
Prema grubim procenama, više od 65 odsto servisa za automobile u Srbiji radi nelegalno. U garažama i adaptiranim prostorijama majstori rade bez ikakvih obaveza prema državi. Prema klijentima – usluga na reč, a kad popravite automobil u ovakvom servisu, čak i kada je reč o majstoru koji vam godinama održava vozilo, popravka je bez garancije i računa.
Delove nabavljaju u veleprodajama, koje im prodaju delove za gotovinu, bez fakture, ispod tezge, brzom poštom (svima je u interesu da zarade, pa i veleprodaje zatvaraju oči pred svežim novčanicama).
Preporuka Komisije za zaštitu konkurencije, koja je nedavno objavila izveštaj i opomenula legalne proizvođače, distributere i ovlašćene servisere da pregledaju ugovore, jer u njima ima klauzula koje mogu dovesti do povrede konkurencije – uz ovakve podatke – zvuči kao promašena tema. Svi koji su dobili obaveštenje od antimonopolske komisije pozdravljaju ovu akciju, ali tvrde da ugovorima ništa ne nedostaje. I ono što bi bilo „za prismotru“, jedini je način da se zaštite od nelojalne konkurencije, budući da država nije u stanju da ih zaštiti.
Popravka na reč
Zamena kvačila na „puntu“ kod lokalnog majstora bez registrovane radnje košta 150 evra (100 delovi i pedeset „ruke“). Ista popravka u registrovanom servisu košta 21.000 dinara. Skuplja je samo usluga, jer ona kod ovih drugih staje 9.750 dinara. Za razliku od prvog majstora gde dobija uslugu „na reč“, u legalnom servisu kupac, osim računa, stiče i pravo na garanciju do tri godine.
Predrag Gordić, predsednik Nezavisnog udruženja „Auto-servisi Srbije“, koje okuplja oko 140 registrovanih servisa, kaže za „Politiku” da ne postoji grana privrede koja je opterećena kao ova.
– Sastajali smo se sa nadležnim inspekcijama i ukazivali na ovaj problem. U poslednjih nekoliko godina su čak i oni servisi koji su plaćali paušalni porez, shvativši da ovi koji rade na divlje nemaju nikakve probleme i da ih niko ne kontroliše, masovno odjavljivali radnje i nastavljali da rade na crno. Sve ukazuje na to da država nema model da to reši– kaže Gordić.
Šta je Komisija za zaštitu konkurencije na ovom delu tržišta pronašla?
Analizirani su ugovori više proizvođača i uvoznika, sa ovlašćenim distributerima i serviserima i to kako velikih, tako i malih, kako bi stekli potpunu sliku ovog tržišta. Zaključili su da bi pojedine odredbe ugovora mogle da se smatraju restriktivnim posebno kada je reč o cenama i ograničenjima za dilere da za sve popravke van garantnog roka koriste samo delove proizvođača, koje nabavljaju isključivo od njih.
Serviseri kažu da su posle upozorenja komisije proverili ugovore i da se ne slažu sa time da ima spornih klauzula budući da rade transparentno i da postoji mogućnost provere. I oni kažu da je veliki problem nelojalna konkurencija sa kojom ne mogu da se izbore.
– U auto-industriji ne postoji direktna sprega između proizvođača, prodavaca i prodavaca delova, u kojima se narušava konkurencija nauštrb potrošača. Nema tog proizvođača koji će prodavcu reći vozilo ili delove ćete prodavati po toj ceni. Teritorijalno ograničenje takođe ne postoji. Postoji u smislu da nećete otvarati deset prodajnih mesta u jednom gradu jer ćete konkurisati jedni drugima – kaže Milan Vukasović, predsednik Asocijacije uvoznika novih automobila i delova pri PKS.
Prema njegovom mišljenju, veći problem je sivo tržište sa kojim ne mogu da se izbore, ne samo oni nego svi koji rade legalno, koji plaćaju dažbine državi i podložni su kontrolama. Veliki je problem i niži standard u Srbiji, pa se vozači zbog nižih cena opredeljuju za neovlašćene servise.
– Kod nas ljudi kupe dobar auto, ali neće da ga održavaju. U redu je da kupuju neke nefunkcionalne delove poput branika, odbojnika, ali one delove koji su funkcionalni, to je već problem koji može da ugrozi i bezbednost – kaže Vukasović.
Nelojalna konkurencija su im auto-delovi koji stižu iz Turske i Kine, ali na tržištu ima i delova koje proizvode renomirani proizvođači, ali za takozvanu drugu ili treću ugradnju. Kako objašnjava najveći problem su državni organi koji potpuno neartikulisano dozvoljavaju uvoz takvih delova.
Izbor: Politika.rs
Tržišna inspekcija uveliko juri male privatnike svih oblasti, koji rade na crno i uvode ih u legalne tokove. Pitanje je samo kada će krenuti po auto servisima... tada će i cena rada porasti.... dodatni nameti na posedovanje automobila....
Nisu ni cene iste usluge u svim ovlašćenim servisima iste.
Eto, npr. "servis klime".
Zovem najpre jedan "univerzalni" servis (u kom auto centru barem deceniju radim i registraciju), tamo servis klime košta 1.800 dinara + 200 dinara na svakih dodatnih (nedostajućih) 100 grama freona.
