
Kinesko tržište automobila obara rekorde prodaje iz meseca u mesec, iz godine u godinu, ali Kinezi nemaju nameru da se tu zaustave.
Prema poslednjim informacijama iz najmnogoljudnije zemlje sveta, kineska vlada je pokrenula inicijativu ujedinjena tri državna proizvođača automobila u jednu gigantsku kompaniju.
* Kina je već lider po broju proizvedenih automobila na godišnjem nivou sa više od 28 miliona jedinica, dvostruko više od SAD, ali su i dalje nedostižne kompanije Toyota i Volkswagen grupa sa po oko 10 miliona automobila godišnje.
China FAW Group, Dongfeng Motor i Chongqing Changan Automobile (Čongćing Čangan) su otkrili planove o razmeni tehnologije, pogonskih jedinica, platformi i nabavke, a konačni cilj je najveća automobilska kompanija na svetu.
Pomenute tri kompanije su 1. decembra potpisale sporazom o partnerstvu u centralnom kineskom gradu Vuhanu, gde je sedište Dongfenga.
Na početku suživota kompanije će osnovati razvojni tehnološki centar za električna vozila, povezivanje i lake materijale, a zatim će razvijati platforme, koordinisati nabavku i podeliti proizvodnju.

Kompanije će, takođe, upravljati međunarodnom proizvodnjom, distribucijom i partnerstvom sa inostranim kompanijama. Zajednički će ponuditi i servise poput pozajmica i iznajmljivanja automobila.
U sporazumu koji su potpisali visokopozicionirani direktori tri kompanije ne pominje se konkretno reč "spajanje", ali sve vodi ka tom zaključku.
Pre svega, partnerstvo će pokriti sve bitne aspekte operacija proizvođača automobila, a i u zajedničkom saopštenju kompanija ono je, iako ne direktno, najavljeno.
Da bi se to i konačno dogodilo, potrebno je samo da zvanični Peking, koji ima potpunu kontrolu nad pomenutim kompanijama, klimne potvrdno glavom.
Peking je već pokazao sposobnost u fuzionisanju velikih kompanija u svom vlasništvu, poput proizvođača čelika. Posle dve godine priprema, 2016. su se ujedinile dve najveće firme u državi, Baostil (Baosteel) grupa i Vuhan gvožđe i čelik (Wuhan Iron and Steel).
* Čangan je 15. proizvođač automobila na svetu sa oko 1,7 miliona jedinica godišnje, a Dongfeng 18. a oko 1,3 miliona.
Olakšavajuća okolnost kod FAW, Dongfenga i Čangana je i to što kompanije nisu međusobna konkurencija sa svojim proizvodima, a imaju problema da se prošire van Kine, za razliku od mnogih drugih kompanija koje su iskoristile ekspresno rastuću državnu ekomoniju.
Međutim, biće interesantno videti kako će se njihovo spajanje odvijati, s obzirom da su direktno povezane sa nekim od najvećih svetskih proizvođača automobila.
FAW ima partnerstvo sa Tojotom, Volksvagenom i Mazdom, Dongfeng sa francuskom PSA grupom, Hondom, Nisanom, Renoom i Kijom, a Čangan sa Fordom, takođe PSA i Mazdom, te Suzukijem.
Nema sumnje da će lideri svetske autoindustrije poput Tojote i Volksvagena pažljivo pratiti kinesku alijansu koja preti da im oduzme deo kolača.
Izvor: B92.net
Foto: arhiva Autoblog.rs / Dongfeng