home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi Tanjug, poslovodstvo i predstavnici Samostalnog sindikata zaposlenih u kompaniji "Fijat" potpisali su sporazum u Vladi Srbije, čime je i formalno postignut dogovor o uslovima nastavka rada u toj kompaniji. Postignuti dogovor je deo novog kolektivnog ugovora koji će obuhvatiti naredne tri godine. Pronađen je dobar kompromis, rekla je premijerka Ana Brnabić, koja je prisustvovala potpisivanju sporazuma.

Sporazum su potpisali predsednik Samostalnog sindikata u "Fijatu" Zoran Marković i generalna direktorka kompanije "Fijat Krajsler automobili Srbija" Silvija Verneti.

Ministar privrede Goran Knežević je svojim parafom potvrdio sporazum, a prisustvovali su i premijerka Ana Brnabić i ministar rada i zapošljavanja Zoran Đorđević.

Premijerka Brnabić izjavila je, nakon potpisivanja sporazuma, da su razgovori bili jako teški ali da je pronađen dobar kompromis.

"Razgovori bili jako teški,svi smo iscrpljeni. Ovo su bili pravi razgovori u smislu da ne postoji strana koja je pobednik i strana koja je izgubila. Nađen je dobar kompromis," rekla je Brnabićeva.

Prema njenim rečima, obe strane su bile odgovorne i hrabre.

"Znam da će i videla sam da su predstavnici radnika već izloženi nekim kritiama da je to moglo bolje, ali radnici su imali ozbiljne predstavnike koji su naterali i Fijat i vladu na ozbiljan kompromis" rekla je Brnabić.

Premijerka kaže da i dalje stoji iza radnika "Fijata".

"Nemam nikakav problem da ponovo razgovram sa radnicima i objasnim šta je dobijeno ovim razgovorima," dodala je Brnabić.

Premijeka se zahvalila svim stranama koje su se odazvale pozivu vlade za razgovore, a radnicima i Štrajkačkom odobru na odgovornosti i hrabrosti što su verovali u vladu i mogućnost da se razgovara i nađe kompromisno rešenje.

Zahvalila se i predstavnicima "Fijata" što su imali razumevanja za razgovore koj su vođeni i za zahteve radnika. 

Brnabić je objasnila da će od 15. septembra početi da radi Komsija za tehnička merenja koja će nagdledati da li je sve u standardima proizvodnje i da će mesečno davati izveštaje i centrali "Fijata" u Torinu i Vladi Srbije.

"To znači da ćemo nastaviti ovaj dijalog svaki mesec do najamnje kraja januara 2018. godine. Ne želim da niko danas odgovra na dodatna pitanja pošto je napravljen dobar kompromis i što ne bih volela da se pitanjima otvaraju neke teme oko kojih je postignut kompromis.

Svi ćemo biti na raspolaganju za sva pitanja u narednom periodu, biće sve potpuno transparento", navela je premijerka. Kako kaže, svako treba da se ponosi ovim kompromisom.

Brnabić je objasnila da je ovom prilikom Vlada Srbije intervenisala kako bi se postigao dogovor ovde jer je bila vanredna situacija i došlo do potpunog potpuni prekida proizvodnje u firmi koja zapošljava više od 2.500 ljudi, trpeo je BDP, izvoz i kooperanti...

Za sve ostale stvari postoji intitucionalni mehanizam Agencija za mirno rešavanje sporova, koja je jako profesinalna, navela je ona i istakla da se nada još većoj proizvodnji u Fijatu.

"To je jedini pravilan način da se ovakve stvari rešavaju. Drago mi je što smo postigli kompromisni sporazum", dodala je premijerka.

Radnici "Fijatove" fabrike u Kragujevcu prihvatili su ponudu koju im je poslodavac predočio u petak, posle tri dana pregovora.

Radnicima je ponuđeno povećanje zarada u naredne tri godine u skladu s procenom Narodne banke Srbije o rastu inflacije. U avgustu će im zarade biti uvećane za 2,2 odsto, a u februaru - 4,5 procenata.

"Fijat" je obećao i da će biti udvostručena naknada za prevoz van standardnog radnog vremena, u avgustu će radnici dobiti polovinu bonusa efikasnosti za prošlu godinu, a drugu polovinu u decembru. Dogovoreno je i da se formira Komisija koja će utvrditi da li su i na kojim radnim mestima zaposleni preopterećeni.

