Početnici ne mogu u "besna" kola

Prema predlogu izmena i dopuna Zakona o saobraćaju Srbije, koji bi trebalo da stupi na snagu 1. januara naredne godine, vozači koji prvi put polože vozački ispit dobijaju probnu vozačku dozvolu kojom im se ograničava upravljanje automobilom snage jače od 80 kilovata (107,28 konjskih snaga). Ovakva dozvola važiće dve godine ako su lica navršila 19 godina odnosno do 21. godine ukoliko su mlađa od 19 godina.
- Sin mi upravo završava obuku, a kada položi neće smeti da vozi porodični "hjundai tuson", koji ima 1.600 kubika i 132 KS i koji je, po mom mišljenju, mnogo bezbedniji od automobila koji su mu dozvoljeni - požalio se redakciji "Novosti" Milan Stanimirović iz Beograda - Sad treba da kupi neki krš za dve hiljade evra i da vozi. Gde je tu logika! I koja sada porodica može sebi da priušti više automobila?
Proverili smo kod više uvoznika i prodavaca polovnih vozila da li je možda već povećana tražnja za vozilima koja mogu da voze početnici.
- Posle prvih informacija o promeni zakona primetno je veće interesovanje kupaca za snagu motora vozila. Raspituju su koja vozila ispunjavaju taj uslov od 80 kW. Veća potražnja će verovatno podići i cenu za 300-400 evra - odgovor je koji su nam dali skoro svi upitani dileri.
I uvoznici novih automobila kažu da se sada više kupci raspituju za snagu motora vozila nego za kubikažu, što je do sada bio slučaj. Kod njih se cene, kažu, zbog toga sigurno neće menjati.
Kada se povede priča o "dozvoljenim automobilima", svi odmah pomisle da "fijat punto klasik" ili vozilo nekog takvog "renomea", međutim, lista tih automobila je mnogo veća, a na tržištu ima i mnogo novih automobila koji ispunjavaju ovaj uslov. Čak je moguće kupiti i BMW koji ima snagu motora manju od 80 kilovata! Činjenica da to vozilo ima veliko ubrzanje i maksimalnu brzinu od 190 km na čas je za mnoge, na primer argument da je predlog izmena ZOBS u ovom slučaju pogrešan.
- Mi smo predlagali da bude odnos 57 kW po toni vozila, ali je MUP prelomio da bude 80 kW ograničenje po vozilu - kaže Damir Okanović direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije. - Teško je naći idealno rešenje, ali ograničenje mora da postoji.
Okanović podseća da je cela priča i pokrenuta posle nesreće u kojoj je mlad vozač sa drugarima uleteo u BMW-u u Dunav.
- Sve države EU imaju ograničenje za mlade vozače i to je dalo rezultate. Smatram da je najvažnije sačuvati živote i da je bilo nužno nešto promeniti - kaže Okanović.
Mlad vozač, početnik, moraće da pored sebe, kada vozi u automobilu ima i pratioca koji je najmanje pet godina vozač. Neće smeti da vozi u periodu od 23.00 do 6.00 časova i neće smeti da ima ni trunke alkohola u krvi.
Pri tome, brzina na auto-putu je za njega ograničena na 110 km na čas, a na ostalim putevima sme da vozi do 90 odsto od propisane maksimalne brzine na tom drumu.
Hrvati hoće naše propise
Direktor komiteta za bezbednost saobraćaja Srbije Damir Okanović kaže da je odredba o oduzimanju vozila vozačima koji imaju više od 2,0 promila alkohola u krvi za razliku od srpske javnosti u Hrvatskoj izazvala pozitivne reakcije.
- Njihov portal "Indeks" je organizovao glasanje i 86,14 odsto je bilo za uvođenje tog propisa i u Hrvatsku - kaže Okanović. Slična je reakcija i na druge promene u zakonu pa i za ograničenja početnicima.
Jedan od naslova tamošnje štampe je bio i "genijalan zakon ali ne u Hrvatskoj", kaže Okanović.
Izvor: Novosti.rs
Naslov ima smisla, medjutim pročitah tekst pa se vide nedostaci.
Možda je bilo bolje odmeriti neki odnos ks/kg.
Doduše nezgodno je naći ovde pravu meru, a svakako ne sprečava neke ni auto od 100ks da naprave belaj.
Golf sa 105ks ima bolje performanse od "Tupsona" sa 132.
Postavlja se pitanje i da li je bezbednije zimi terati pomenutog "Tupsona" od nekog "nebesnog" auta.
