Savezni upravni sud u Nemačkoj presudio je da gradovi u toj zemlji mogu da uvedu zabranu vožnje dizel-automobila u okviru borbe protiv zagađenja vazduha. To znači da će oko 12 miliona dizel-automobila ispod standarda „evro šest“ od 2020. godine morati da se parkira na periferiji, a njihovi vlasnici moraju da koriste javni transport.
Stručnjaci kažu da će se ova odluka odraziti i na nas, jer će najveći broj polovnih vozila iz Nemačke doći će na Balkan, a cena automobila drastično će pasti. Ovaj potez nemačkog suda sniziće vrednost oko 12 miliona takvih vozila na najvećem evropskom tržištu automobila i primorati proizvođače na skupe modifikacije. Mnogi od njih izbaciće proizvodnju dizel-automobila iz fabrika već sledeće godine. Orijentacija je da do 2025. iz evropskih fabrika isključivo izlaze električna vozila.
„Danas je potpuno izvesno da su elektromobili naša budućnost u narednih pet do deset godina“, kaže doktor Nikola Rajaković sa Elektrotehničkog fakulteta.
Od 15 miliona dizel-automobila koliko ih je bilo na putevima Nemačke prošle godine samo 2,7 miliona ima motore sa najnovijim „evro 6“ standardom, tako da nas očekuje talas jeftinih dizel-vozila sa Zapada, kažu u udruženju uvoznika.
Čak 160.000 polovnih automobila Srbija godišnje uvozi. Ta cifra je više od 600.000 u poslednjih pet godina. Ukoliko se ne spreči uvoz ovih ekološki neprihvatljivih vozila može doći do još većeg zagađenja, koje je i sada u Beogradu 13 puta veće nego što je dozvoljeno. Uvoznici su umesto zabrane uvoza predložili ministarstvu rigoroznu kontrolu emisije gasova na tehničkim pregledima i posebne takse za one koji najviše zagađuju vazduh.
„Imali smo da sada situaciju, da su automobili koji su na električni ili hibridni pogon, iz razloga što su teži, dodatno opterećuju taksama, a automobili koji su daleko veći zagađivači imaju mnogo manje takse“, ističe Miloš Petrović iz Udruženja uvoznika i delova Srbije.
Perspektive ima, kažu u udruženju uvoznika, jer naša industrija može lako ući u proizvodnju novih vozila na električni pogon. Potrebno je samo na vreme doneti zakone, kažu uvoznici.
Izvor i video prilog na sajtu RTS
Srbija mora da pooštri uslove uvoza iz Nemačke
Savezni sud Nemačke u Lajpcigu u utorak je doneo presudu koja gradovima dozvoljava da zabrane korišćenje vozila s dizel-motorima, što bi moglo da ima velike posledice na moćnu nemačku automobilsku industriju, ali bi i "zatrpalo" tim automobilima ekološki manje svesne zemlje poput Srbije.
- Ukoliko država pod hitno ne nađe neki mehanizam da zaštiti naše drumove od uvoza tih, po životnu sredinu i zdravlje ljudi izuzetno opasnih vozila, preti nam pravi stampedo polovnjaka - kaže, za "Novosti", generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila Boban Nikolić.
Procene su da će Nemci "parkirati" ogroman broj, oko 15 miliona vozila sa dizel-motorima, a da će najmanje njih 300.000 "zakucati na naša vrata".
- Prošle godine smo uvezli više od 150.000 polovnih vozila, od kojih su dve trećine imale motore sa "evro 3" standardom, dok Nemci proteruju i "evro 4" i "evro 5" dizele - kaže Dragan Škrnjić, organizator čuvenog ekološkog "Tesla relija" i dobar poznavalac prilika na našem tržištu vozila. - Sada će "dizelaši" u Nemačkoj drastično pojeftiniti i biće veoma interesantni našim vozačima. Kratkoročno, to izgleda povoljno, ali za nekoliko godina bićemo u katastrofalnoj situaciji, kao jedan od najvećih "auto-otpada" u Evropi.
Uvoznici polovnjaka zadovoljno trljaju ruke smatrajući da je odluka Nemačke prilika da podmlade vozni park za malo novca.
