
Kako sada da se građanima omogući čišstiji vazduh - ali i šta s vlasnicima dizelaša koji su verovali proizvođačima?
Vazduh je u mnogim nemačkim gradovima veoma zagađen i ugrožava zdravlje ljudi. Granice otrovnih materija u vazduhu redovno se prekoračuju i to po nekoliko puta, a za to su u velikoj meri zaslužna vozila sa dizel-motorima čiji izduvni sistemi ne funkcionišu kako treba.
Prema poslednjim merenjima nemačkog Ureda za okolinu (UBA), čak i najnoviji dizelaši koji teoretski ispunjavaju normu Euro 6, emituju čak šest puta više azotnih oksida nego što bi smeli. Nešto stariji dizelaši koji ispunjavaju samo Euro 5 i koji su bili prodavani otprilike između 2011. i 2015, emituju još mnogo više tih gasova i tako premašuju granicu u proseku za pet puta.
U mnogim nemačkim gradovima žele da zaštite građane i smanje količinu azotnih oksida u vazduhu i zato nameravaju da zabrane saobraćaj dizelaša. Postoje brojne sudske odluke o pravu građana na čist i pre svega zdrav vazduh, što dodatno povećava pritisak na opštine i tera političare da donesu odluku. Tu je takođe i Evropska komisija koja preti da će kazniti Nemačku jer neprestano premašuje dozvoljene granice zagađenosti vazduha.
Ministri žele da poboljšaju automobile
Ministarstvo zaštite životne sredine pokrajine Severna Rajna Vestfalija sada je objavilo opsežan plan kojim ne samo da želi da zaštiti građane i vazduh koji udišu, već i vlasnike dizelaša. Osnovu tog plana čini fond za odštetu u koji bi proizvođači automobila u kojima su bili manipulisani izduvni sistemi, morali da uplate oko 15 milijardi evra. Iz tog fonda bi se onda platila i modifikacija, odnosno a poboljšanje dizel-automobila koji su u saobraćaju u Nemačkoj.
Iako je ekologija za ministra za zaštitu životne sredine Johanesa Remela (iz stranke Zelenih) na prvom mestu, on takođe priznaje da vlasnici tih vozila ništa nisu krivi, niti mogu da budu odgovorni. Bez obzira na to, oni ipak trpe konkretnu materijalnu, odnosno finansijsku štetu. „Zato nemačka vlada konačno mora da prisili automobilske koncerne da preuzmu odgovornost“, kaže Remel.
Taj pokrajinski političar smatra da vlada u Berlinu ni izdaleka ne radi dovoljno po tom pitanju: „Moramo da uradimo sve kako bismo prestali da ugrožavamo zdravlje ljudi u pogođenim gradovima.“ Prema procenama njegovog Ministarstva, troškovi prepravljanja dizelaša da bi „bio čistiji“, iznose otprilike 1.500 evra po vozilu. U slučajevima gde takva modifikacija nije moguća ili ne bi dovela do željenog poboljšanja, kupac mora da dobije pravo da vrati svoje vozilo i na odštetu u iznosu do 3.000 evra.
Različite reakcije Berlina
Baš kao i njen pokrajinski kolega, tako i savezna ministarka za zaštitu okoline Barbara Hendriks (SPD), smatra da bi pre svih automobilska industrija trebalo da tu snosi te troškove. „Očekujem od proizvođača da poboljšaju svoje automobile. To se pre svega odnosi na vozila po standardu Euro 5, ali i po Euro 6“, kaže ministarka. „Proizvođači moraju da snose sve troškove i vlasnik tu ne sme da ude oštećen.“
I berlinsko ministarstvo poslušalo je stručnjake koji su mišljenja da „sitna poboljšanja“ koja bi izveli „ne bi bila dovoljna za prihvatljiv kvalitet vazduha u većini gradova koje muči zagađenje – to je rezultat naših opsežnih ispitivanja“, izjavila je ministarka Hendriks.
Ali za razliku od nemačkog Ministarstva za zaštitu životne sredine, Ministarstvo saobraćaja, u čijoj je u stvari nadležnosti to pitanje, uporno čuti o svim predlozima. Tako su i upiti DW ostali bez odgovora.
Kao u Americi?
Udruženje nemačke automobilske industrije (VDA), jasno odbacuje zahtev da se dizel-vozila u Nemačkoj naknadno modifikuju kako ispunjavala granice za korišćenje u saobraćaju. Za to Udruženje, situacija u Nemačkoj „razlikuje se“ od one u Sjedinjenim Američkim Državama i zato rešenje „ne mogu da se upoređuju“.
Proizvođači u ovom trenutku ispituju tehničke mogućnosti kako bi se značajno poboljšala emisija izduvnih gasova vozila koji zadovoljavaju normu Euro 5“, piše u saopštenju VDA. Ipak, oni ne žele da se izjasne o predlogu da se formira fond koji bi platila automobilska industrija i iz kojeg bi vlasnici dobijali nadoknade.
Udruženje vlasnika vozila Nemačke (VCD) takođe smatra da je neophodno nužno i hitno potrebno da se korektno i opsežno modifikuju sva dizel-vozila koja su pogođena. „Politička akcija odavno je bila potrebna“, smatra ekspert za saobraćaj Mihael Miler-Gernert. „Na stolu je dovoljno činjenica. Nemačka vlada konačno mora da zaštiti interese građana, a ne interese automobilske industrije.“
Izvor: Deutsche Welle
Foto: arhiva Autoblog.rs
carobnjak
da si uzeo dizel 500L, nešto bi napravio i shvatio, ovako ostaje samo nosem da zaključuješ!
u nemackoj dizel kosta 50 dinara manje nego benzin... toliko o tome da oni hoce nesto da promene....
Oktopod
Zasto bih dao 4000 eura vise za voznju po gradu???
Kad bi ti znao kakva su zagadjenja od dizela i posledice (karcinomi pluca i to kod nepusaca) promenio bi i nos a mozda i mozak! :)
carobnjak
"Zasto bih dao 4000 eura vise za voznju po gradu???"
Pa, da si (recimo) uzeo 1,6 MJ, za taj novac bi dobio i gratis vibracije iz sedišta, volana, papučica, menjača, karoserije uopšte. Imao bi utisak da si u salonu za masažu ... Što, naravno, blagotvorno deluje na opšte zdravlje :)
Autor SHOMI 27 Apr 2017, 19:31
Zato su porez i osiguranje dosta veci za dizel,nego za benzin.Moras da uzmes u obzir nabavnu cenu i odrzavanje u Njemackoj.Uz to postoji i zabrana u odredjenim gradovima za vreme njihovog ''Feinstaubalarm'' .Zato za prosecnog Nemca dizel nije bas toliko primamljiv.