
Ako je verovati reklamama, automobili su sve "zeleniji", dakle, manje štetni za prirodu i klimu. Međutim, kada je u pitanju Evropa, ne može da im se veruje. U SAD je situacija nešto drugačija.
Nemačka organizacija za zaštitu okoline DUH prebacuje proizvođačima automobila da varaju potencijalne kupce i u navodima o potrošnji goriva i o emitovanju ugljen dioksida (CO2). DUH je naime pod lupu stavio modele koji su se u Nemačkoj prošle godine najviše prodavali i uporedio navode iz prospekata sa stvarnom potrošnjom automobila prema podacima koje je dobio od vlasnika automobila.
Istraživanje je pokazalo da je potrošnja goriva kod 182 nova automobila u 2015. godini bila u proseku čak 42 odsto viša od navoda u prospektima. Kod deset ispitanih modela automobila oni su na putu trošili između 25 i 52 odsto više goriva i shodno tome proizvodili znatno više izduvnih gasova (CO2).
Međunarodni savet za čiste transporte (International Council on Clean Transportation - ICCT) koji je svojim istraživanjima o manipulacijama s navodima o emisiji izduvnih gasova dizel-motora pokrenuo skandal širokih razmera takođe kritikuje navode proizvođača automobila koji se mnogo razlikuju od stvarnosti. ICCT je u jednoj studiji ispitao podatke više od pola miliona automobila i ustanovio da je potrošnja goriva i emisija ugljen dioksida kod novih automobila u EU u 2014. godini bila znatno viša nego što je stajalo u navodima proizvođača.
Upadljiva je, ukazuje ICCT, i sve veća razlika između navoda u prospektima i stvarnosti - 2001. godine novi automobili na putu su trošili tek oko osam odsto više nego što su proizvođači navodili u reklamnim materijalima.
Razlika u navodima proizvođača i stvarnoj potrošnji nije pravilo bez izuzetka. To pokazuje primer tržišta automobila u SAD. Prema rezultatima istraživanja koje je sprovela nemačka organizacija DUH, tamo automobili na putu troše samo oko tri odsto više nego što se navodi u prospektima.
Organizacija za zaštitu potrošača Consumer Watchdog izborila se za obeštećenje oko 900.000 vlasnika automobila svotom od više stotina miliona dolara, za ispravke u navodima o potrošnji u reklamnim prospektima i sprovođenje nezavisnih testova navoda u njima.
Jedan južnokorejski automobilski koncern morao je, osim toga, da plati kaznu u visini od 300 miliona dolara američkoj agenciji za zaštitu okoline EPA. "Pravo američkih potrošača da se zajedničkim tužbama izbore pred sudom za svoje interese jedini je način da se ljudi zaštite od prevara proizvođača automobila", kaže Harvey Rosenfiel iz Consumer Watcha. Prema informacijama DUH i navodi BMW-a, Forda i Daimlera su bili sporni, ali su pod pritiskom američkih vlasti korigovani.
Nemačko udruženje automobilske industrije (Verbandes der Automobilindustrie - VDA) i dalje ne vidi razloge da kupce i državne službe snabdeva ispravnim i realnim informacijama o potrošnji automobila. Ni nemačko ministarstvo saobraćaja nije do sada propisalo na koji bi način kupce trebalo zaštititi od dezinformacija. Veliko negodovanje zbog nerealnih navoda o potrošnji iritira samo savezno ministarstvo za zaštitu okoline. Ono tvrdi da su dosadašnje kontrole bile "prealjkave" i da "proizvođači moraju da iskazuju realne navode o potrošnji, da je to zakonom propisano i da toga moraju da se pridržavaju".
Jurgen Resch, šef organizacije za zaštitu okoline DUH traži da se u Nemačkoj stvore okviri za lakše podizanje tužbe po uzoru na američki model. Osim toga, Resch smatra za potrebno postojanje nadzornih i kontrolnih tela poput američke EPA koja će da proverava navode proizvođača i objavljuje rezultate svojih provera. Prema njegovom mišljenju telo koje bi u Nemačkoj trebalo da bude zaduženo za to - Državna služba za motorna vozila - potpuno je zakazalo i Resch ga smatra sasvim neprikladnim za ovaj zadatak s obzirom da neguje bliske veze s automobilskom industrijom i da nije objavilo ni nove testove putničkih automobila. "Treba nam konačno jedna institucija koja će da kontroliše i efikasno da sankcioniše", zaključuje Resch.
Izvor: Deutsche Welle
Foto: arhiva Autoblog.rs