde piše da je najgori auto, a da pritom nema upitnika na kraju. U samom članku su iznesene samo činjenice (da je bio predmet šala i da se prodao u blizu 800000 primeraka što su sve podaci koji su već poznati). Sam članak je skrojen tako da ukaže na to da Yugo nije toliko loš koliko je medijski i maketinški ocrnjen. Tu se spominju pozitivna iskustva onih koji su vozili Yugo, a koji se razlikuju od onih koji su bili u medijima. Činjenica je da je Zastava na britanskom tržištu bila najcenjeniji itočnoevropski automobilski brend, dok je u Americi drugačije pošto nijedan drugi istočnoevropski brend nije bio prisutan u to doba na tom tržištu. Neznam da je danas išta drugačije kada je u pitanju prisustvo nekog drugog istočnoevropskog brenda na američkom tržištu.

http://www.bbc.com/autos/story/20151126-in-praise-yes-praise-of-the-yugo

Što se tiče samog Yuga, nikada ga neću prežaliti i zaboraviti jer smatram i dan danas da je bilo mesta i za Yugo, pa makar i za količini od 1000 do 10000 primeraka godišnje. Yugo i danas može da živi, uz naravno određene modifikacije. Kada bi mi neko danas ponudio nov crveni Yugo In 65 sa dizajnom iz 2008 godine uz modifikacije u vidu implementacije dizajna enterijera od koncepta Floride iz 2005 godine, zatim dodatka jeftinog radio mp3 uređaja sa zvučnicima, serva i vazdušnih jastuka, za 4000 evra ja bi ga kupio umesto što za te pare danas nažalost mogu samo da kupim neki rashodovani i dobro ušminkani polovnjak kome ne znam ni koliko je zaista prešao kilometara.

Autor Zastava 30 Nov 2015, 16:37