Dogovor će biti deo Kolektivnog ugovora koji će važiti tri godine. Navodeći da su predstavnici sindikata prihvatili da se uzdržavaju od bilo kakvih štrajkova za to vreme, Vlada Srbije smatra da je postignuti dogovor odličan pokazatelj da je naša zemlja dobro mesto i za domaće i za strane investitore, što doprinosi daljem ekonomskom rastu i razvoju zemlje.

Izvor: RTS / Tanjug.rs

Sindikati: Tužan dan za radnike

"Oročiti radnike sindikalnim potpisom da u naredne tri godine ne štrajkuju za svoju egzistenciju, poraz je sindikalnih ideja, pobeda vlasti", smatra "Sloga".

Sporazum poslovodstva kompanije FCA Srbija i Samostalnog sindikata zaposlenih, tužan je dan za radništvo Srbije i pokazuje koliko su srpski radnici taoci politike istrošenih sindikata koje vlast godinama pomaže, favorizuje i aktivira po potrebi svoje politike, ocenili su Ujedinjeni sindikati Srbije "Sloga".

"Ono što je ponuđeno radnicima Fijata je ništa, a koji su ustupci takozvanog 'reprezentativnog' Samostalnog sindikata i za koju cenu - videćemo, jer su razgovori i dogovori koje oni vode u ime radnika uvek tajni. To nije ništa novo, ponavlja se već decenijama, i uvek na štetu radnika", navodi se u saopštenju "Sloge".

"Sloga" smatra da je "najporazniji pristanak Samostalnog sindikata FCA da se kolektivnim ugovorom u ime radnika uzdržava od legitimnog i zakonskog prava na štrajk tokom naredne tri godine".

"Oročiti radnike sindikalnim potpisom da u naredne tri godine ne štrajkuju za svoju egzistenciju, poraz je sindikalnih ideja, pobeda vlasti i dokaz njene moći da sindikate u Srbiji drži pod kontrolom", smatra "Sloga".

Taj sindikat je ocenio i da je to "Pirova pobeda" Vlade i premijerke Ane Brnabić "koja je, slično poput nekadašnje gvozdene britanske premijerke Margaret Tačer, radila na tome da umanji moć sindikata, optuživši ih da štrajkovima podrivaju parlamentarnu demokratiju i ekonomski učinak".

"Sloga" je podsetila da su premijerka i ministri apelovali na prekid štrajka pozivom na patriotizam i ljubav prema zemlji, i istakla da je Srbija, za razliku od Velike Britanije "toliko zaostala, bedna i gladna, da pozivi na patriotizam i ovaj današnji čin neće zaustaviti narastajuće nezadovoljstvo i radničke štrajkove, i zasigurno je uvertira u dalja socijalna previranja koja su neizbežna, možda i radikalnija, poučena ovim negativnim iskustvom još jedne amortizacije radničkog nezadovoljstva i prodaje sindikalnih ideja".

Izvor: Beta.rs

Ćulibrk: Fijat ne plaća doprinose, dividendu, porez na dobit

Svaka vlada Srbije, od Mirka Cvetkovića pa na dalje, dala je Fijatu u Kragujevcu neke povlastice potpisujući izmene i dopune sporazuma sa tom kompanijom, rekao je glavni urednik NIN-a Milan Ćulibrk, gostujući u Novom danu. On otkriva da Fijat državi ne plaća poreze i doprinose, porez na dobit, ali ni dividendu.

Radnici Fijata su posle tronedeljnog štrajka izborili veće plate, a Ćulibrk kaže da nijedna strana nema pravo na zadovoljstovo.

On ističe da je na zaposlene u Fijatu vršen ogroman pritisak da će biti odgovorni ako Fijat odluči da ode i 10 do 15 hiljada zaposlenih ostane bez posla i dodaje da su radnici sve radili po zakonu - prvo su najavili štrajk, a potom imali štrajk upozorenja. A ako je na nekoga trebalo vršiti pritisak, onda je to bio Fijat, kaže gost Novog dana.

U ovoj zemlji je iznurivanje najbolja taktika, pustite nekoga da štrajkuje dok se ne umori i onda nikada ništa.

Upitan zašto se čekalo tri nedelje da bi pregovori radnika i poslovodstva počeli, on odgovara - nemam pojma i dodaje da su se nadali da će stvari "leći same od sebe".

"Mi smo čekali tri nedelje da posreduje vlada, a to je privatna firma. Vlada s jedne strane kaže mi nemamo veze s tim, zato što ne naplaćuje porez na dobit, svoj deo dividende od profita, ne naplaćuje poreze i doprinose, i ona kaže mi s tim nemamo veze. To nisu desetine miliona evra, to su više stotina miliona evra. Ima i te kako s tim vlada veze", kaže Ćulibrk.

