
Nemačka i Italija protive se potezu koji će da omogući Evropskoj uniji da široko prati nacionalne propise o odobravanju prodaje novih automobila.
Nakon dizel skandala koji je izazavao Volkswagen, EU želi da ima nadležnost da nadgleda nacionalne vlasti i direktno kaznjava proizvođače automobila.
Izvori EU kažu da je blok od tri zakonodavna tela - Evropskog parlamenta, država članica EU i Evropske komisije - blizu usvajanja zakona. Mišljenja još nisu usaglašena po pitanju koliku bi snagu trebalo dati Briselu u kontroli tržišta.
"Potreban nam je viši kvalitet i nezavisnost u sistemu, više kontrola automobila koji su već u saobraćaju i praćenje evropskih tela", izjavila je za Rojters Elizabeta Benkovska, komesarka EU za industriju. "Ja sam optimista što smo veoma blizu postizanju dogovora."
Dokumenti dostupni Rojtersu pokazuju da evropski zakonodavci žele da Komisija ima priliku da redovno prati nacionalne vlasti odgovorne za odobravanje automobila. Neke članice EU, uključujući i Francusku, podržavaju dvodnevnu verifikaciju svakih pet godina.
Međutim, Nemačka se protivi ovakvim vrstama inspekcija koje bi Komisija sprovela, uz argumente da "svaki vid kontrole podrazumeva stvaranje dodatne beskorisne birokratije". Italija, zajedno sa sedam drugih zemalja, zatražila je uslove koji bi oslabili moć Komisije.
"Mi smo došli do ovoga: da li želimo da se Komisija umeša u pitanja za koja su nadležni nacionalni organi?", Upitao je italijanski diplomata. "Posle dizel afere, teško je reći ne."
Još jedno kontroverzno pitanje je broj realnih testova, koje država mora da obavi nakon što su takve provere u SAD pomogle otkrivanju problema u Volkswagenu.
Nacrt teksta predlaže se da države članice izvrše provere na najmanje jednom od 40.000 novih automobila, a 20 odsto ovih provera mora da uključuje ispitivanja izduvnih gasova.
"Redovna kontrola nacionalnih vlasti od presudnog je značaja za promenu kulture", rekla je Julia Polisanska, ekspert iz Grupe za kampanju za prevoz i zaštitu životne sredine u Briselu. "Mnoge države članice nastavljaju da se ponašaju kao da se dieselgate uopšte i nije dogodio."
Pregovarači iz Evropske unije ranije su odbacili plan Komisije da okonča "toplu vezu" između proizvođača automobila i laboratorija koje iznajmljuje za testiranje automobila uvođenjem sistema u kojem proizvođači neće direktno da plaćaju laboratorijama za testiranje.
Međutim, mnoge druge promene imaju za cilj izbegavanje da se skandali ponavljaju, poput omogućavanja EU da proglasi masovno povlačenje automobila, koje bi trebalo da postane član zakona. Prema važećim pravilima, nacionalne vlasti, poput KBA u Nemačkoj, odobravaju nove automobile i imaju autonomnu moć da iskoriste licencu.
Izvor: Netauto.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs