
Beloruski predsednik Aleksandar Lukašenko je otvorio fabriku automobila BelGee. To je drugi pogon belorusko-kineske korporacije koja se bavi montažom automobila Geely - kompanije koja je poznata kao vlasnik švedskog proizvođača Volvo.
Beloruske vlasti planiraju proizvodnju 120 hiljada vozila godišnje, od čega bi većina završila u zemljama bivšeg SSSR-a.

Istog dana, s proizvodnih traka fabrike BelGee sišao je prvi automobil – crossover Geely Atlas NL3.
"Ostvaren je moj san o proizvodnji beloruskog automobila u čemu su nam pomogli kineski prijatelji. Lično sam zatražio od predsednika NR Kine Xi Jinpinga da pomogne u otvaranju fabrike. Uskoro ću imati priliku da mu se lično zahvalim" rekao je beloruski lider.

Proizvodnja putničkih automobila brenda Geely u bivšoj sovjetskoj republici se ispostavila kao jedan od najambicioznijih projekata kineskog poslovanja u Belorusiji.
Belorusko-kineski BelGee je osnovan 2011. godine, a akcionari su bili OAO BelAZ (51,49%), Zhejang Jirun Automobile Co, Ltd (33,47%), SJSC Soyuzavtotekhnologii (9,01%) i CITIC International Investment Limited (6,03%). U februaru 2013. godine napravljen je prvi automobil - sedan Geely SC7.
Međutim, radilo se o klasičnoj "šarafciger-industriji": automobili su sastavljani od kineskih delova. Krajem marta 2015. godine počela je izgradnja nove fabrike, u kojoj bi udeo beloruskih komponenti trebalo sa bude mnogo veći.
Kapacitet nove fabrike u prvoj fazi je 60 hiljada automobila godišnje - crossovera NL3, NL4 i sedan FE3 – prvi čemu je lokalizacija proizvodnje, odnosno udeo domaćih delova, dostigao 30 procenata.
Prema rečima beloruskog potpredsednika Vladimira Semaškog, do jula 2018. nivo lokalizacije treba da bude najmanje 50 posto. Eksperti su skeptični prema ovim planovima.
"S jedne strane, Belorusija je zemlja s razvijenom mašinskom industrijom, proizvodi mnogo toga, od teških kamiona i raketnih šasija do poljoprivredne i komunalne opreme. S druge strane, zemlja nikad nije proizvodila automobile, a ta industrija ima svoju specifičnost. Tokom 25 godina nezavisnosti nekoliko puta su pokušali da organizuju sklapanje automobila (prvi je bio Ford), ali svi su propali iz različitih razloga. Zato niko ne može da garantuje uspeh projekta BelGee", izjavio je beloruski analitičar automobilskog tržišta Pavel Provalinski za RT.
Dodao je da kineski koncern Geely Automobile Holdings Ltd. u svom vlasništvu ima poznate svetske brandove (Volvo, Proton, Lotus), time i pristup savremenim tehnologijama.
Međutim, Geely je samo u Kini među liderima prodaje, dok na svetskim tržištima ima slabe pozicije. Razlog je nizak stepen konkurentnosti na brojnim pozicijama što bi mogao da bude ozbiljan nedostatak beloruske proizvodnje.
Otvarajući fabriku BelGee, Aleksandar Lukašenko je rekao Belorusija priprema dekret u cilju podsticanja domaćeg stanovništva da kupuje automobile proizvedene u ovom pogonu.
"Mislim da ćemo pronaći dobre opcije – lizing, kredit s niskim kamatama, odloženim plaćanjem. Zabranio sam vladinim službama da kupuju uvozne automobile. Svi će postepeno preći na Geely", rekao je Lukašenko i dodao da je plan povećati proizvodnju na 120 hiljada automobila godišnje.
Ipak, Rusija bi trebalo da postane glavno tržište za beloruski automobil zahvaljujući ugovorima o bescarinskoj trgovini. Ali... U prošloj godini u ovoj zemlji prodato je manje od 5.000 automobila Geely iz Belorusije...
Izvor: Radiosarajevo.ba