
Kako prenosi N1, predsednik sindikata "Nezavisnost" u kragujevačkoj fabrici FIAT Krajsler automobili Srbija Zoran Stanić rekao je da su radnici te fabrike razočarani, jer posle štrajka nisu dobili "praktično ništa". On kaže da razmatraju tužbu protiv predsednika Samostalnog sindikata Zorana Markovića, koju će podneti nakon što pogledaju tekst potpisanog sporazuma.
Poslovodstvo i predstavnici Samostalnog sindikata zaposlenih u kompaniji Fijat su u prisustvu premijerke Ane Brnabić u utorak potpisali sporazum u Vladi Srbije, čime je i formalno postignut dogovor o uslovima nastavka rada u toj kompaniji.
"Mi smo najviše nezadovoljni načinom vođenja štrajka, od strane štrajkačkog odbora i Samostalnog sindikata. Samostalni sindikat je dosta dugo vodio pregovore s poslovodstvom Fijata, ali su to bili tajni pregovori, a mi smo to tek skoro saznali. Ceo maj i jun su oni pregovarali i onda se pojavio predsednik Samostalnog sindikata, gospodin Marković i pozvao nas na štrajk, jer je bio nezadovoljan onim što mu je Fijat ponudio", rekao je Stanić gostujući u Novom danu na N1.
On je rekao da je 2.000 ljudi krenulo u štrajk, a da ih je Marković sve vreme ubeđivao da "moraju da isteraju do kraja, da svi budu jedinstveni" i da ako odustanu, da će "raditi korbač", da "neće imati nikakva prava i da će biti robovi".
"Onda se desilo u prošlu sredu da su radnici prve smene odlučili da nastave štrajk, da blokiraju ulaz u fabriku, a da u 10 sati sutradan idemo pred skupštinu grada. U pet popodne i druga smena se izjasnila za nastavak štrajka, a u sedam sati je Marković potpisao to što je potpisao", objasnio je Stanić.
Sekretar sindikata "Nezavisnost" kragujevačke fabrike Igor Anđić rekao je da "ispada da su štrajkovali za 16 evra".
"Sledeći štrajk nećemo voditi sa Markovićem. Bezveze smo maltretirali ljude da štrajkuju", rekao je.
Stanić je rekao da radnici nisu dobili "skoro nista".
"Što se tiče opterećenosti radnika, ne treba nama da se formira nikakva komisija. Italijani su na početku napravili pravila. Za ovih pet godina ljudi su odlazili a novi ljudi nisu primani. Nisšta ne treba da se izmišlja, samo da se vrate stvari na početak, kako je ranije bilo", rekao je Stanić.
Pojašnjavajući kolika je plata u Fijatu, Stanić je rekao da je bruto plata većine radnika 38.500 dinara, a da je neto plata oko 28.000 dinara, za 22 radna dana bez dodataka.
"Sa svim dodacima izađe neto 35.000 dinara...Tražili smo oko 10.000 dinara povećanja bruto...Tražili smo tri posto povećanja plate i da nam se isplati bonus efikasnosti za dve godine. Dobili smo 2,2 posto povećanja i mogućnost da pregovaramo o bonusu", rekao je Stanić.
Dodao je i da ne razume zašto se krije tekst sporazuma.
"Sporazum nismo videli, čuli smo da se krije...Ako u sporazumu piše to što se govori, ne vidim razloga da se krije. Ako je rečeno da se plata uskladi sa inflacijom, to nije povećanje, to je samo vraćanje na početak godine", rekao je.
On je naglasio da "nikakvog izjašnjavanja o predlogu sporazuma nije bilo".
Anđić je rekao da radnici Fijata ne traže "ništa što ne zaslužuju".
"Ne tražimo nemačke ni poljske plate, već samo onu koja je prosek u Srbiji...Svaka dva minuta sa trake u Fijatu izlazi 15.000 evra....Sa 38.000 dinara je jako teško živeti, pogotovo ako u porodici radi samo jedna osoba, kao što je slučaj kod mene, recimo", rekao je Anđić.
