
Ugovor između francuska kompanije Trigano i fabrike za proizvodnju priključnih vozila (automobilskih prikolica) Zastave INPRO o kupovini oko 20 odsto pokretne imovine kragujevačkog preduzeća, koji je potpisan krajem minule sedmice, juče je ozvaničen verifikacijom kod ovlašćenog notara.
Trigano je u obavezi da do kraja ove nedelje na račun INPRO uplati 90 odsto, odnosno 258.000 od ukupno 287.000 evra, za koliko su Francuzi kupili laser za sečenje metala, mašine i ostalu opremu za proizvodnju prikolica (preostalih deset posto, ili 29.000 evra već su uplatili kao depozit prilikom preuzimanja tenderske dokumentacije). Francuzi su, prema ugovoru, obavezni i da, do kraja nedelje, preuzmu 160 radnika INPRO od kojih su polovina invalidna lica, i da sa njima, od 1. septembra, nastave proizvodnju priključnih vozila u firmi koja će se zvati Trigano prikolice, a koja je u Srbiji registrovana još početkom leta.
Proizvodnja automobilskih prikolica u Kragujevcu će biti nastavljena na 4.500 kvadratnih metara pogona Zastave oružje "Sivi dom", za koji će Trigano prikolice u naredne dve godine oružarima plaćati zakup od dva evra po kvadratnom metru. Na preostalih 1.500 kvadratnih metara "Sivog doma" biće smešten onaj deo Zastave INPRO koji Francuzi ne preuzimaju, a u kojem će oko 140 radnika koji ostaju nastaviti proizvodnju metalne galanterije, rampi za invalide i konfekcije. U poslovodstvu i Sindikata Zastave INPRA nadaju se da će država da preuzme taj deo fabrike koji, s obzirom na to da većinu zaposlenih u njemu čine invalidni radnici, treba da dobije status zaštitne radionice i centra za obuku i edukaciju osoba sa invaliditetom.
U Zastavi (i Srbiji) je, nakon gašenja proizvodnje domaćih automobila, te kamiona i specijalnih automobila (u Somboru), prodajom INPRA Francuzima sačuvana produkcija priključnih vozila. U delu javnosti i među sindikalcima ipak ima primedbi, pa se, primerice, iz tih krugova čuje da je prodajna cena mašina i ostale opreme za proizvodnju automobilskih prikolica, od 287.000 evra više nego niska, tim pre što, kako tvrde, samo laser za sečenje metala vredi oko milion evra.
U INPRU se, međutim, ne slažu sa primedbama te vrste. Navode, pritom, da je "sporni" laser 2010. godine plaćen oko 270.000 evra, te da mu je nakon šestogodišnje upotrebe vrednost znatna manja. Upozoravaju i da bi proizvodnja priključnih vozila u Kragujevcu, da nije bilo Triganoa, kojem su isporučivana godinama unazad i koji ju je, na kraju, i preuzeo, gotovo izvesno doživela sudbinu proizvodnje automobila, kamiona i specijalnih automobila. Ističu i da je sačuvano 160 radnih mesta, a da niko ne pita "koliko košta preuzimanje tolikog broja radnika".
Trigano prikolice će u dogledno vreme u Kragujevcu, u nekoj od ovdašnjih industrijskih ili radnih zona, da izgradi sopstvene fabričke pogone, o čemu se već razgovara sa gradskom upravom, pošto, kako se najavljuje, planira povećanje proizvodnje automobilskih prikolica za francusko, ali i za tržišta zemalja u regionu. Francuzi planiraju i proširenje proizvodnog programa u svojoj firmi u centru Šumadije, što otvara mogućnost za zapošljavanje novih radnika.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva
Školski primer kako se od nicega napravi fabrika. Invalide bez svoje hale i sa nekoliko masina su preuzeli Francuzi, i napravice im fabriku. A Zastava Kamioni su suprotan primer, kako se od fabrike za respekt napravi nista.
Sta se desava sa yastava kamionima nista ne proizvode ili....Nemam nikakvih informacija trazio sam
Zastava Kamioni su otisli u stecaj, a radnici dobili otpremnine. Imovina se prodaje da se namire poverioci.
Koliko ja vidim Trigano kupuje mašine na očigledno rasprodaji, a radnici su u drugom planu. Što se tiče Kamiona i oni su trenutno na rasprodaji isto po principu prodaje mašina za sitne pare.
Zastava Automobili je prodana za 1 evro 2008. A u Specijalnim Vozilima u Somboru su došli neki da prave kotejnere za komunalno no ništa ni od toga. Tuga kako se razvlači ono što je decenijama stvarano i šta se se sve radi sa Zastavom. Ova bezidejnost samo još više tmurnu sliku čini još tmurnijom. Nerealni dugovi čine da se ništa u Srbiji ne može privatizovati na normalan način, već samo stečaj, prodaja mašina za bud-zašto, kasapljenje već iskasapljene firme. Nijedna firma da se privatizuje već kao u restoranu, neko hoće plećku, a neko rebarca. Klanje vola zbog kile mesa.
Ovo je privatizacija po principu uništavanja ekonomije, a ne po principu da čak bude bolje. Nikada mi neće biti jasno kako su Slovenci zadržali Gorenje pa čak učinili ga boljim nego pre. Sačuvali su i Tomos, samo u nas sve obrnuto. Ako privatizacija se bude nastavila po principu prodaje šta se kome sviđa onda bojim se da ćemo ostati bez privrede pošto očigledno ne ide da se velike domaće firme prodaju malim nepoznatim kompanijama. Bolje da ne diraju ništa nego da daju nekim anonimusima da to rasture. Srbiji trebaju veći investitori, a ne mali i beznačajni. Mogu se kladiti da niko u Francuskoj ne zna ko je Trigano, baš kao ni onaj SISU, Spajder i ostali anonimusi. Te firme trebaju da kupe Zastavine delove delova. Pilićarski posao. To nam ništa značajno neće doneti. Zastavu treba prodati nekom ko je veći od Zastave i čija delatnost je identična Zastavinoj. Sve ostalo je samo gubljenje vremena na nebitne investitore. Ako im je stalo do izrade prikolica, kotejnera za komunalno i slično neka otvore novu fabriku. Nema smisla zbog kotejnera za smeće da ostanemo bez firmi koje treba ponuditi firmama koje se bave istom delatnošću.