Kao i uvek do sad, zakoni su manjkavi i blago rečeno čudni.
Što kaže P1, mnogo je bolje bilo utvrditi neku razumnu granicu ks/kg.
Možda će u Tuksonu da bude bezbedan, ali bi zato za ostale učesnike u saobraćaju bio potencijalni ubica. Ali tatka brine samo njegov sin. U svakom slučaju smešan i nepotpun zakon, kao i većina ostalih zakona u našoj državici.
"..vozači koji prvi put polože vozački ispit dobijaju probnu vozačku dozvolu kojom im se ograničava upravljanje automobilom snage jače od 80 kilovata (107,28 konjskih snaga).."
Dognam-prodam? Ima l' Škode od 107,27 KS..? Ako još nema, ima da ima.. :))
Budala je budala, pa da li sa 100 ili 300 "konja" pod haubom. Ovo donekle jeste opravdano, ali u pravu je I ovaj sa "Tuson-om", najbolje bi bilo strozije kaznjavati te pocetnike, lakse ostajanje bez dozvole, jer I sa 100 hp moze da se napravi svakakvih gluposti u saobracaju. Pa I sa yugom 45 mozes biti velika opasnost na putu ako pameti nemas.
Meni tatko dao Audi 90 sa 170 konja u ono vreme, pa nisam nikog ubio. Problem je u auto skolama. Ne znaju da obuce vozaca. Prave ih debilima.
Realno treba ocekivati protest ljudi sa vozilima snage malo preko 107,28 KS... taj marginalni deo do 110KS...
Koji "strucnjaci" medju kreatorima zakona, svaka im cast! Sto napisa Damko, budala je budala, ma sta da vozi.
U Svajcarskoj postoji zanimljivo resenje za motocikliste pocetnike. Kad je moj drugar tamo polozio za motocikl, prvo je na njegovu Yamahu R6 ugradjen restriktor, kako bi snaga bila samo 25ks (ili kW, ne mogu tacno da se setim). Mislim da je restriktor ugradjivan u Yamahinom servisu, a, koliko se secam, nalog za ugradnju restriktora izdaje sluzba koja izdaje vozacke dozvole. Kad budu ispunjeni svi zakonski uslovi restriktor se skida.
Nasima bi bilo mnogo korisnije da se pozabave psihickim stanjem vozaca pocetnika, a jos pre toga korupcijom na svim nivoima u drzavi, nego tupavim igrama sa kubicima i kilovatima. Riba smrdi od glave, a ne od repa.
Da li će ovo "da prodje" u Skupštini, ne znam, a činjenica je da ga na sajtu Skupštine nema ni "u nacrtu".
Eventualni odnos kg/ks kao granica nema smisla, sa prostog razloga što isti model kola, sa istim motorom, zavisno od paketa opreme, može da ima mase koje se razlikuju i po 200 kg. I šta onda tu?
Ko bi utvrdio da li je vozilo "u granicama" ili "iznad nje"?
Ako bi se svako vozilo "vagalo", pa izdavalo neko "uverenje", to bi bio put u korupciju i zloupotrebe.
Neko ograničenje snage mora da postoji. Inače, u vreme kada sam uzimao poslednja kola, baš je bilo reči o 80 kw kao gornjoj granici, a kako već imam kola sa 80 kw ( koja smatram više nego dovoljno jakim za moj doživljaj adekvatnog prevoza ), a imam dete/decu, koja će možda da voze kada polože, "u strahu" da pomenuto rešenje ne prodje, namerno sam uzeo sa 77 kw. Mada bi mi realno bio dovoljan i onaj sa 85, a ne sa 105 ks.
"Okanović podseća da je cela priča i pokrenuta posle nesreće u kojoj je mlad vozač sa drugarima uleteo u BMW-u u Dunav."
Da li je moguce da ovakav primer moze u jednoj ozbiljnoj drzavi biti reper za formiranje zakona?
Sramota za medalju.
Realno idiotu je svojevremeno bilo dovoljno osamnaest a ne osamdeset kilovata da napravi belaj , tako da je ovo u suštini jedna velika glupost , tim prije što će kao i dosad , zakon se primjenjivati selektivno , tako da će "zlatna mladež" i dalje nesmetano uživati u čarima "hrpe" kilovata ali će zato cimati neku bijedu što se usudila voziti ćaćin Golf od bijesnih 81kw , koji je uzet na kredit na 28 godina a koji će se morati prodavati zboga "mira" u kući.
Pošto kopiraju zakone iz Hrvatske , da li su možda upoznati da je taj zakon oboren u HR zbog diskriminacije...