
Zvezda sajma u Las Vegasu je futurističko vozilo „Bel neksusa”, firme koja se nalazi na spisku potencijalnih partnera „Ubera” da za njih proizvodi leteća vozila
Posetioci januarskog sajma tehnike u Las Vegasu godinama su se pola u šali, pola u zbilji pitali zašto na štandovima, ako već prikazuju kako će izgledati budućnost, nema letećih automobila. Sve do 2016, kada je kineski startap „Ehang” predstavio svoj model bespilotne letelice koja može da preveze jednu osobu tridesetak kilometara brzinom od 100 kilometara na sat. Naredne godine je prikazana i „Erbasova” vizija taksija koji problem saobraćajnog meteža rešava tako što u kritičnom trenutku odbaci točkove na posebnoj stanici i za krov kači masivni dron da ga podigne u vazduh.
Dok „Erbasova” ideja ne postane realnost, a to je po tadašnjim procenama za osam godina, ovih dana je u Las Vegasu zvezda sajma futurističko vozilo „Bel neksusa”, firme koja se nalazi na spisku potencijalnih partnera „Ubera” da za njih proizvodi leteća vozila.
Kompanija sa velikim iskustvom u proizvodnji helikoptera predstavila je prototip malog vozila za četiri osobe i pilota, sa šest propelera, najavljujući da probne vožnje planiraju za sledeću godinu. Vozilo na hibridni pogon poletaće vertikalno s krova ili s lansirne platforme.
Firma koja je decenijama jedan od vodećih proizvođača komercijalnih i vojnih letelica s vertikalnim poletanjem i sletanjem, nekada poznata kao „Bel helikopter”, prošle godine je promenila ime u „Bel neksus” i profilisala se kao tehnološka kompanija. Bila je jedna od prvih koja se 2017. udružila sa „Uberom” kada je američka kompanija koja pruža taksi usluge širom sveta prvi put najavila ambiciozne planove o floti letećih taksija. Od tada vredno radi na dizajnu i u Las Vegasu je pokazala dokle se stiglo.
Ogromne cevi skrivaju rotore da se putnici nevični letu helikopterom ne bi plašili da će ih brzi kraci propelera povrediti. U kabini ima mesta za pet osoba uključujući pilota, a ukupna težina praznog vozila je oko 270 kilograma.
„Ovo nije igračka. Ovog je letelica kojom biste bez razmišljanja prevezli porodicu”, rekao je za portal „Verdž” Skot Drenan, direktor za inovacije u „Bel neksusu”.
Odlučili su se da pogon ne bude samo električni kako bi mogla da pređe veće razdaljine i ponese više tereta. Cilj je da letelica ne bude percepirana samo kao leteći taksi, jer postoji široka mogućnost primene u logističkim službama pa čak i u vojsci.
Trenutno najmanje 19 kompanija radi na letećim automobilima, od velikih poput „Boinga” i „Erbasa” do malih startapa kao što je „Kiti hok”, vlasništvo osnivača „Gugla” Larija Pejdža.
„Uber” je sklopio partnerstvo sa nekoliko proizvođača i tesno sarađuje sa regulatornim telima kako bi imao što bolje šanse da ponudi potpuno funkcionalnu taksi službu u vazduhu. U floti će biti isključivo električna vozila, što isključuje hibridni sistem kao što je „Bel neksusov”. Bez obzira na to, „Uber” je pozdravio predstavljeni koncept kao važan prvi korak ka „električnoj komercijalnoj letećoj taksi službi”.
Kompanija „Terafuđa” u septembru je najavila da će u toku ove godine staviti u komercijalnu upotrebu svoje leteće vozilo koje u stilu transformersa skuplja krila tako da licencirani pilot može da ga lakše parkira u garažu i odatle po potrebi odveze do najbliže piste za poletanje.
Američka uprava za avio-saobraćaj dala je ovoj kompaniji, koja je od 2017. u vlasništvu kineske holdingu grupe „Đili”, specijalnu dozvolu za testiranje u julu prošle godine. Osam vozila parkirano je u hangaru u Nju Hempširu. Izgleda kao avion iz crtanog filma, ali može da pređe 650 kilometara brzinom od 160 kilometara na sat na maksimalnoj visini od oko 3.000 metara.
Ako se ostvare ambicije japanske firme „Kartivator”, koja uz podršku „Tojote” radi na letećem automobilu, jedna takva letelica biće upotrebljena prilikom paljena olimpijskog plamena na svečanom otvaranju Olimpijskih igara u Tokiju 2020. godine.
Izvor: Politika.rs