Meni je,primera radi, prošle godine pri "servisu klime" bilo "zatečeno" 225 grama freona, od potrebnih 425 grama (piše na onom "listingu").
Nazovem potom "ovlašćeni", sa kojim sam blizak 13 godina. Kaže osoba (koju po glasu dobro znam) da košta "do 4.800".
Upitah spontano "A, što toliko?"
Kažu, "Toliko je ako je sistem potpuno prazan, a ako nedostaje samo deo freona i ulja, onda je manje."
Rekoh, "Znam, ali opet ..."
Veli, "Osim toga, mi ne sipamo kineski freon i ulje, niti ljudima uvaljujemo staro ulje, koje je ispušteno iz prethodnih klima, kako to rade mnogi drugi".
Kod njih sam, inače, do sada (na ovim kolima) radio 3 puta "servis klime" (i to i sa "deratizacijom") i znalo je da bude i oko 50-60 eura. A za zamenu lja u menjaču, oni su mi, primera radi, tražili 4.000 dinara ("ide" 2 litra).
Potom nazovem drugi ovlašćeni servis istog brenda (mnogo manji), tamo je kao "akcija" i košta 2.499 (tamo sam poslednji put platio 3.000). A kada sam nedavno njih pitao za zamenu ulja menjača, dobio sam neki nebulozan odgovor.
Opet, kada sam i jednog i drugog pitao (pre toga) za običan "mali servis", ovaj drugi serviser mi je "u ponudu" strpao potpuno (za DPF) neodgovarajuće ulje (napisali su ulje koje se odnosi na dizele bez DPF-a i to ovlašćeni serviser brenda koji preko decenije "valja dizele" samo sa DPF-om).
I ti sada "budi pametan", kome čovek da veruje?
Ko ti uvaljuje "staro ulje" i "kineski freon", a ko ti zaista čuva sistem?
Ko ti sipa "preporučeno ulje", a ko "nepreporučeno"?
Deda mraz
Lepo nadjes sam ulje i ostali materijal koji ide za tvoj automobil, pa onda trazis servis koji ce da ugradi to sto si kupio. Sta si kupio, to da se ugradi. Sam pao sam se ubio, a ne da ti prodaju muda za bubrege sa ovim-onim uljem filterima i freonima. Ja uvek gledam da vozim auto koji mogu da odrzavam sam i/ili uz pomoc drugara.
Optimus Prime
Ma, na pežou ja po isteku garancije (u pravilu) sam kod mene u garaži menjam ulja i sve filtere (neko veče sam sa mojim detetom promenio i ulje kočnica), a i samo resetovanje inetrvala servisnog upozorenja je banalno, ali, zamena ulja menjača mi je bila problem :) Smejaćeš se sada, ali ... Nisam, naime, mogao da "provalim" gde je na menjaču "gornji čep", kroz koji se sipa ulje. Gledao sam, gledao, ali, čepa nigde nema ...
Kupim ulje za menjač, odem kod "majstora" (za ford), čovek gleda, gleda ... Onako, iz kanala, viče svom sinu na "na internetu" pogleda gde je "gornji čep".
"Gornji čep" nije bio klasičan, tj. kao donji ( metalni i na uvrtanje), već gore visoko, plastičan, banalan, iberlauf poklopac ... Svašta. Inače, "na normalnim kolima" sam dosta puta sam menjao ulje "transmisije", ali mi je ovo bilo enigma zbog "čepa". Na vitari je "išlo" 6 litara, na ukupno 4 mesta ( menjač i 3 diferencijala), a slično i na ladi nivi.
Ovlašćeni servisi su sigurno skupi MAX, i ništa drugo nije sigurno. Može se očekivati da se plati komplet mali servis, a da se ne zamene svi filteri, da se naspe svakojako ulje i sl.
Mali servisi su najbolji, po mogućstvu da je bar registrovan, da ima PIB i matični broj. Kod takvih ima svega i svačega, ali ako se čovek raspita, zna se ko dobro radi Peži, ko Ford, ko je majstor za dijagnostiku, ko za trapove, ko je dobar limar za veće havarije, o za masiranja, flekovanja i sl.... Ima ih koji od mrtva auta napreve dobar.
Što se klime tiče, to su sve većinom prevaranti i filozofi.
Imaju ove automatske stanice, koje same izvuku freon, profiltrijaruj ga, i dodaju novog, ili ga zamene celog. Ovo drugo ne radi skoro niko, ma šta trućao. Većina freona je R134a, i tu nema filozofije. Uz njega ide nekoliko tipova ulja tipa PAG, i tu se mora jasno naći odgovarajuće ulje, što većina takođe en radi, nego u mašini ima jedno..... Drugo, ulje u klimi se ne menja, ne ispušta, to je nemoguće bez rastavljanja celog sistema. Ulja se nešto doda, jer se deo izgubi ispuštanjema starog ferona. Ove mašine, često odvoje to ulje iz freona i vrate staro. A ta količina je jako smešna, recimo 10-20g, a ceo sistem ima 150-250g, što je beznačajno.
Dobar rezultat, je pošten majstor, koji ne mlatara rečima kad radi, koji ne kuka na drugog, koji je pouzdan i pošteno (proveren). Kod njih je najbolje i kupiti delove iulja, jer znaju šta i gde kupuju.