
*
Zaposleni već nekoliko godina upozoravaju državu da postoji opasnost od
otpuštanja
* Premijer najavio da će se uključiti u rešavanje problema u Fijatu
tek kada su radnici najavili proteste, tvrde u sindikatima
Uoči sastanka sa rukovodstvom sindikata kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija, mandatar Aleksandar Vučić poručio je da će država učiniti sve da pomogne ostanak i opstanak Fijata u Srbiji.
- Razgovaraćemo sa italijanskom vladom i predstavnicima Fijata i sa radnicima i daćemo sve od sebe da, koliko je moguće, s naše strane pomognemo - rekao je Vučić, napominjući da je do sada namerno ćutao o problemima Fijata i o najavljenom otpuštanju radnika, jer je predsednik vlade, a ne stranački lider, te da i dalje ne može nikome da govori ništa o ugovoru s Fijatom, i to krivicom onih koji su ga napravili. Naglasio je, međutim, da je Srbija dala za Fijat više novca nego za sve druge investicije zajedno.
Ove izjave zabrinule su upućenu javnost, jer ispada da je, osim razgovora sa Putinom o bescarinskom uvozu Fijatovih vozila, namerno ćutao i nekoliko godina unazad ništa nije preduzimao da, kao premijer države koja je suvlasnik FCA Srbija, ta kompanija ne dođe u situaciju da proizvodnju automobila i broj zaposlenih smanjuje za trećinu. Inače, šumadijski radnici i njihovi sindikalni predstavnici godinama unazad upozoravali su da takva mogućnost postoji, i pozivali ga da dođe u kragujevačku fabriku automobila i uključi se u rešavanje njenih problema.
Premijer, međutim, nije odgovarao na pozive da započne pregovore sa top menadžmentom Grupacije Fijat Krajsler o eventualnoj proizvodnji još jednog modela u Kragujevcu, čime bi Srbija ponovo, kao u vreme kada je Zastava bila na vrhuncu, postala respektabilan proizvođač i izvoznik automobila. Nije reagovao ni na pozive i apele da Vlada napokon odredi svog predstavnika za predsednika fabričkog Nadzornog odbora, pa FCA Srbija već gotovo godinu dana funkcioniše bez organa upravljanja, što, opet, svedoči o odnosu vrha države prema kompaniji čiji je suvlasnik.
Vučić je, bez obzira na to šta misli o ugovoru sa Fijatom i onima koji su ga potpisivali, jer je reč o dokumentu iza kojeg stoji država, morao da se odazove na poziv kragujevačkih radnika, tvrde u sindikatima. Naglašavaju da je indikativno to da je premijer prestao da ćuti tek kad je, nakon najavljenog otpuštanja, 5.000 radnika Fijat Krajsler automobili Srbija i njenih ovdašnjih kooperanata najavilo izlazak na kragujevačke ulice. Da li bi sadašnja nezavidna situacija u kragujevačkoj fabrici automobila bila izbegnuta da je Vlada blagovremeno reagovala i barem pokušala da "učini sve da Fijat ostane u Srbiji", pitanje je na koje nema konkretnog odgovora. U svakom slučaju, ugovor sa Fijatom ističe u septembru 2018. i eto prilike da buduća vlada u novim pregovorima sa top menadžmentom Grupacije Fijat Krajsler ispregovara bolje uslove za državu Srbiju od onih važećih.
Isplativo ulaganje
Činjenica je da kragujevačka fabrika spada među najmodernije u svetu, što je industrijska dragocenost koju nema nijedna zemlja u bližem i širem okruženju. I što, naravno, košta. Američka administracija je u opstanak bankrotiranog DŽeneral motorsa pre koju godinu uložila više od stotinu milijardi dolara, i isplatilo se - DŽM je ponovo jedna od dve vodeće automobilske kompanije na svetu i jedan od generatora industrijskog razvoja vodeće svetske ekonomije.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs / FCA Srbija
DOPUNJENO: Radnici FAS očekuju da se država uključi u rešavanje problema
Rukovodstvo Sindikata kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija danas će, kako je već najavljeno, a nakon dugotrajnog insistiranja, konačno da se sretne i razgovara sa premijerom Aleksandrom Vučićem o situaciji u toj fabrici.
Razlog su najave smanjenja proizvodnje i otpuštanje čak 900 od ukupno oko 3.200 radnika u FCA Srbija i, gotovo izvesno, još nekoliko stotina zaposlenih u kooperantskim firmama (Manjeti mareli, Džonson kontrol, Sidžit i drugim).