On je rekao i da su na potpisivanju sporazuma u Vladi Srbije bili "ljudi koji nisu ni učestvovali u štrajku" i da su "oni odlučili u ime onih koji su štrajkovali".
Moguća tužba protiv Zorana Markovića zbog prevare
Stanić je kazao da njihov sindikat razmatra tužbu protiv Zorana Markovića, a da li će ga tužiti, Stanić kaže da to "zavisi od sporazuma".
"Za neki dan počinje kolektivni godišnji odmor, pa o daljim koracima možemo da razgovaramo tek posle odmora...Razmatramo kolektivnu tužbu protiv Markovića. Da li ćemo tužiti, zavisi od sporazuma. Naši zastupnici su rekli da im se dostavi sporazum. Tužili bismo ga za prevaru. Sve što je pričao, pričao je pred hiljadu ljudi, a ako je pričao ono što nije radio, onda je to prevara", ocenio je Stanić.
Na pitanje da li se plaše da će Fijat otići iz Srbije posle ovog događaja, Stanić je rekao: "A gde će to otići?"
"Svuda su plate veće nego ovde u Srbiji. Gde će da dobiju uslove kao što ih ovde imaju?", upitao je Stanić.
Izvor: N1
Foto: arhiva Autoblog.rs
Sporazum ne znači da će ta kompanija produžiti ugovor o nastavku poslovanja
Kako prenosi Tanjug, sporazum postignut sa poslovodstvom "Fijata" i predstavnika Samostalnog sindikata zaposlenih ne znači da će ta kompanija produžiti ugovor o nastavku poslovanja.
To je izjavio novinar i ekonomski analitičar Miša Brkić. "Ako 'Fijat' ima neke druge interese, koji su značajniji od ugovora sa sidikatima, onda on može da napusti Srbiju onog trenutka kada mu istekne ugovor, a to je septembar 2018", rekao je Brkić.
Za "Fijat" je, smatra Brkić, mnogo važniji izvoz automobila za Rusiju i ukoliko to ne uspe, "to mu je veći razlog da završi svoj boravak u Srbiji, nego priča o sindikatima".
"Ako 'Fijat' za ovih 10 godina nije uspeo da otvori rusko tržište, na način kako su mu to obećavali političari u Srbiji, za njega je to mnogo veći razlog da završi svoj boravak u Srbiji, nego priča o platama i sindikatima", rekao je Brkić.
Prema tome, podvlači Brkić, šteta koju trpi "Fijat", jer ne izvozi automobile u Rusiju, mnogo je veća od koristi koju ta kompanija ima sa "niskim platama industrijskih radnika u Srbiji", te da je to ono što po njegovom sudu rukovodi jednu kompaniju da li će u nekoj zemlji ostati ili neće.
Poslovodstvo i predstavnici sindikata zaposlenih u kompaniji "Fijat" potpisali su u utorak sporazum o uslovima nastavka rada u toj kompaniji na iduće tri godine, a inače, 10-ogodišnji ugovor sa "Fijatom" ističe krajem 2018. godine.
Izvor: Tanjug.rs
"Umesto za plate i polutke, borba za novi model"
Sindikati Fijata bi trebalo da preuzmu novu ulogu, koja je mnogo manje borba za veće plate ili polutku, a više da konstruktivno utiču na povećanje proizvodnje.
To je ocenio konsultant i nekadašnji ministar za ekonomske odnose sa inostranstvom Milan Parivodić povodom postizanja sporazuma između poslovodstva Fijata i predstavnika sindikata.
Parivodić je kazao da je važno da sindikati kroz pregovore sa rukovodstvom Fijata pokušaju da dovedu novi model, a to, naglašava, zahteva težak rad.
