home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Svoje mišljenje o nesreći izneo je u razgovoru za Jutarnji.hr poznati hrvatski reli vozač Juraj Šebalj.

Dok se voditelj emisije Grand Tour oporavlja od povreda noge u bolnici u Sent Galenu, automobilska javnost nagađa zašto se dogodila nesreća nakon koje se skupoceni sportski električni automobil hrvatske proizvodnje pretvorio u buktinju.

"Vozio sam mnoge trkačke automobile, od onih najslabijih, do raznih formula, ali Concept One je nešto sasvim drugo. Manje od tri sekunde do stotke, ispod osam do dvesta, brojevi su koje govore sami za sebe."

"Jedina dodirna tačka Concepta One sa svim ostalim u čemu sam sedeo su volan i četiri točka", govorio je 2016. godine Juraj Šebalj nakon nekoliko krugova provedenih za upravljačem ove jurilice na stazi Grobnik.

Poseban automobil

Vozač koji je prošle godine upisao 11. titulu prvaka Hrvatske u reliju, stigao je pogledati i snimak izletanja Ričarda Hamonda, voditelja emisije Grand Tour.

"Teško je kategorički tvrditi šta se tačno dogodilo, ali mogu samo ponoviti da je Concept One zaista nešto posebno. Dovoljno je samo sekundu duže ostaviti nogu na pedali gasa i već jurite 50 km/h brže, a da toga uopšte niste svesni."

"Bilo je to posebno iskustvo koje se ne može uporediti ni sa čim. Grobnik je široka trkačka staza s dugačkim pravcima, ali za upravljačem Concepta One postao je uzak, a pravci su se znatno skratili i jednostavno nisam imao želju isprobati ga izvan staze."

"Auto je fenomenalan, prava zver koju treba pomno upoznavati pre nego što pokušate otkriti njene krajnje granice. Bez imalo želje da zazvučim kao general posle bitke, mislim da bi svako ko seda za upravljač Concepta One morao da respektuje njegove performanse" izjavio je Šebalj.

U međuvremenu se oglasio i Hamond koji je u subotu u pauzi između dve brdske trke u Hembergu sleteo sa puta u milion eura vrednom električnom automobilu.

Britanski TV voditelj, koji se sa slomljenom potkolenicom i povređenim kolenom izvukao trenutak pre nego što se automobil pretvorio u buktinju, u videoporuci snimljenoj u švajcarskoj bolnici izvinio se supruzi i deci zbog nesreće, uz neizostavnu dozu britanskog humora.

Firma Rimac je putem društvenih mreža podelila vest o nesreći koja se dogodila tokom snimanja emisije Grand Tour, ali u saopštenju se ne govori o mogućim uzrocima.

Automobil je u požaru potpuno uništen, međutim podaci iz elektronike trebalo bi da budu dostupni jer je poslednja evolucija hrvatskog električnog automobila opremljena sa više od 500 senzora integrisanih u telemetrijski sistem koji je, uz to, uz pomoć 4G mreže sposoban sve podatke u vožnji učita na "cloud" sistem.

Na amaterskom snimku koji je "ulovio" trenutak izletanja vidljivo je zanošenje zadnjeg dela automobila, na početku u levu, a potom i u desnu stranu koje je bilo puno jače i rezultiralo je izletanjem sa puta.

"Izletanje se dogodilo nakon cilja i neretko su to situacije kada vozači nakon što prođu ciljem naglo dignu nogu s gasa i poremete dinamiku automobila. Ali, zaista je nemoguće samo na osnovu snimka reći je li u pitanju čisto krivica vozača", napominje Šebalj.

Od dragstera do pravog trkačkog automobila

"Teoretski, Concept One može se poput tenka okrenuti na putu u mestu. Svaki točak pogonjen je zasebnim motorom, a celim sistemom upravlja RAWTV, odnosno 'torque vectoring' sistem koji radi u nekoliko varijanti i moram priznati da sam bio oduševljen njegovim radom na Grobniku."

"Ekipa koja je radila na logaritmima koji upravljaju snagom motora pretvorila je Concept One iz ludog dragstera kome nema premca u trkama ubrzanja, u pravi sportski odnosno trkački automobil. Matematičke formule koje zamenjuju diferencijale u praksi donose mogućnost doziranja momenta na svaki pojedinačni točak i Concept One u trenutku može postati automobil sa prednjim pogonom, zadnjim, ili na sva četiri točka, sa svim mogućim odnosima snage, a njegova usavršena verzija drži Concept One doslovno zalepljenim za asfalt", ističe Šebalj koji veruje da je najveća "greška" hrvatskog automobila u ogromnoj snazi.

"Možda nisam u pravu, ali što više gledam snimak, čini mi se da je u pitanju vozačka greška."

Brojne prednosti litijum-jonskih baterija dovele su do njihovog naglog širenja među elektroničkim uređajima, a od 2010. postale su i glavni adut proizvođača električnih automobila.

Međutim, uz brojne prednosti ove baterije imaju i svojih mana, što u određenim okolnostima može rezultirati preteranim zagevanjem, pa čak i eksplozijom i požarom.

Ostala samo gomila metala

Samsungovi mobilni telefoni ili Dellovi lap-top računari samo su neki od uređaja koji su goreli zbog kvara na baterijama prouzrokovanim lošim “pakovanjem” ili pogrešnom procedurom punjenja, ali kada su u pitanju automobili, osobito poslednji slučajevi u kojima su najčešće spominjani Teslini modeli, svi slučajevi samozapaljenja uglavnom su u vezi sa oštećenjima nastalim u sudarima ili naletima na strana tela na putu.

Američki proizvođač električnih automobila – Tesla, svojevremeno se našao i na udaru državnih agencija, ali vrlo brzo su ustanovljeni spoljni uzroci zapaljenja baterija i načini na koje se mogu sprečiti.

Oštećenja nastala prilikom izletanja sa puta u Švajcarskoj izazvala su, po svemu sudeći, i samozapaljenje Concepta One, ali ono što je zabrinjavajuće jeste brzina kojom se požar pojavio i proširio, ostavivši iza sebe neprepoznatljivu hrpu plastike i metala.

Izvor: Jutarnji.hr / B92.net

Foto: arhiva / The Grand Tour



čitanja : 1017



Komentari