- Očekujem da će polovni automobili sa dizel-motorima u Nemačkoj pojeftiniti između 500 i 700 evra, bar u kategorijama koje najviše uvozimo. To znači da će kod nas biti jeftiniji od 300 do 500 evra, a možda i više, jer niko još ne može da proceni sa sigurnošću efekte te odluke - kaže Dragan Simić, iz jedne beogradske firme koja uvozi "polovnjake".
Pobedu u Lajpcigu su odnele grupe za zaštitu životne sredine koje su optužile vladu da interese proizvođača automobila stavlja isped zdravlja građana. Izduvni gasovi motora na dizel-gorivo sadrže okside azota koji uzrokuju respiratorne bolesti i prevremenu smrt hiljada ljudi godišnje. Svetska zdravstvena organizacija je saopštila da je u Srbiji lane od posledica te vrste zagađenja umrlo 5.600 ljudi.
Merkelova: Nećemo ugroziti vlasnike
Kancelarka Angela Merkel je na konferenciji za novinare s predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, na pitanje novinara da prokomentariše presudu, rekla da će Vlada razmotriti presudu i sastati se s predstavnicima gradova i pokrajina.
Merkelova je rekla da presuda neće uticati na sve vlasnike dizel automobila u Nemačkoj.
Izvor: Novosti.rs
Da li će pojeftiniti polovni dizelaši?
Posle odluke suda u Nemačkoj da se zabrane "dizelaši" u centrima gradova, MONDO je istraživao - da li nam se otvara mogućnost za nabavku jeftinijih automobila s tim motorima.
Jedna od aktuelnih tema u Nemačkoj ovih dana je odluka nemačkog saveznog suda u Lajpcigu kojom se dopušta gradovima da zabrane saobraćaj dizel automobilima u svojim centrima. Iako je sud preporučio da ona bude razumna i postupna, od 1. septembra se može desiti da pojedini gradovi uvedu ovakvu zabranu, ali samo u danima visokog zagađenja i to za dizelaše sa EURO 5 i starijim motorima.
Podsećamo da je ceo slučaj pokrenula ekološka organizacija DUH, koja je tužila pokrajine Baden Virtenberg i Severnu Rajnu-Vestfaliju zbog visokog zagađenja u Štutgartu i Diseldorfu. Sud u Štutgartu je polovinom prošle godine doneo odluku kojom se zabranjuje saobraćaj dizelašima i koja je trebalo da stupi na snagu početkom ove godine. Nakon žalbe, ona je prolongirana i sada je konačna.
U odluci suda stoji da "zaštita života i zdravlja građana ima prednost nad pravom vlasništva i slobodom građana da raspolažu svojim vozilima kako žele". Nakon što je savezni sud potvrdio presudu, predstavnici DUH-a su rekli da je ovo i debakl državne politike, koja je bila u potpunosti na strani auto-industrije. Ovde treba naglasiti da "protivnik" nije bio samo DUH, već i nova evropska, daleko stroža regulativa, na osnovu koje više od 20 nemačkih gradova značajno premašuje dozvoljene nivoe zagađenosti vazduha.
U Nemačkoj pada prodaja dizel automobila - u 2017. ih je prodato 13 odsto manje nego 2016. godine, dok je prodaja benzinaca porasla za 14 procenata. Problem je u tome što raste i prodaja terenaca i SUV-ova, za 14%, a benzinski SUV-ovi troše više goriva pa emituju više ugljen dioksida, dok smanjuju emisiju ugljen oksida, prenosi "Dojče vele".
Presuda je, piše "Zidojče cajtung", pritisak na proizvođače automobila da promene svoj poslovni model.
Kad nam stižu milioni jeftinih dizelaša iz Nemačke?
Procenjuje se da u Nemačkoj ima oko 15 miliona registrovanih automobila sa dizel motorom. Međutim, modeli sa EURO 6 motorima, kojih ima oko 40 odsto neće biti sankcionisani.
S druge strane, ulazak kolima u centar grada mnogi Nemci, koji žive u predgrađima ili u ruralnim krajevima, i ne praktikuju, već svoj automobil ostavljaju na "megaparkinzima" koji se nalaze na obodima gradskih centara, a odatle se upućuju u centar dobro organizovanim gradskim prevozom. Zbog takve prakse, može se očekivati da se Nemci "oslobode" do 20 odsto "prljavih dizelaša". Iako taj broj svakako nije mali, milioni automobila se neće naći na placevima preko noći, tako da ove godine svakako ne bi trebalo očekivati pojeftinjena polovnih modela s dizel motorima iz Nemačke, ocenjuju domaći uvoznici polovnih automobila.
