
Prema istraživanju konsultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) broj automobila u Evropi i SAD bi do 2030. godine mogao da se smanji za 138 miliona u odnosu na postojeće stanje, vozila će se sve više deliti, gotovo 40 posto kilometraže odradiće autonomni automobili, a 55 posto od ukupnog broja biće elektična vozila.
Istraživanje PwC-a je pokazalo da bi kao rezultat novih koncepata deljenja, u Evropi do 2030. broj automobila mogao da padne s 280 na 200 miliona, a u SAD-u s 270 na 212 miliona. S druge strane, u Kini bi broj vozila mogao da poraste na 280 miliona, s današnjih 180 miliona.
Izveštaj PwC-a "eascy – Pet dimenzija transformacije automobilske industrije" donosi niz naizgled kontradiktornih nalaza. Primera radi, dok bi 2030. godine broj vozila u Evropi i SAD-u mogao da dramatično padne, saobraćaj na putevima postaće još gušći.
Takođe, iako će broj novih registracija značajno porasti, mnogi konvencionalni proizvođači i dobavljači biće pod pritiskom. Ovde je posebno važan rast koncepta deljenja vozila s malim troškovima, a što predviđaju u PwC-u.
"Za samo nekoliko godina današnji standard u kojem se većina ljudi vozi u sopstvenom vozilu biće samo jedan od mnogih koncepta mobilnosti", smatra glavni analitičar za izveštaj PwC Autofacts Christoph Stürmer. Istraživanje PwC-a naime predviđa da će 2030. godine više od jednog od tri prevezena kilometra biti u nekom od mnogih oblika "deljenja".
Trend "deljenja" kombinovaće se s dva megatrenda u automobilskoj tehnologiji – elektrifikacijom voznih sistema i velikim napretkom u razvoju samovozećih automobila. Prema scenariju PwC-a, do 2030. godine 55 posto svih novih vozila mogli bi da budu električni automobili, dok će konvencionalni motori s unutrašnjim sagorevanjem polagano izumirati.
Očekuje se da će se ovi događaji u Evropi i SAD-u odvijati manje-više paralelno. Nasuprot tome, u Kini će do prodora deljene i autonomne mobilnosti doći brže nego na zapadu, što bi Kinu moglo učiniti vodećim tržištem za transformaciju automobilske industrije.
Stürmer navodi i da će se različiti trendovi međusobno podsticati. "Primera radi, električna vozila su manje podložna kvarovima zahvaljujući jednostavnijem pogonu što je značajna prednost kad se vozila dele i intenzivnije koriste. Samovozeći automobili tako bi mogli postati "robo-taksiji" ako se povežu s konceptima deljenja", kaže on.
Shodno tome, drumski saobraćaj u sadašnjem obliku će proći kroz radikalne promene, do 2030. godine verovatno će biti značajno manje vlasnika automobila, dok bi istovremeno individualni saobraćaj mogao masovno da se poveća. Lična kilometraža u Evropi bi mogla da do te godine naraate za 23 posto, na 5,88 milijardi kilometara.
Uz rast stanovništva, naime, jedan od razloga za to povećanje je i to što će samovozeće automobile koristiti i ljudi koji danas ne voze. Uz to, a vezano uz razvoj autonomnih vozila, verovatno će postojati i "prazne" vožnje, jer će "robotaksiji" morati da putuju od tačke A do tačke B kako bi preuzeli nove putnike.
Međutim, povećanje saobraćaja neće izazvati haos na putevima jer će zbog sve veće povezivosti pojedinačni saobraćaj biti mnogo lakše organizovati.
Scenaro PwC-a isto tako pretpostavlja da bi broj novih registracija godišnje u Evropi mogao da se poveća za jednu trećinu, na više od 24 miliona automobila do 2030. što znači da će se od proizvođača i dobavljača automobila zahtevati dodatna ulaganja u nove kapacitete za proizvodnju i razvoj, i to za nove, visokospecijalizirane koncepte vozila po mnogo nižim cenama.
Istovremeno će i novi konkurenti iz tehnološkog sektora tražiti priliku da se probiju na auto tržište.
Paralelna studija PwC-ove firme za strateško savetovanje "Strategy&" procenjuje da bi udeo konvencionalnih igrača u profitu globalne industrije mogao da padne sa sadašnje brojke od 85 posto na manje od 50 posto do 2030. godine.
Izvor: Seebiz.eu
Foto: arhiva Autoblog.rs