
Već u prvim danima redovne eksploatacije na najopterećenijoj liniji u gradskom prevozu u Čačku, prvi Volvo hibridni autobusi u Srbiji i na Balkanu sasvim potvrdili deklarisane performanse ali i očekivanja vlasnika – kompanije Autoprevoz doo: prosečna potrošnja je manja za više od trećine u poređenju sa vozilima pokretanim klasičnim dizel-motorima. U sličnoj srazmeri je smanjena i emisija štetnih izduvnih gasova.
Početkom aprila u sistem gradskog prevoza u Čačku uključen je prvi od 10 Volvo gradskih autobusa s hibridnim pogonom, koje je, u aranžmanu sa Volvoovim finansijskim servisom (VFSI), kupio višegodišnji korisnik Volvo autobusa – Autoprevoz doo. Angažovan je na najopterećenijoj liniji Sloboda-Slatina, dužine 18 kilometara, na kojoj se dnevno preveze od tri do pet hiljada putnika.
„U prvih dvadesetak dana redovne eksploatacije Volvo 7705 LH Hybrid je pokazao sve prednosti hibridnog pogona u odnosu na klasična vozila pokretana dizel-motorima: naši vozači su s njime ostvarili prosečnu potrošnju od 29 litara na 100 km, dok je potrošnja autobusa sličnih prevoznih performansi s konvencionalnim dizel-motorom oko 45 litara na 100 km“, kaže glavni dispečer gradskog i prigradskog saobraćaja u Autoprevozu doo, Marko Živković. „Ali, za naše sugrađane je od većeg značaja što je u sličnoj srazmeri, dakle za trećinu, smanjena emisija štetnih izduvnih gasova“, dodaje gospodin Živković.
Do kraja aprila i početkom maja i ostalih devet Volvoovih hibridnih autobusa biće uključeno u redovnu eksploataciju: još šest će voziti na liniji Sloboda-Slatina (pa će to biti linija na kojoj voze samo hibridni Volvo autobusi), dok će preostala tri prevoziti Čačane i žitelje okolnih naselja na nešto kraćoj i manje frekventnoj liniji Avenija-Obrež.
Pri prvom susretu s Volvoovim tehničkim i tehnološkim „specijalitetom“ putnici su pomalo zbunjeni: dok prima putnike nema nikakve buke jer je dizel-motor sasvim isključen, a veoma je tiho i pri polasku, jer je do brzine od 20 km/h angažovan samo tih elektromotor. Kada brzina pređe 20 km/h uključuje se ekonomičan dizel-motor, koji istovremeno pokreće pogonske točkove ali i dopunjava litijum-jonske baterije (iz kojih se crpi struja za pokretanje elektromotora pri polasku autobusa iz mesta). Baterije se dopunjavaju i pri svakom kočenju, jer tada elektromotor dobija funkciju generatora.
„Naša odluka da u specijalnom aranžmanu s Volvoom kupimo prvih 10 hibridnih autobusa se temeljni na višegodišnjem odličnom iskustvu s ovom markom: ne računajući mini i midibuse, oko 70 odsto našeg voznog parka čine upravo Volvo autobusi različitih tipova i starosti – najmlađi u Autoprevozu u Čačku je iz 2013-te, a najstariji iz 2007. godine“, kaže izvršni direktor Autoprevoza, diplomirani inženjer saobraćaja, Aleksandar Petronijević. „U sistemu Kavim Srbija, u kojem posluju još i prevozničke kompanije u Vranju, Raškoj i Novom Pazaru, više od 80 odsto velikih autobusa su Volvoove proizvodnje – ukupno oko 150. O njihovoj pouzdanosti govori podatak da je najstariji, iz 1989. godine, u kompaniji u Novom Pazaru i dalje u dobrom voznom stanju“, dodaje gospodin Petronijević.
PR saopštenje
Imao sam prilike da vozim Volva naftasa gradski bus Citta dal je bio LF.SLF,LEA jebem li ga,mjesam uvijek...mnogo dobro vozilo za vozaca,udoban,pregledan,nema covjeka koji ne moze naci za sebe idealnu poziciju kada se smjesti iza upravljaca,sjediste je podesivo po svim mogucim pravcima,instrument tabla,volan,moze se podici,spustiti,pribliziti,udaljiti..digitalni pokazivaci brzine,obrataja itd,jako lijepo, rucni retarder sa pet stepeni,veoma jak,sto ja licno volim jer ga na svim vozilima koja ga imaju koristim maksimalno a posebno je vazno da retarder bude "dobar" kod vozila koja prevoze ljude kao sto su autobusi,jer nema mekseg,ravnomernijeg zaustavljanja vozila bez koriscenja retardera sto je za putnike u autobusu jako bitno da ih ne cima,ne baca po vozilu itd..mada dosta kolega ga ne koristi,kaze ima nozni..u stvari izgovor da se nemjenja stara navika koja je losa,za kocnice,potrosnju itd..
Odlican autobus ali ne i najbolji,ne za mene.
I da malo pripomognem Autu u ovoj objavi...
https://youtu.be/bBadpuQ4rgU
Moron
Retarderi ili usporivaci se koriste kod vozila,kamiona,buseva..ukupne mase vece od 5 tona.
Imas cetri vrste retardera,hidraulicni,elektromagnetski,elektrotehnicki i retarder koji funkcionisu na principu prigusivanja izduvnih gasova.
Hidraulicni,hidroretarderi su najcesci u upotrebi,on ti se sastoji od dva diska sa lopaticama izmedju kojih se nalazi ulje.jedan disk je rotor i okrece se brzinom u zavisnosti od brzine kretanja kradana dok je drugi nepomican stator.Kada se izmedju ta dva diska nalazi ulje,ono se ubrzava radom rotora a usporava se lopaticama statora.usporenje se prenosi i na rotor i time se postize kocioni efekat retardera.Da bi retarder mogao doci do punog efekta,dobro je kombinirati motorno kocenje i kocenje retarderom.Retarder stvara ogroman kocioni obrtni moment,od 3200 do cak 4000 NM obrtnog momenta.
