
* Zbog birokratske sporosti fabrika priključnih vozila propada iako je strani
investitor odavno spreman da je kupi
* Francuzi ne samo da žele da nastave saradnju sa INPRO-om nego već duže hoće
da kupe tu fabriku i da zadrže oko 200 postojećih radnika
Izvor: Danas.rs
Kragujevac - Nakon višemesečnog ignorisanja apela Sindikata i zaposlenih u Zastavi INPRO vezanih za rešavanje statusa tog preduzeća, nadležnima u Srbiji obratio se generalni direktor francuske kompanije Trigano Mišel Freš, koji je od premijera Aleksandra Vučića zatražio da Vlada napokon stvori uslove za privatizaciju INPRO-a, kako bi Francuzi mogli da preuzmu tu fabriku i u Kragujevcu nastave proizvodnju automobilskih prikolica za svetska tržišta.
Zastava INPRO posluje u okviru Grupe Zastava vozila kojoj je, uprkos činjenici da je među 17 srpskih fabrika od strateškog značaja za domaću privredu, zaštita od potraživanja poverilaca ukinuta još krajem prošle godine, ali u kojoj stečajni postupak još nije pokrenut. Otuda su Grupa Zastava i njena ključna preduzeća: Zastava kamioni, Zastava specijalni automobili u Somboru, te Zastava INPRO već mesecima u nedefinisanom statusu.
Za razliku od Zastave kamiona u kojoj već odavno nema nikakve proizvodnje i gde poverioci takvo stanje koriste za naplatu svojih potraživanja bagatelnom rasprodajom imovine "kamiondžija", Zastava INPRO radi "punom parom", uglavnom za izvoz, odnosno za Trigano, sa kojim više nego uspešno sarađuje već 12 godina, i kojoj isporučuje kompletne, ali i automobilske prikolice u rasklopljenom stanju, koje se, potom, sklapaju u Triganoovim pogonima u Lavalu. Od početka godine do ovih dana, kragujevačka fabrika je francuskom partneru isporučila prikolice u vrednosti od oko 2,5 miliona evra.
Francuzi ne samo da žele da nastave tu saradnju, nego već duže najavljuju preuzimanje INPRO-a i oko 200 radnika te fabrike, angažovanih u proizvodnji prikolica. Nevolja je, međutim, što je INPRO i dalje u nedefinisanom statusu, koji će, najverovatnije, biti rešen krajem meseca. To, međutim, ne znači da će INPRO biti spreman za privatizaciju.
Jer, to preduzeće, od Fijatovog preuzimanja imovine u nekadašnjoj Fabrici automobila početkom 2010, posluje u iznajmljenom pogonu Zastave oružja. Vlada Srbije je lane usvojila zaključak kojim se taj pogon daje u vlasništvo INPRO-u, dok je trebalo da oružari, na ime ustupanja te nekretnine, dobiju tri miliona evra za kupovinu savremene opreme i izgradnju nove hale. Taj zaključak Vlade do sada nije realizovan, te INPRO i dalje nema svoj proizvodno-poslovni prostor.
Triganou, međutim, ni to ne smeta, već traži da u Kragujevcu kupi prazan poslovni prostor u kojim bi nastavio proizvodnju priključnih vozila. Francuzi već duže "merkaju" nekadašnju Fabriku krupnih lanaca firme Metal sistemi u kojoj je, u avgustu prošle godine, proglašen bankrot, ali čija imovina još uvek, koliko je poznato, nije procenjena, niti se zna da li će se Metal sistemi prodavati kao pravno lice ili u delovima.
Da li će domaća privreda, ukoliko država i njene institucije nastave da se indolentno ponašaju, ostati bez još jednog proizvodnog programa, deviznih prihoda i nekoliko stotina radnih mesta u Kragujevcu.
Od privatizacije perifernih Zastavinih firmi država neće imati velike koristi osim što će možda dobiti koji milion pod uslovom da se ne proda imovina za 1 evro ka što je urađeno sa "Automobilima". Država treba što pre da krene sa najpoznatijim delom Zastave, a to su "Automobili" koji i bez fabrike mogu da se unovče, ne možda u vidu prihoda od prodaje te Zastavine firme već iz otvaranja nove fabrike. Država treba da ponudi tu firmu investitorima zarad otvaranja nove fabrike. Tu leži neuporedivo veći potencijal. Tu je jezgra Zastave. Između ostalog, tako bismo i rešili problem zavisnosti od jedne (nestabilne) fabrike automobila.
