
Kako prenosi RTS, iako ruski mediji pišu da je odluka o ukidanju carina za izvoz "fijata" u Rusiju blizu, ruski i srpski zvaničnici tvrde da će se o tome razgovarati krajem maja. Zato, ministar trgovine Rasim Ljajić apeluje da se ne bude nerealna očekivanja ni kada je reč o izvozu "fijata", niti o eventualnom uvozu ruskih vozila.
Pisanje ruskih medija je jedno, kaže ministar trgovine Rasim Ljajić, a situacija u praksi drugo. I dalje je dug put do potpisivanja sporazuma o slobodnoj trgovini sa Evroazijskom ekonomskom zajednicom. Najpre, krajem maja ta organizacija mora da donese odluku o otpočinjanju pregovora sa Srbijom. Zatim slede izrada predloga sporazuma i razgovori o konkretnoj robi za koju će carina biti ukinuta.
"Ta procedura ne zavisi od nas, ima još mnogo prepreka koje treba da se preskoče da bi došli do toga i treba da građanima javnosti šaljemo poruke koje su krajnje realne, objektivne, a ne onakve kakve bi mi želeli da one budu", kaže ministar Rasim Ljajić.
Srbija je, kaže, definisala pet proizvoda koje želi da izvozi bez carine - šećer, cigarete, živinsko meso, određene vrste sira i automobile iz fabrike u Kragujevcu. Rusi će svakako imati svoje zahteve.
"Načelno u razgovorima koje smo mi vodili se potegla priča o mogućnosti za uvoz i njihovih automobila u Srbiju ali to nije bilo uopšte na zvaničnim formalnim razgovorima", kaže Ljajić.
Ukoliko se u tehničkim pregovorima takav uslov postavi, naše tržište automobila je, kažu iz Asocijacije uvoznika, spremno. Ukidanjem carine od 15 odsto, računaju, ruska vozila bi pojeftinila za jednu do tri hiljade evra.
"Naše celo tržište, svi brendovi zajedno čini oko 20.000 automobila. Mi pričamo o izvozu 'fijata' od pet do 10 hiljada u Rusiju, to svakako neće značiti da će toliko više ruskih automobila ući u Srbiju", kaže Milan Vukasović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
Ruska automobilska industrija je, pod uticajem "Renoa" i "Dženeral motorsa", osavremenjena. Ti automobili, kažu upućeni, konkurisaće jeftinijim vozilima.
"Osim njihove jeftine cene, mi nemamo ništa drugo, nemamo servisnu mrežu, nemamo dobro snabdevanje rezervnim delovima, tako da sama cena ni bi trebalo da utiče na prodaju automobila kod nas", kaže Miodrag Piroški, "Vrele gume".
Da bi se prodavala, saglasnost na recipročno ukidanje carina, pored Srbije i Rusije, moraće da daju i Belorusija, Kazahstan, Kirgistan i Jermenija.
Izvor: Rts.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / Fiat
Ajde više, ojarismo se. Nekoliko godina ne mogu da se dogovore, ta njihova unija je još gora od EU. Naši hoće uz automobile da im uvale i američke i britanske cigarete, ko da su Rusi budale. Ne vidim sta imaju od toga Belorusija, Kazahstan, Kirgistan i Jermenija, da bi dali pristanak.
Ja u ovome vidim sasvim drugu i još bolju priliku za nas. Taman da rešimo problem Zastave, pošto sa ovim nećemo rešiti problem posrnulog FCAS-a, ali zato možemo popuniti prazan prostor u halama te fabrike.
Naime, Rusi štite ono što smo i mi trebali da zaštitimo od FIAT-a (tj. od njegove namere da nam ugasi Zastavu i dovede nam lutrijski model). Mi smo jedini u "našem svetu" koji smo ugasili svoje. Sad samo posmatrajmo kako "naša braća" rade ono što smo mi trebali umesto gašenja Zastave (modernizaciju). Tako se to radi, modernizuj i štiti, a ne gasi. Zato smo mi osuđeni na padajuću šrafciger industriju koja je stala i zapela na jedan model, a Rusi na kompletnu masovnu jeftinu domaću automobilsku industriju koja pokreće Rusiju, a i svet s obzirom da se Lade izvoze i van Rusije, baš kao što smo i mi nekad radili sa Zastavom. Ako ništa sad barem znamo gde smo se zeznuli u ovoj automobilskoj tranziciji. FIAT 500L nema ništa zajedničko sa današnjom Ladom, ni cenovno, ni tehnološki, a i traži se isti kontigent. Osim toga, Rusija nam ne može garantovati da će se ti automobili i kupovati. Eto zašto od ovog posla nema ništa. Neka država konačno pokrene pitanje rešavanje sudbine Zastava Automobila na način da se otvori nova fabrika ili zakupi delić FIAT-ove hale ili neka FIAT "pokloni" Zastavi trećinu svoje hale u zamenu za izlazak države Srbije iz FCAS-a. Ionako državu u FCAS-u niko ne šljivi ni zarezuje ni jedan odsto, a kamoli 33. Osim toga, taj deo tj. ta trećina pripada Zastavinoj fabrici automobila koja je svojevremeno srušena i na njoj sagrađena zajednička tako da slobodno možrmo reći da je ta famozna trećina zapravo Zastavina trećina te bi stoga bilo fer da Zastava, koja je u vlasništvu države pokrene proizvodnju sasvim nove Floride ili Yuga za rusko tržište u zamenu za ruska cenovno slična vozila u istoj količini. 10000 Zastava za 10000 Lada. Taman za dobar početni uspon Zastave. Vreme je da novac trpamo u svoj džep.
Ovako sa FIAT-om, ni evra koristi od izvoza FIAT-a u Rusiju nebismo imali, a FIAT-u 5000 automobila ne znači ništa, a i pitanje je dali bi 500L mogao da se proda i u toj količini.
Niko ništa ne garantuje, a i ne mora jer mi je jasno da nema šanse da dođe do iste količine jer bi Rusi bili na debelom gubitku.
Treba da se spustimo na zemlju i pokrenemo Zastavu.