Jedno od pitanja koje je štrajk otvorio je da li će Fijat ostati u Srbiji kada mu krajem 2018. godine istekne ugovor. Ćulibrk napominje da ova kompanija ima nekoliko stotina miliona evra razloga da ostane jer je takav ugovor potpisan.

"Inicijalna greška je bila potpisivanje tajnog sporazuma, ali zaboravljamo da je vlada Ivice Dačića u kojoj je Aleksandar Vučić bio prvi potpredsednik, potpisala izmene i dopune sporazuma. Svaka vlada je u to involvirana, svaka vlada je dala još neke povlastice", napominje glavni urednik NIN-a.

Kaže da nikada nije napravljena analiza koliko je novca uloženo u Fijat, a koliko je država dobila od njega, a da priča da se subvencije vraćaju kroz poreze i doprinose u ovom slučaju ne stoji jer se na primeru Fijata ne vraća uopšte.

"U dve godine, 2010. i 2011, država je po osnovu poreza i doprinosa na zarade zaposlenih dobila je manje nego što je isplaćeno članovima Upravnog i Nadzornog odbora Fijata. I to je samo jedan primer. Najmanji deo poslovnih prihoda koji odlaze u budžet ima Fijat", kaže Ćulibrk.

On otkriva da Fijat u Sribji ne plaća ni porez na profit od 15 odsto i da 50 miliona evra na ime tog poreza nije plaćeno državi.

"U svakoj drugoj zemlji bi suvlasnik 33 odsto tražio da mu pripadni 33 odsto profita, samo država Srbija ne traži da joj to Fijat plati", dodaje gost Novog dana.

Izvor: N1



čitanja : 688



Komentari

Ne trazi jer je tih 33% isplaceno. Samo ne drzavi...

Autor sabahudin 25 Jul 2017, 14:34

Fiat nebi trebao ni banke da isplati Srbiji ni za šta, dok Srbija ne završi bar autoput i obilaznicu. Čemu pozivanje na ugovor kad ga samo Srbija krši.
Radnici su drugo, oni nemaju nikakve veze sa tim.
I to da Fiat neda da se objavi ugovor su priče za malu decu, kako neka strana kompanija može biti jača od zakona u Srbiji?

Autor B.M 25 Jul 2017, 14:58

Imate i primer RTSa, gde je još pre nekoliko godina naloženo da se objave plate zaposlenih, i do danas nije. Znači još smo daleko od pravne države.

Autor B.M 25 Jul 2017, 15:02

B.M
Jesi se "opet" vratio na autoput i obilaznicu???
A što će Fijatu i autoput i obilaznica kad proizvodi 50% automobila manje od prvobitne količine ili 4 puta manje od obećanog???

Fiajat da počne da proizvodi automobile u količini bar 120 000 ili ga odma najuriti!!!
To su "lole" koje krv piju ovoj zemlji. Filozofiraju, a nema proizvodnje!!!

Autor Oktopod 25 Jul 2017, 15:41

„Kako neka strana kompanija može biti jača od zakona u Srbiji?“

To i mene zanima.

Zapravo treba sve da zanima, širom regiona.

Autor CaMIRO 25 Jul 2017, 15:52

Fiat se sa Srbijom pogodio po broju radnika a ne koliko će automobila da proizvede. Dobija subvencije po radniku a ne po automobilu.

Autor B.M 25 Jul 2017, 17:07

B.M
Da se ne zoves Serđo a prezivas Markione? Ljigavo je ovo sto postujes!

Autor mirko 25 Jul 2017, 17:47

B.M
E ovo si dobro rekao da Fijat nije pogodio da u Srbiji proizvodi automobile....
Tačno tako. Zato prave farbaju i lepe "lončiće" u broju koji je neozbiljno mali, da bi jeftinije bilo da ne rade ništa.
Primer "konsaltinga" kako se peru pare i kako se crpi jedna banana država.