Da se neće dogoditi "cunami dizel-vagena" govori i podatak da se u poslednje vreme sve više kupuju benzinci, hibridi, pa i potpuno električni modeli, što govori da je taj tranzicioni proces već počeo u Nemačkoj, odnosno u celoj Zapadnoj Evropi. Prema rečima jednog uvoznika polovnjaka kojeg je MONDO kontaktirao, a on najviše dovozi automobile iz Francuske i Nemačke, na 50 prodatih dizela, on proda samo jedan ili dva modela sa benzinskim motorom. Naš sagovornik ne vidi da će se u narednih godinu dana išta bitnije promeniti, kako sa strane ponude, tako i potražnje.
Da je Evropa "poludela" za benzincima govori i podatak koji smo dobili iz predstavništva jedne strane automobilske kuće. Poručivanje iz centrale modela sa dizel motorima više ne predstavlja nikakav problem za razliku od novih benzinaca, kojih već mesecima ima minimalno na lageru.
Dizelu u prilog ne ide ni podatak da su automobilski proizvođači krenuli da menjaju sve pogonske jedinice kako bi se prilagodili novim strožim propisima emisije štetnih gasova. I dok je ovo prilagođavanje kod benzinaca relativno jeftino, kod dizel motora ono može iznositi i više od hiljadu evra po svakoj jedinici. To će doprineti da automobili sa dizel motorima dodatno poskupe i približe se cenama hibrida, što bi bio njihov definitivni kraj.
Zbog toga mnogi proizvođači su već izbacili dizele iz svojih, posebno, manjih gradskih automobila, kao što je na primer slučaj s novim "folksvagen polom", dok drugi ne planiraju dizel opciju u novim modelima. Tako je potvrđeno da "reno klio" neće stizati s čuvenim dCi motorima u novoj generaciji koja stiže krajem ove ili početkom sledeće godine. Ali se zato može očekivati njegova hibridna verzija.
Predviđanja iz Hrvatske
Ovim pitanjem pozabavile su se i naše komšije. Prema podacima Ministarstva finansija, u Hrvatsku je prošle godine uvezeno 56.350 polovnih automobila od čega je gotov 50.000 dizelaša. Velika većina tih automobila dolazi iz Nemačke.
Oni koji se bave prodajom polovnih automobila smatraju da neće biti drastičnih promena odluke suda u Nemačkoj. Bruno Svečak iz vodeće firme za prodaju prodajom polovnih automobila u Hrvatskoj kaže da su u Nemačkoj već bili pripremljeni za takav scenario.
"U Nemačkoj već godinama brojni građani ne ulaze automobilima u centar grada. Oni se automobilima koriste u 'satelitskim' gradovima (predgrađima) gde žive, ali na posao u grad odlaze javnim prevozom. Neki gradovi su to već prepoznali pa tako na ulazu u grad imaju ogromna zatvorena parkirališta na kojima građani iz okolnih mesta ostave svoj automobil, pa onda vozom ili metrooom ili autobusima idu prema centru", kaže Svečak za "Jutarnji list".
Prema njegovoj proceni, otprilike 15% automobila sa dizel motorom će se naći na otpisnoj listi nemačkih građana, ali pošto je reč o velikom tržištu ta količina automobila će se lako utopiti u drugim evropskim zemljama. To znači, dodaje Svečak, da neće biti drastičnog pada cena.
"Hrvatski kupci neće sad moći da dobiju BMW-a peticu po ceni Golfa i isto tako neće moći da dobiju Golf po ceni Fiat Pande. To je veliko tržište i prodavci stalno kontrolišu cenu da ne bi bilo naglog pada", rekao je on.
U Hrvatskoj ne veruju da bi mogao da se dogodi "nemački scenario", odnosno da "dizelaši" budu proterani zbog zagađenja vazduha. Prema određenim merenjima konceracije ugljen dioksida povećena koncetracija zabeležena je samo u Zagrebu.
Izvor: Mondo.rs