U Sindikatu FCA Srbija kažu da očekuju da će država, koja je vlasnik trećine kragujevačke fabrike automobila, napokon da se uključi u rešavanje problema u toj firmi, i to najpre tako što će da odredi svog predstavnika za predsednika nadzornogh odbora FCA Srbija, pošto kompanija već skoro godinu dana funkcioniše bez organa upravljanja.
Očekuju, zatim, da će premijer Vučić danas da ponovi pre neki dan izrečeno obećanje da će „Vlada da učini sve što je u njenoj moći da pomogne da Fijat ostane i opstane u Kragujevcu i Srbiji“, te da će s tim u vezi ubrzo da ugovori sastanak sa izvršnim ditrektorom Grupacije Fijat Krajsler Serdjom Markioneom, ili njegovim prvimsara dnikom Alfredom Altavilom, sa kojima jedino i vredi razgovarati kad je „ostanak i opstanak“, ali i dalji razvoj Fijatove fabrike u centru Šumadije u pitanju.
- Vlada Srbije i top menadžment Fijat Krajsler grupacije, na čelu sa Markioneom, treba da reše problem naše fabrike kojoj, s obzirom na instalirane kapacitete, treba još jedan model koji bi obezbedio značajan rast proizvodnje i povećanje, a ne smanjenje broja zaposlenih, kao i rentabilo poslovanje firme na duži rok. Smatramo da je to u interesu svima, odnosno i Grupaciji Fijat Krajsler i Vladi Srbije, kao suvlasniku fabtike, gradu Kragujevcu koji, takodje, ima velike koristi od rada naše kompanije, i, naravno, našim radnicima, kaže uoči razgovora sa Vučićem predsednik Sindikata u FC Srbija Zoran Marković.
U javnosti se, inače, minulih dana u vezi sa aktuelnom situacijom u kompaniji FCASrbija pojavilo mnogo navoda i analiza, ili(ti) „analiza“, u kojima se, pored ostalog, tvrdi da se automobili u kragujevačkoj fabrici samo “montiraju i lakiraju“, što će reći da nema prave proizvodnje, što je notorna neistina, odnosno totalno nepoznavanje stvari.
Kompanija FCA Srbija je, kao i ranije Zastavina fabrika automopbila, pored rumunske Dačije, jedina prava, za manje upućene kompletna fabrika automobila na Balkanu. Ovo znači da pored Montaže (završno sklapanje vozila) i pogona za površinsku zaštitu i lakiranje (Lakirnica), ima i Preseraj, koji je ubedljivo najskuplji pogon u svakoj kompletnoj fabrici automobila, a u kojem se proizvode otpresci: vrata, krov, pod... koji se, potom, sklapaju u šasiju u susednom pogonu Karoserija, odakle odlaze u lakirniciu, pa u Montažu, sa čijih traka silaze – kompletni automobili.
Fijat je u Kragujevac doveo i neke od svojih najznačajnijoh dobavljača, medju kojima su Manjeti Mareli, Džonson kontrol, PMC koji u svojim ovdašnjim pogonima proizvode mehaničke sklopove, točkove, pozicije od plastike i druge delove za ugradnju u model „Fijat 500L“. Tačno je da srpska industrija nije iskoristila šansu da se ozbiljnije uključi u proizvodnju Fijatovih automobila, ali s obzirom na političko-privredni ambijent u zemlji u poslednje dve i po decenije to, objektivno, nije ni mogla da učini.
Izvor: Danas.rs
Naravno, valjda će Nikolići da pomognu svom gradu. Možda čekaju da FIAT ode pa da dovedu braću Kineze. Ko zna?
Nek ide Fiat. Dosta je bilo pljačke. Da se polože računi i ćao ako im ne odgovara...
Oni bi još malo keša.... E neće moći.
"FCA Srbija: Država zapostavila fabriku u kojoj je suvlasnik"
A otkud onda 50 miliona evra svake godine na raučn FCAS-a subvencije ili bolje rečeno donacije koje država svake godine x 10 godina izdvaja (ukupno 500 miliona evra i to samo na jednoj stavci), ako je država zapostavila FCAS.
FCAS je privatna firma. Nije to državna firma kao što je nekada bila Zastava. Naslov je trebao biti "Vučić između MMF-a i FIAT-a", s tim da je prestanak prakse bacanja novca na velike sumanute projekte nešto što ne samo MMF traži već i narod. Nema više bacanja para. Osim toga, FCAS je izrastao u milijardersku firmu (što i nije čudo s obzirom da su toliko i više dobili od države). Šta će im još para kada mogu komotno da finansiraju drugi model. Vućić im tu ništa ne može pomoći. Nije na njemu da se meša u posao jedne velike privatne kompanije.