Autor Oktopod 25 Jul 2017, 18:55

Sva ova "buka" zbog povećanja plata za 30 evra? Bolje da nisu ni protestvovali. Očigledno im se sviđa to što ih FIAT zavlači, kao i državu i sve nas. Ne umeju ni da pregovaraju kako treba. Trebali su da postave više konkretnih zahteva od jednog, a i ovo oko povećanja, ispod povećanja za 100 evra nisu "smeli" da idu. Što se tiče dodatnih zahteva, treba li su da zahtevaju novi model FIAT-a, pokretanje Zastava brenda, dakle sve što bi im omogućilo da sutra svi preko noći ne ostanu bez posla s obzirom na to da je već jedna trećina radnika u FCAS-u preko noći ostala bez posla, a koliko vidim FCAS je spao na preko 2000 radnika što znači da nema ni jednog dela druge smene što znači da pregovarali ili ne pregovarali, bez najkonkretnijih pitanja, a to su novi model FIAT-a i revival Zastave, džabe im ta crkavica od povišice, a džabe im i da su dobili 100 evra povišice kada guraju dalje sa modelom koji ide unazad i ne samo model, već i čitav FIAT brend je ograničeno uspešan i ispod očekivanja. FIAT je prošle godine prodao u Evropi 740622 vozila, dok ostala velika tržišta poput kineskog, američkog, ruskog itd. neću ni da komentarišem pošto tu su "pukli" tako da FIAT-ova evropska prodaja ujedno je i svetska. Zastava je 1989 prodala 220000 automobila i to otprilike u četvrtini sveta. Da je Zastava tada bila prisustna u celom svetu bila bi slabija od Škode a jača od Dacie današnjice. FIAT je dobro počeo sa Puntom 188 i Grande Puntom, tu je trebao i stati i ponuditi druge modele sa sličnom ili manjom cenom. Umesto toga, FIAT je zakoračio u segment skupljih brendova iz svoje grupe i uništio iste, kao i sam brend FIAT. Ovo što se sada dešava samo je jedan deo priče zvane višegodišnja FIAT-ova kriza identiteta. I država, ne samo radnici, treba proaktivnije da se uključe u priču sa FIAT-om i to pre svega oko toga da se zahteva od istog da pokrene i brend Zastava i u okviru istog model koji će se prodavati u najmanje 100000 jedinica godišnje, a u početku naravno u manjoj količini. Sve ispod toga je "vidimo se u čitulji" za kojih nekoliko meseci pošto za FIAT 500l se već sad spominje da će ove godine još više da podbaci. Pogledajte prodaju u SAD i Kini, ne samo FIAT-a 500l nego svih FIAT modela u prvih nekoliko meseci ove godine. FIAT više skoro da ne postoji na tim ogromnim tržištima. Od FIAT-a treba tražiti da krene putem kojim su svojevremeno krenuli Škoda i Dacia. Mi nismo ni trebali da izmišljamo toplu vodu već da krenemo identičnim putem kojim je krenula Dacia koja je najbliži primer. Dacia je 2005 imala prodaju 2005 od 30000 automobila, a Zastava tog vremena 15000. Da je FIAT 2008 krenuo putem Dacije mogli su danas da ostvare uspeh barem upola Dačijinog, a to je 250000 (Dacia je pre koju godinu imala prodaju od pola miliona automobila). To bi bio rezultat sličan tj. čak i bolji od istorijskog Zastavinog iz 1989 kada je prodato preko 220000 automobila godišnje. Ovo odlično govori da nije bio problem u Zastavi već u ljudima koji nemaju osećaj za tržište jer sve što vredi prodaje se pod brendom Mercedesa i druge skupe nemačke konkurencije, a jeftinije pod FIAT brendom. FIAT je i dalje sinonim za jeftinoću kod mnogih ljudi širom sveta. Isti su pobegli od toga zato sad imaju problem. Hajde što su pobegli od svojih potencijalnh kupaca, briga mene za njih, njhovi problemi njihova briga, već me briga zato što su povukli i nas, a da pritom su nas onemogućili da budemo autonomni u odlučivanju oko sudbine naše auto-industrije.

Nedostatak autonomije (koliko je to moguće kad si deo neke priče), nedostatak proizvodnje ključnih (čitaj skupih delova), nedostatak domaće pameti, nedostatak domaćeg brenda, nedostatak efekta po državu i njene građane (s obzirom da FCAS svake godine ima preko milijarde evra i s obzirom na trećinu koja je vlasništvo države, kao i na to da na osnovu poreza trećina od prihoda bi trebala da ide u budžet). Da FIAT nije zaštićen bio bi i više nego dobar pošto ovako kako je sad, situacija je čak obrnuta. Još kad dodamo na to i već spomenut pad prodaje, radnici ovim nisu spasili svoje poslove, samo su odložili na nekoliko meseci kolektivni odlazak na biro. Ono kada te biju, pobuniš se protiv toga i dogovoriš se da te manje biju, a i naša država se ponaša populistički. Bojim se da niko nema pravo rešenje za ovu krizu, čak ni sam FIAT. Zato bi država i radnici trebali da ih pritiskaju da pokrenu novi model FIAT-a, kao i da pokrenu novi model Zastave, za početak za domaće tržište pa ako se "primi" krenuti dalje. Truli kompromisi su put u nestanak, ne opstanak. S obzirom na to šta smo sve dali FIAT-u, najmanje što može da učini za nas jeste da ponovo pokrene Zastavu, a u okviru nje neki jeftini limunzinski model po uzoru na Logan i Grantu. Znači ni novi model FIAT-a, već nešto što će od nule da vine Zastavu, a samim tim i FIAT kao vlasnika Zastave. Treba nam novi biznis plan pošto FIAT-ov od 2008 pokazuje mnoge znake slabosti kao i FIAT generalno i globalno. Agrokor se spašava preko Merkatora. Što i FIAT nebi pokušao preko Zastave kao svoje manje firme. Sad je isplativije "dići mrtvaca" nego pokušati spasiti "brod koji tone". Ustvari nije sad nego inače i tako još od pada Berlinskog zida (primer Škode). Pad je šansa za novi uspeh.