Elektricni retarderi su sve manje u upotrebi zbog svoje mase,ali i zbog potrebe za angazovanje velike kolicine struje.Njihov rad je dosta drugaciji u odnosu na hidraulicne retardere.Kod ovi retardera se sistem sastoji od tri diska,dva rotora i jednog statora.
Retarderi se jos djele na in-line i off-line retardere.In-line retarderi su oni kod kojih se osa retardera poklapa sa osom kardana,to su upravo ovi elektricni retarderi.A off-line retarder je postavljen kod kardanskog vratila,retarder se u tom slucaju pokrece pomocu zupcanika od kojih je jedan postavljen na kardanu a drugi na rotoru retardera.U zavisnosti od velicine tih zupcanika rotor retardera se okrece brze od kardanskog vratila i tako omogucuje snazno kocenje,ti retarderi se nazivaju high speed retarderi.
Renault Terminator
Golema je to nauke za debile kao ja :)
Kaži ti meni, mogu li ja da "metem" neki "aftermarket" retarder na mog SW-a, pa, kada se sa masom od skoro 2,2 tone otisnem nekom dugom i jakom nizbrdicom, npr. od tunela Čemerno u smeru Tjentišta, pa ga "pustim" onih 7 km nizbrdice, da ne moram da kočim, a da se on ne zavrti sam preko 4.000 rpm :)
Nedavno sam ga uspeo nizbrdo bez gasa zavrteti na 4.500 ...
A, kada bih imao neki maleni "retarder", sreći mojoj ne bi bilo kraja.
Zašto dizeli uopšte imaju slabije mašinsko kočenje od benzinaca? Bar je to moj utisak.
Za mene najbolji gradski bus,samo ne sa pogonom na cng vec cistokrvni naftas.
https://youtu.be/MwsGYOnycYM
A ovo mi je najljepsi gradski bus,isto odlican.
https://youtu.be/m6tX1fc4nLg
Deda mraz
Retarderi su najcesce hidrodinamicki ili elektromehanicki. Volvo dosta forsira svoju motornu kocnicu VEB (Volvo Engine Brake). Hidrodinamicki su, principijelno, kao hidraulicna pumpa ca cepom na izlazu. Elektromehanicki su, u stvari, generatori u opterecenju. Struja koju proizvode trosi se preko velikih otpornika. Ovaj princip se najcesce koristi kod dizel-elektricnih lokomotiva. Kod hibridnih automobila se tako dopunjvaju baterije. Generalno, mozda bi mogao pumpu od neke prese da prikacis na radilicu, ali to bi bila teska budzevina, tako da bi mozda bilo jeftinije da poneses plocice i zamenis ih u Foci! Mozes i da stanes u Vrbi, pored jedne od dve kuce kraj puta i malo oladis masinu! :))) Samo, vodi racuna da se ne surduknes u Sutjesku! :)))
Optimus
Ja bi se prije odlucio za zamjenu plocica dolje u Foci,to znam i sam polako da odradim nego li za ovu budzevinu na radilici,sto kazes teeeeska budzevina.A I ima dobre jagnjetine po Foci kada se namucim sa plocicama pa natenane da povratim izgubljne kalorije,spustim se malo do Drine,prostrem deru, prilegnem da se to lijepo slegne,da zeludac to na miru svari,odspavam malo a ovo sad sve pozelenilo a joooj miline.
Optimus Prime
Gde si se setio "Vrbe" i one dve kuće :)
Jednom sam u 2 ujutro ostao bez goriva izmedju Čemerna i Vrbe( budala,šta drugo reći, stopirao mi je neki pandur u Goraždu,vozio sam ga do Foče i zauzet pričom sa njim nisam uočio koliko imam preostalog goriva,već sam jednom samo pogledao "domet" na bordu, a "domet" je u tom trenu bio ogroman (jer sam sa pandurom išao lagano i po ravnom, a čim sam krenuo uzbrdo ka Sutjesci, "preostali kilometri" na bordu su počeli da se samo tako "tope"), a benz. pumpa na Tjentištu u to vreme radila samo danju).
Sreća, tamo gde sam "stao"(a stao sam čim je "zatrzao"), posle Čemerna, bio je blizu jedan ULT (zbog tadašnjih radova na tunelu), pa sam od zaista dobrih ljudi (koje sam probudio) dobio flašu "brodskog dizela" (kako zovu gorivo iz rafinerije B.Brod).
I "dokotrljao" se do Gacka ...
Deda mraz.
Taman da te izvuce do prevoja, a posle je nizbrdica sve do pumpe prema Avtovcu. U termoelektrani "Gacko" sam dobio nadimak "Hocu kuci!" Zauzvrat, ja sam njih prekrstio u "Gackonjce"! Salu na stranu, stvarno su dobri ljudi, samo sto nista ne moze da se odradi za dan. "Sjedi, mali! Popi kavu, popi rakiju!" Dok to, ono vec podne. E, onda "Aj' mali da se ruca, nes' valjda, gladan radit'?!" Tako prodje dan sa samo sat vremena efektivnog posla. A meni se zurilo, kuci me cekala mlada...
Rendzo
Ja nisam mogao da jedem janjetinu dok jednom u Sarajevu nisam probao onu sa Romanije. Tada sam se uclanio u bosansku janjecu brigadu! :)
Citta SLF ti je Neobusov Volvo. U Lasti su ih imali dok su radili na 15-ici, B7R. Ne znam gde sada voze.