Država treba da ode u Torino sa jednim pitanjem ušućenim ka FIAT-u, a to je dali FIAT ima nameru da pokrene Zastava brend s obzirom na to da se jeftini automobili danas traže ko alva. Tu može doći i do još jedne velike investicije, dok kod FIAT-a 500L nije kriv Vučić već globalno tržište, a to je nešto što država ne može da popravi i ne mora jer nije većinski već samo trećinski vlasnik.
"Kompanija FCA Srbija je, kao i ranije Zastavina fabrika automopbila, pored rumunske Dačije, jedina prava, za manje upućene kompletna fabrika automobila na Balkanu. Ovo znači da pored Montaže (završno sklapanje vozila) i pogona za površinsku zaštitu i lakiranje (Lakirnica), ima i Preseraj, koji je ubedljivo najskuplji pogon u svakoj kompletnoj fabrici automobila, a u kojem se proizvode otpresci: vrata, krov, pod... koji se, potom, sklapaju u šasiju u susednom pogonu Karoserija, odakle odlaze u lakirniciu, pa u Montažu, sa čijih traka silaze – kompletni automobili.
Fijat je u Kragujevac doveo i neke od svojih najznačajnijoh dobavljača, medju kojima su Manjeti Mareli, Džonson kontrol, PMC koji u svojim ovdašnjim pogonima proizvode mehaničke sklopove, točkove, pozicije od plastike i druge delove za ugradnju u model „Fijat 500L“. Tačno je da srpska industrija nije iskoristila šansu da se ozbiljnije uključi u proizvodnju Fijatovih automobila, ali s obzirom na političko-privredni ambijent u zemlji u poslednje dve i po decenije to, objektivno, nije ni mogla da učini."
Ovo je spin i to dobar, a i poređenje sa Daciom je smešno. Prvo, Dacia je rumunski brend, dok FIAT je italijanski. Drugo FIAT nema proizvodnju automobilskih motora u Srbiji, dok Dacia ima. Treće, većina delova za proizvodnju FIAT-a 500L se i dalje uvozi iz Italije, Poljske itd. Četvrto, ogromna većina vrednosti (skupe konponente) se uvozi, a samo deo vrednosti je domaće i to se sve izvozi na način da skoro sve pare od tog posla idu u Italiju. U Srbiji proizvodnja automobila se svela na obradu metala i lakiranje. Peto, država, iako trećinski vlasnik, od celog tog milijarderskog posla prošle godine imala je nekoliko miliona evra, a dala je 50 miliona evra prošle godine i tako svake godine bez obzira na to što još od samog početka samo gubici. Firma Zastava Automobili visi na državnoj statistici sa dugom od 500 miliona evra što znači da su Italijani od dolaska u Srbiju (2008)
kroz poslovanje Zastava Automobile (do 2011) opteretili sa 500 miliona evra duga? Sad znam i zašto sadašnja garnitura zaobilazi FIAT. Rupa bez dna, prvo preko Zastave, a sad i preko FCAS-a. FIAT se u Srbiji ponaša još gore nego država. Iz šupljeg u prazno. Daš im sve, a oni ti još udese auto-industriju još više. Vučiću beži od njih i pusti ih da propadnu. To je čak i bolje. Posle može da dođe neko, dok ovako možemo im dati još jednu šansu pa da nas još jednom unište. Ne vredi spšavati FIAT, košta previše, a nemamo nikavu korist već čak i dugove, a i ne znaju da prate tržište. Dok drugi forsiraju jeftinije automobile, oni idu ka skupljim.
"Tačno je da srpska industrija nije iskoristila šansu da se ozbiljnije uključi u proizvodnju Fijatovih automobila, ali s obzirom na političko-privredni ambijent u zemlji u poslednje dve i po decenije to, objektivno, nije ni mogla da učini."
Onda FIAT nikako i nije trebao da dolazi ako će se sada vaditi na loše lokalno tržište, a izvozi preko 95 odsto svoje proizvodnje u inostranstvo. :D
Još od samog početka uloga FIAT-a je veoma loše postavljena. Onaj ko je dozvolio italijanima da onoliku firmu ugasi i otvori neku novu zaslužuje nagradu za ekonomicid jer ono se ne radi sa firmama kao što je Zastava. To se može uraditi sa fabrikom čarapa, firmom za izvoz-uvoz i šta ja ti znam, ali sa gašenjem Zastave to se ne radi. Zašto Škoda to nije uradila ako je takav vid privatizacije dobar za automobilsku industriju? Zašto nije ni Dačia? Zašto nije čak ni Lada koja je važila za najgorim brendom iz istočnoevropskog lagera? Samo neko kod nas je našao da pametuje i napravi još veći problem. Pitanje rešenja domaće automobilske industrije leži u Zastavi za koju što pre treba naći investitora jer mi, a ni FIAT nemamo blage veze sa auto-industrijom. Bio bih srećan kada bi država ponudila FIAT-u Zastavu jer skupi, a pre svega besmisleni automobili koje FIAT proizvodi u Srbiji (Treking, Living, jaoj) nemaju smisla i imaju sve manje tržište.