P.S. Zamolio bih sve bivše radnike Zastave da se organizuju i "budu dosadni" svakodnevno prema FIAT-u i državi i to kroz poruku da se ponovo pokrene Zastava. Možda to neće vratiti (direktno) te radnike, ali će to pomoći Kragujevcu, Srbiji, pa čak i FIAT-u jer ako bude proizvedeno za početak 10000 Zastava godišnje, to su nova radna mesta, nova vrednost preko stare firme (nova proizvodnja) itd. To je povećanje proizvodnje pošto FCAS pada, a prostor je sve veći. Neka FIAT preko Zastave pokuša da nadopuni pad FCAS-a. Gledanje kako moderna fabrika propada usled nečijeg nedovoljno istraženog eksperimenta ne zabavlja nikog, naročito ne mene koji sam najveći kritičar, a najveći kritičar sam zato što neću da radim isto kao neki "vojnici" što se raspišu kako je sjajno i to u momentu kada je sve samo ne sjajno. Valjda da bi zamajavali narod dok car gubi snagu. Treba li FIAT tj. FCAS skroz da propadne da bi neko reagovao u kontekstu povratka Zastave? Valjda sada treba reagovati u tom pravcu kako bi, uz recimo 60000 FIAT 500l automobila, se radilo i 10000 Zastava tako da ukupno bude 70000 automobila, a naredne recimo 50000 FIAT-a uz 20000 Zastava dok bi recimo Zastava se popela na 1000000 kada FIAT tj. FCAS bude radio 0. U hodu treba rešavati problem jer kad prodaja FIAT-a bude pala skroz ili skoro skroz, trebaće nekoliko godina samo da počnemo nešto novo iz početka. Osim toga iskustvo govori, FIAT je došao 2008 u Kragujevac, a tek 2012 je počeo ozbiljno u pohod na svetsko tržište, Volkswagen je još početkom 90-ih prošlog veka ušao u Škodu, a tek krajem 90-oj krenuo u ozbiljnu priču i to preko Felicije, a Renault u Dačiju 1999, a negde sredinom 2000-ih ili oko sredine istih krenuo u pohod. Bolje da sada, paralelno sa još živim FIAT-om 500l, FIAT ili neki drugi veliki investitor, ako FIAT neće, da se krene sa novim modelom, u okviru jeftine Zastave, male investicije i uspona po principu korak po korak. Doduše, možemo i kasnije, ali tada će biti sa mrtvog konja na malog magarca. Čuo sam da se neki strani investitor iz upravo ovog sektora interesuje za ulaganje u Srbiju. Ako FIAT neće, to je onda njihova propuštena šansa da se ispočetka napravi nešto (ponovo) veliko jer Zastava je nekada tako nastala i dala svojevremeno velike rezultate, od nečega malog do fabrike koja je radila tri puta više nego FCAS sada. "Žalosno" je reći, ali moram i to da spomenem tj. da u komunizmu tj. socijalizmu je postojao referendum na kome radnici su izglasali nastanak Zastavine fabrike automobila, a što se, ispostavilo odlično s obzirom da od male fabrike nastala je fabrika koja je 1989 radila 220000 automobila. "Ovaj" FIAT je, u saradnji sa državom (sa tadašnjim državnicima, dakle 2008), kroz ugovor "zabranio demokratiju" u fabrici u Kragujevcu, kao i u Srbiji. Zato i jesmo tu gde jesmo. Između ostalog i zbog toga. Kada bi FIAT za promenu slušao manje od sebe bio bi veći. Pošto su "odlepili" da ime FIAT vredi više, zato ih tržište voli sve manje.

Autor Zastava 25 Jul 2017, 20:07