
Američki milijarder južnoafričkog porekla, direktor Tesla motorsa Ilon Mask (Pretoria, 28.6.1971.) godinama izaziva ushićenje naprednog i kreativnog dela društva. Genije, milijarder, plejboj, filantrop... Takvom čoveku se veruje. I u tome je problem.
Nakon što je prodao udeo u Pejpalu, Mask je započeo mnogobrojne projekte: električna vozila Tesla, energetska kompanija Solarsiti, proizvođač raketa Spejs iks, i tako dalje. Biznismen obećava do sada neviđeni tehnološki napredak u svakom projektu. S jedne strane, ne može se reći da njegove firme prave nekakve „gluposti“: automobili, solarni paneli i rakete dobrog su kvaliteta. Ali… svi njegovi projekti akumuliraju dugove i zavise od spoljnih investicija ili pomoći države (bilo da je reč o direktnoj podršci, ili o povoljnim aranžmanima). I što je najgore: postoji sumnja da Maskovi projekti nisu „lokomotive svetskog napretka“, kako smatraju mnogi analitičari.
Elektrovozila Tesla: nisu baš inovativna. Šta ste do sada čuli? Ilon Mask je osnovao kompaniju Tesla motors koja proizvodi visokotehnološke automobile. Šta se zapravo dogodilo? Kompanija Tesla motors je osnovana 2003. godine sa ciljem da proizvodi „električna sportska vozila“. Ideja se dopala Ilonu Masku i on je uložio sedam i po miliona dolara u ovu firmu. Prototip vozila pojavio se 2006. godine, a 2008. godine je prodat prvi Tesla roadster. Ukupno je prodato oko 2,5 hiljada automobila.
Šta do sada niste čuli? Konstrukcija Tesla roadster se zasniva na eksperimentalnom automobilu Tzero, ali na zahtev jednog od osnivača Tesle, Martina Eberharda, umesto standardnog akumulatora 2003, korišćena je litijum-jonska baterija. U procesu projektovanja Tesle učestvovala je britanska kompanija Lotus, koja inače i proizvodi sve detalje, osim agregata za pokretanje motora i pogona, koje Tesla proizvodi samostalno.
Za šta bi trebalo odati priznanje? Tesla roadster je postavio nekoliko rekorda u industriji elektro-vozila. Formalno gledano, projekat se isplatio. Osim toga, automobil je pažnju celog sveta usmerio ka novim tehnologijama i obezbedio je interesovanje investitora prema kompaniji.
Tesla kao „lider“ na američkom tržištu. Šta ste do sada čuli? Karakteristike automobila klase „premijum“, moderne tehnologije i ekološka bezbednost, to je ono što je privuklo pažnju naprednih vozača i obezbedilo Tesli vodeću poziciju na američkom tržištu električnih vozila.
Šta se zapravo dogodilo? Tesla roadster je koštao više od sto hiljada dolara i zato se nije masovno prodavao. Najpopularniji model, Tesla model S, pojavio se tek 2012. godine i od tada konkuriše na tržištu automobila. Osim toga, pored potpuno električnih automobila poput Tesle, na američkom tržištu se uspešno prodaju i vozila na hibridni pogon. Recimo, u Americi je prodato više Nisan lifa nego Tesla modela S i Tesla modela iks ukupno. To se odnosi i na Ševrolet volt.
Ono što do sada niste čuli: Kompanija Tesla je proizvela ukupno 165 hiljada vozila. Kineska kompanija BYD Auto, koja je takođe osnovana 2003. godine, prodala je 171 hiljadu vozila. Nisan je od 2010. godine prodao više od 240 hiljada Lifova.
Što se tiče ekološke bezbednosti, hongkonška i singapurska regulativna tela došla su do zaključka da Tesla nije najekologičniji auto, jer se za njegovo „punjenje“ koristi struja, koja je proizvedena od fosilnih goriva, na primer, uglja. Za šta bi trebalo odati priznanje? Tesla je jedini masovni proizvođač električnih vozila premijum klase na američkom tržištu.