Evropu i svet možemo pridobiti samo kada bi u ponudi imali automobil tipa Dacia Logan. Zastava je nekada pravila takav automobil. Zašto ne početi odatle ili naći nekog trećeg (ako neće FIAT) za projekat Floride nove generacije (recimo tj. samo primer).
Srbiji i svetu sada treba jeftin i pouzdan automobil. Za takvim investitorom naši političari treba da jure pa makar oni bili i Kinezi. Ja bih najviše voleo da FIAT prepozna novu šansu u starom imenu i novoj jeftinoj tehnologiji, ali ukoliko neće, molim lepo, pitajte nekog drugog ko bi da pokrene Zastavu, a takvih bilo je, pa svi.
Tu treba naći šansu za spas naše auto-industrije, a ne u FIAT-u koji je ionako došao da eksperimentiše sa nama i ode.
Narod hoće Zastavu (samo ne stare Yugiće naravno. Podrazumeva se da niko neće proizvodnju starih novih automobila, ali zato hoćemo nešto novo, sa starim domaćim imenom i cenom).
Kad vaskrsne Yugo u novom ruhu tada će i Srbiji svanuti. Možda ove moje reči zvuče nekome smešno, ali realnost kaže da je Srbiji bilo najbolje kada je Zastava proizvodila preko 200000 automobila godišnje.
Od gašenja Zastave naše nove nevolje su počele što znači da je pogrešan potez bio gašenje Zastave. Problem Zastave je trebalo rešiti privatizacijom Zastave kao celine (jer bi se tada investitor obavezao da uradi ono što je svojevreno Volkswagen uradio sa Škodom, od rugobe do lepotice kojoj danas zavide i ovi "naši" za koje smo se uhvatili kao da su bili jedni jedini kandidati, a bilo ih je nekoliko i to vodećih svetskih proizvođača).
Zašto država ne proda već jednom Zastavu pa makar samo ono što je od Zastave ostalo (ime i zemljište pogodno za gradnju).
Pa nije džaba polovina imovine Zastavine fabrike automobila ostalo u vlasništvu Zastave. Da bi se privatizacija Zastave jednog dana i desila. To je sad taj trenutak. Sad država treba da deluje više u pronalasku investitora za Zastavu, negoli za spas FCAS kojem je odzvonilo s obzirom da ljudi neće da nam daju novi model (mislim na centrtalu u Torinu). Ako FIAT nećer novi model, a neće ni Zastavu da reindustrijalizuje onda treba ih lepo pustitu niz vodu da sami odu i naći za 2 godine (ili čak pre) novog investitora koji će od Srbije napraviti proizvođača milion jeftinih pouzdanih automobila godišnje.
I da spomenem još jednu stvar. Poređenje Amerikanaca i nas u kontekstu spasa posrnule domaće automobilske industrije, ma koliko zvučalo slično, veoma je različito pošto Amerikanci spasavaju svoje, a mi tuđe. Možda bi donekle i imalo smisla da je FIAT preuzeo Zastavu pa da kupujemo Zastave uz subvenciju, kupovinu od strane državnih institucija, privatnih preduzeća i druge načine (uz to da pola ili trećina Zastave i dalje ostane u našem vlasništvu), ali u trenutku kada ništa naše nije naše, to je samo dodatan razlog zašto je FIAT u Srbiji promašena investicija. Pad globalne potražnje je čak samo kap u moru promašenih FIAT-ovih odluka u Srbiji.
Još od dana kada sam video da niko više ne spominje Zastavu i da FIAT godinama nakon preuzimanja Zastave nije ponudio ništa novo (2008-2012), shvatio sam da nešto nije u redu.
Došli su bili u Srbiji "kao spasioci", a onda se videlo da Zastava Kamione neće preuzeti, kao ni Zastava Specijalna Vozila, a na kraju ni Zastava Automobile, kao ni njene proizvođače auto-delova i tako je preko 10000 radnika u automobilskoj industriji nakon gašenja Zastave i njenih komponentaša ostalo bez posla uz još sramniji socijalni program, a sad se digla buka oko 900 radnika. Stvarno ovo je kao da kolješ vola za kilogram mesa, s tim da sada ostajemo i bez tog mesa.
Mlađane legendo, dao si nam (auto)go samo takav.