home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Navršava se 40 godina otkako je proizvedeno najpoznatije sovjetsko terensko vozilo – VAZ-2121, ili kraće „Niva“.

Celih sedam godina je prošlo od prve ideje o proizvodnji novog terenskog vozila do njene realizacije. Predsednik Saveta ministara SSSR-a Aleksej Kosigin dao je 1970. godine fabrici VAZ zadatak da napravi prvo sovjetsko terensko vozilo putničke klase za žitelje sela. Prva „Niva“ je sišla sa trake tek 5. aprila 1977. godine. Ovaj terenac nije imao konkurenciju ni u SSSR-u, ni u svetu. Audi je tek tri godine kasnije napravio model sa stalnim pogonom na sva četiri točka.

Na testiranju prelaska prepreka bez prethodnog zaustavljanja „Niva“ je pokazala bolje rezultate od britanskih džipova Land Rover i Range Rover. Zato nije ni čudo što je brzo postala popularna na Zapadu. Nemci koji su hteli da kupe ovo vozilo morali su da čekaju na red. Za proteklih 40 godina preko 500 automobila je izvezeno u inostranstvo. U martu 2013. godine je u fabrici „Avtovaz“ sišao sa trake dvomilioniti primerak LADA 4h4 (tako se sada zove „Niva“).

„Niva“ je bila posebno popularna u Francuskoj, jer su francuski vozači u njoj tri godine zaredom osvajali medalje na najprestižnijem svetskom reliju „Pariz – Dakar“. Žan Klod Brijavoan i Andre Delijarir su 1981. godine zauzeli treće mesto, a naredne godine drugo, da bi 1983. godine njihov uspeh ponovili Andre Trosa i Erik Brijavoan. Tada je prodaja „Nive“ u Francuskoj ušestostručena. Francuzi su kupovali 24.000 automobila godišnje (od ukupno 70.000, koliko je tada proizvodio VAZ).

„Nivi“ pripada nekoliko svetskih rekorda u usponu. Ovaj automobil se 1998. popeo do alpinističke baze na Everestu (5.200 metara nadmorske visine). Engleski Land Rover je pokušao da obori taj rekord, ali nije mogao, pa je sajlama izvučen na 5.642 metra nadmorske visine. Godinu dana kasnije „Niva“ je uzašla na Tibetski plato na Himalajima (5.726 metara nadmorske visine).

U aprilu 1998. godine ruski terenac je stigao na Severni pol. U okviru međunarodne padobranske akcije desantiran je na obalu Severnog ledenog okeana. Čim je auto oslobođen od užadi motor je uspešno proradio, posle čega je „Niva“ stigla na sam „krov“ Zemlje. Od 1990. do 2005. godine ovo terensko vozilo je korišćeno na ruskoj polarnoj stanici „Belinsgauzen“ na Antarktiku za prevoz tereta čak i na temperaturi od -54 stepena Celzijusa.

„Niva“ je relativno lak automobil koji dobro savladava neravan teren, ali nije dovoljno bezbedna. U „kreš testu“ prema pravilima EuroNCAP (čeoni sudar u brzini od 64 km/č) ruski automobil je dobio nula od mogućih 16 bodova. Eksperti su izveli zaključak da „vozač ’Nive’ u sudaru pri brzini od 64 km/č ne bi izbegao zadobijanje povreda“. On „može zadobiti ozbiljnu povredu lobanje“. Pored toga, u sudaru „opterećenje desnog bedra je jače od izdržljivosti potkolenice“.

Tokom četiri decenije „Niva“ je imala preko 30 modifikacija, od blindiranog modela za prevoz novca do „medveđeg“ (ekskluzivni model bez krova za medvede moskovskog cirkusa na Cvetnom bulevaru). Najoriginalniji model je „Niva-amfibija“, napravljen pre 40 godina za specijalne službe i armiju. On može da prelazi preko reka srednje dubine. Doduše, ova modifikacija nije puštena u serijsku proizvodnju i pored uspešnog testiranja. Njen prototip se nalazi u vojnom muzeju automobila u Rjazanju.

Naziv „Niva“ su vozilu dali konstruktori fabrike VAZ Petar Prusov i Vladimir Solovjov, po prvim slovima imena svoje dece: Natalija, Irina, Vadim i Andrej. Vladimir Solovjov je umro još 1975. godine, pre nego što je „Niva“ sišla sa trake, a Petar Prusov je doživeo skoro do njene 40-godišnjice – umro je samo tri nedelje pre jubileja. Uzgred, japanski konstruktori kompanije Suzuki poklonili su Prusovu 1986. godine reklamni prospekt svoje fabrike sa posvetom: „Kumu ovog automobila“.

Izvor: Ruska Reč

* na slikama je Lada 4x4 40th anniversary



čitanja : 1821



Komentari

Francuzi su godisnje kupovali 24000 vozila od ukupno 70000 proizvedenih.Pre toga pise da je za 40 godina izvezeno ukupno 500 automobila.Da l'zbog votke ili ...

Autor Zoca 06 Apr 2017, 21:28

Prva ljubav zaborava nema :)
Jedna i jedina !

Autor moron 06 Apr 2017, 21:57

Ovo je propagandni tekst,sa stamparskim greskama .Nema Fiata ciji je samo motor itd..,to ne treba precutati.Drugovi se busaju u svoje znanje a ne spominju 1975 .god i sporazum VAZ -Porsche.Potpisali su ga V.N.Poljakov i E .Furman.Od 1976 do 1978 placano je 500000 dojc maraka godisnje.Tehnicka resenja za Nivu su prihvacena ("tehnika je spakovana u malu ali efikasnu formu ")a za VAZ 2103 nisu prihvacena.Ima dosta foto-dokumentacije za Porseovo vidjenje ristajlinga Lade 2103(fiat 124).Niva se u to vreme prodavala dobro na zapadu zbog povoljne cene,a terenske osobine niko ne moze da ospori.Nije bila jedina sa stalnim pogonom 4x4 kao sto tvrde, pa posle tri godine dosao Audi kvatro.Zamislite tako su i nasi drugovi govorili da je Yugo konstruisan kod nas, a bio je rasklimana verzija fiata 127.Ko je vozio i jedno i drugo,potvrdice to sto pricam.

Autor Zoca 07 Apr 2017, 00:50

A vidi kontrolnu, fali samo LCD touch pa da bude original BMW

Autor Granduljko 07 Apr 2017, 09:35

I dok neki se diče svojom domaćom markom automobila, drugi i treći čak dobro žive od toga, samo u Srbiji ideja domaće marke i prozvodnje jeftinih automobila je stavljena po stranu i tako već godinama. Svi drugi mora da su glupi, a mi pametni čim je tako.

Autor Zastava 12 Apr 2017, 16:52