Teslin uticaj u svetu. Šta ste do sada čuli? Zbog Teslinog uspeha i činjenice da je ova kompanija uvela u modu obnovljive izvore energije, mnogi proizvođači nisu imali drugi izbor osim da obrate pažnju na „zelene tehnologije“ i da naprave sopstvene projekte električnih automobila. Šta se zapravo dogodilo? Od 2002. do 2008. godine cena nafte je neprekidno rasla, što je izazvalo interesovanje za električne automobile kao mogućnosti da se smanji zavisnost od „crnog zlata“. Nafta je koštala skupo do 2014. godine, i upravo u periodu od 2010. do 2014. godine na tržištu su se pojavili najpopularniji modeli električnih vozila. A „prva lasta“ je bila čuvena Tojota prijus, jedno od najboljih vozila u istoriji kada je reč o energetskoj efikasnosti i ekološkoj bezbednosti. Od 1997. godine prodato je 5,7 miliona vozila porodice Prijus. To je 5,7 puta više od ukupnog broja potpuno električnih vozila koja se trenutno koriste u svetu. Ono što niste čuli: jedan od ključnih faktora uspeha savremenih električnih vozila je upravo litijum-jonska baterija. Za šta bi trebalo odati priznanje? Korišćenje ovakvih baterija u električnim vozilima jeste Teslina ideja.
Komercijalni uspeh Tesle. Šta ste do sada čuli? Tesla je uspešna kompanija, koja zarađuje toliko da može sebi da priušti skupa ulaganja u druge projekte. Šta se zapravo dogodilo? Tesla je uvek poslovao sa gubicima. U finansijskim izveštajima kompanije profit je zabeležen tek dva puta: početkom 2010. godine nakon prvog emitovanja akcija (inicijalna javna ponuda) i u trećem kvartalu 2016. godine. Zanimljiva podudarnost: upravo tada akcionari su odobrili skupoceni dogovor o spajanju dva neprofitabilna biznisa — Tesla i Solar siti. I još jedna podudarnost: na internet je procurelo interno pismo koje je Mask uputio zaposlenima. U pismu biznismen poziva kolege da daju sve od sebe kako bi pokazali investitorima barem mali prihod u trećem kvartalu, jer su kompaniji neophodne investicije u četvrtom kvartalu. Osim toga, kompanija je promenila način obračunavanja prihoda i — gle čuda — zabeležila profit. Da ne govorimo da SAD i druge zemlje vrlo rado subvencionišu „zelene“ tehnologije. Ali bez obzira na poreske povlastice Tesla šest godina posluje sa gubicima.
Ono što do sada niste čuli: Tesla ukupno duguje tri milijarde dolara (podaci iz septembra 2016.). Za šta bi trebalo odati priznanje? Uprkos dugovima i gubicima, Ilonu Masku i dalje polazi za rukom da nađe novac za svoje ambiciozne projekte, a investitori i dalje rado ulažu u njegov biznis. Verovatno na njih utiču njegova harizma i dar za ubeđivanja ili svi veruju da Mask zaista ima viziju… Da li je Mask stvarno promenio „svetsku energetsku paradigmu“ ili on je izvikani vizionar? Da nije bilo spektakularne pi-ar kampanje i poverenja Masku zbog prethodnih zasluga, Tesla bi verovatno imao istu sudbinu kao i Nisan lif, Ševrolet volt ili kineska vozila BYD. Sve ove kompanije bez suvišne patetike i galame rade svoj izuzetno važan posao i promovišu električna vozila širom sveta, ali njihove reklamne budžete, iako oni nisu mali, ipak je nemoguće staviti u istu ravan sa zastupljenošću Maska u svim svetskim medijima. Mask je genije, milijarder i filantrop. Ali ko je on zapravo u poređenju sa njegovim skromnijim i uspešnijim konkurentima?!
Izvor: Sputnik
Foto: arhiva Auto.blog. rs
@sputnjik (ili ko god da je originalni izvor)
Ja znam da je gospodin Mask na Forbsovoj listi. A ko ste vi? ;)
usporedjivati prodaju modela s sa leafom i voltom je kao usporedjivati prodaju bmw 7-series sa focusom.
i gleda cuda - leaf od $30,000 se bolje prodaje nego model s od $70,000. ja sam bas u soku. a vi?
druga stvar je ta sto je tesla samostalna kompanija koja iz pocetka proizvode sve (fabrike). dok nissan i gm iza sebe imaju uspesne druge proizvode da popunjavaju budzet koji je potreban za elektricne aute.