“Veoma je važno što je postignut dogovor i taj kompromis predstavlja realnost. Pozicija radnika nije moćna u odnosu na fabrike i to je realnost današnjeg sveta", rekao je Parivodić i objasnio da, u slučaju da dogovor nije postignut, to bi bilo loše za radnike i njihove porodice, kao i za Kragujevac i celu državu.
Parivodić je rekao, da je to što je potpisan trogodišnji kolektivni ugovor između poslovodstva Fijata i predstavnika sindikata, a naredne godine ističe desetogodišnji ugovor države i italijanskog giganta, predstavlja "implicitan nagoveštaj da će ugovor sa državom biti obnovljen".
"Moramo biti vrlo angažovani i preduzimljivi da bi sačuvali Fijat u zemlji i pokušati da dovedemo novi model u zemlju", kaže Parivodić.
Dodaje da su zemlje poput Kine, Italije, Nemačke, Amerike, prošle kroz "industrijske promene" te da su težinu tih promena "na leđima" uvek nosili radnici, pa je tako, kaže, slučaj i u Srbiji.
Izvor: Tanjug.rs
Logično, jer sidikati i njihove vođe su produkt "udbe".
Ima to lepo objašnjeno u filmu "Profesionalac".
"Sindikati Fijata bi trebalo da preuzmu novu ulogu, koja je mnogo manje borba za veće plate ili polutku, a više da konstruktivno utiču na povećanje proizvodnje.
To je ocenio konsultant i nekadašnji ministar za ekonomske odnose sa inostranstvom Milan Parivodić povodom postizanja sporazuma između poslovodstva Fijata i predstavnika sindikata."
Prvoklasan "specijalac". Bio i ostao..
Proizvodnja 500L će postepeno padati, a radnici traže sve veće plate-gde je tu logika? Za ovo što se sada proizvodi, 80.000 automobila godišnje, radnika je i previše. I još se žale da ne mogu stići da obave operacije? Pored tolikih robota! Smešno. Pogledajte slične fabrike u svetu.
B.M
Pa da onda otpustimo radnike?
Za koji će tamo u fabrici!?
A da Srbija poveća plaćanje Fijatu? Ipak je to "jaka" tehnologoija ima rezona!?
A radnici da beru maline i sl !?
Šta misliš???
Mislim da je dogovor države i Fiata bio loš. Dogovorili su se o broju radnika koje Fiat treba da zaposli ne razmišljajući, dal će mu trebati. I sad Fiat niti može da otpusti te radnike, niti da im poveća platu. Toliko je para za njih planirano i to je to.
Od ruskog tržišta već odavno nema ništa pošto inače tržišna pozicija FIAT-a tamo je skoro nikakva, a odnedavno i u Americi i Kini je tako. Sva velika svetska tržišta za FIAT su zatvorena, osim nekoliko velikih evropskih mada pitanje je koliko će i tu FIAT da "izdrži" s obzirom da i na tim tržištima ima jaku konkurenciju, ako ne i najjaču na svetu tako da jedino Italija ostaje, a u toj priči model 500l najslabija je karika od svih FIAT-ovih modela što sigurno znači daljnji pad proizvodnje. Sasvim je izvesno da samo novi model ili čak najverovatnije novi brend i potpuno nova cenovna paleta automobila može da spasi Kragujevac. Ukratko ili Jeep da se sklapa u Kragujevcu (što bi smanjilo potrebu za radnom snagom) ili automobili klase Dačije (što bi povećalo potrebu za radnom snagom).
FIAT je nestabilan brend, a u slučaju modela koji se sklapa kod nas, progresivno nazadan.
Ko je kriv za padanje proizvodnje? Fiat, Srbija ili radnici?
Zasto da radnici ne traze povecanje posle toliko godina, oni rade maltene na minimalcu.
I @auto svaka cast za objavu teme, ovo sme samo N1 da izbaci od TV stanica.
A ovi sto botuju ovde, zelim im pokvaren sendvic.