Francuzi hoce da kupe Zastavu Impro vec godinama, a drzava koci prodaju, ili bolje receno nesposobna je da resi imovinske sporove. Nema ko da pogura jer Kragujevac nije interesantan novim vlastima. Nijedan investitor nije dosao posle Fiata i komponentasa. Čini se da namerno koče autoput kako bi otisli na drugo mesto. Valjda se plase da bi Fiat buduce komponentase locirao uz taj put, sto je i logicno.
Kako da prodaju ovu firmu Francuzima, kad su njihove prostorije poklonili Fijatu ??
Fiajtu su dali i prostor i pare i dušu. A Fijat nama - ništa...
Kvalitetnija je ona prikolica od proizvoda Fijata iz Zastave
Oni nikada nisu ni imali svoje prostorije, vec su koristili od Zastave Automobila. .. Radi se o preduzecu koje zaposljava uglavnom invalide a osnovano je 1999 god. Kao sto pise na njihovom sajtu: "Cilj osnivanja društva Zastava Inpro doo, pored obavljanja osnovne delatnosti, bio je i stvaranje jednog organizovanog oblika preko kojeg će se angažovati lica sa umanjenom radnom sposobnošću, odnosno osobe sa invaliditetom, imajući u vidu da je društvo Zastava automobili ad imalo u radnom odnosu dosta radnika koji su bili sa statusom invalida rada." No kako je Zastava otisla Fiatu oni sada zaposljavaju invalide iz okoline i primljeno je dosta radnike. kako vidimo iz teksta drzava treba da plati fabrici oruzja tri miliona evra za proizvodne pogone koje je ustupila Impru, al im se ocigledno ne daju te pare. No, najlakse je za sopstvenu nesposobnost okriviti druge.
Još od 2008 kada je prodana imovina Zastava Automobila FIAT-u za 1 evro, država nema sluha za Zastava Auto Grupu, naročito za "Automobile", ali ništa manje za druge Zastavine firme. Jedan od primera nebrige još odtada je upravo "Inpro".
Krajnje je vreme da država nađe strateškog partnera ili novog vlasnika za "Automobile" koji imaju tržišnu jačinu za prodaju 10-15 hiljada automobila i to u samom startu, faktički bez ikakvih velikih ulaganja u marketing, što nije mala stvar uzmemo li u obzir da je to najmanje 50 miliona evra što je vrednost koja ne sme da ode u zaborav posle isteka perioda zaštite, već odmah nakon istog da se država angažuje u pronalaženju investitora koji bi faktički obezbedio novu investiciju na temeljima starog imena i Zastavinog neprodatog zemljišta na Korman polju ili na nekoj drugoj lokaciji. Tih 50 miliona evra su samo početak, vremenom Zastava može (ponovo) da izraste u velikog proizvođača, ovaj put u rukama investitora po uzoru na Renaultovu Daciju koja danas prodaje nekoliko stotina hiljada automobila i Volkswagenovu Škodu koja danas izbacuje na tržište milion automobila godišnje što je neuporedivo više nego u vremenu iz kraja 80-ih. Dakle privatizovati i "Automobile" i to što pre kako bismo imali pristup jeftinim automobilima za domaće tržište i još jednu fabriku automobila za izvoz u bliskoj budućnosti. U sadašnjim uslovima nisu potrebne decenije (kao nekad što je se Zastava razvijala) da bi se dostigla proizvodnja za prozvodnju od 100-200 hiljada automobila, već pre svega nekoliko godina što je dodatni razlog za privatizaciju i "Automobila". I Srbiji i svetu su potrebni jeftini automobili, sada više nego ikad u istoriji. Nadam se da će država konačno prestati da ignoriše ovu firmu s obzirom da u toj firmi, a koja danas ne vredi ništa, leži najveći potencijal za napredak ekonomije.