home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA
Volkswagen Sarajevo

Od povratka Volkswagena u BiH svi bi imali koristi pa država mora da ponudi najbolje uslove, kažu sagovornici Deutsche Wellea. Obnove poslovnih veza sa moćnim kompanijama mogle bi ublažiti posledice egzodusa iz BiH.

Mogućnost da se Volkswagen (VW) vrati u BiH je zaintrigirala javnost u ovoj zemlji, posebno u Vogošći gde se nalazi jedna od lokacija koja je ponuđena nemačkoj kompaniji. Reč je o pogonima Tvornice automobila Sarajevo (TAS) gde su se i pre rata proizvodili nemački automobili, od popularne Bube do legendarnog "Golfa dvojke" koji je u BiH stekao status "nacionalnog vozila".

Podeljene su emocije i očekivanja Vogošćana. Neki ne veruju da je tako nešto moguće, a drugi se nadaju da bi VW vozila sa bosanskohercegovačkih proizvodnih traka ponovo mogla krenuti u svet. "To su bajke za malu decu, nema od toga ništa", kaže jedan stanovnik Vogošće naglašavajući da je Nemcima Turska "važnija od Bosne". Pojedini ističu da je sve moguće "ako država ponudi dobre uslove".

Dobra, stara vremena

Među optimistima je i bivši radnik VW-a Hasan Kadrić. On kaže da se "ništa bolje ne bi moglo dogoditi ovom gradu, ali i državi" te da bi i "partneri iz VW-a" imali koristi od bosanskih radnika. "Kada smo počinjali, prvo se krenulo sa Bubom koju smo montirali ovde u TAS-u, a onda je došao Golf A1, pa nakon toga i legendarna dvojka – Golf A2. Počeli smo raditi i 'trojku', ali nas je zaustavio rat", kaže Kadrić prisećajući se proizvodnje VW-a u Vogošći.

On ističe da je to bilo "vreme blagostanja" za sve. "To je značilo život. Mlada raja se zapošljavala, a vidite kako danas odlaze iz BiH. Svi su radili ovde u Vogošćanskom basenu i dobro se živelo. Ljudi su dolazili iz Olova, Srednjeg, Visokog, Breze... Ovde je znalo doći i po 30, 40 autobusa ispred TAS-a ujutru dovozeći radnike. Ali nije se radilo samo u TAS-u. Za TAS su radile i desetine drugih firmi iz bivše Jugoslavije, posebno iz Hrvatske, Slovenije... Jugoplastika je radila sedišta i stranice, Saturnus farove, Elan hardtopove...", priča Kadrić.

VW je planirao da izgradi fabriku u Turskoj, ali je procedura "zamrznuta" zbog vojne intervencije Ankare u Siriji. Zato je svoje usluge nemačkoj kompaniji ponudilo više zemalja, među kojima su se kao favoriti pominjale Bugarska, Rumunija i Srbija. BiH, na osnovu višedecenijskog iskustva saradnje sa VW, takođe veruje da ima dobre šanse.

Šta Volkswagen traži od ponuđača?

Direktor sektora energetike i koordinator projekta "Razvoj automobilske industrije FBiH" u Privrednoj komori Federacije BiH Armin Hodžić kaže da se zahtevi VW-a prvenstveno odnose na površinu od 400.000 m2 slobodnog prostora za izgradnju fabrike. "VW bi izgradnjom fabrike uposlio oko 5.000 radnika, od čega bi najmanje 650 bilo inženjera, mašinske i elektro struke. Vrednost investicije je oko 1,4 milijarde evra. Fabrika bi bila izgrađena do 2023. godine, a planirani izvoz bio bi oko 4,5 milijardi evra odnosno 300.000 vozila godišnje", kaže Hodžić za DW.

BiH je VW-u ponudila dve lokacije za gradnju fabrike, jednu u krugu bivšeg TAS-a, odnosno sadašnjeg VW Sarajevo i "zamensku" u Novom Gradu, kod Rajlovca. "Obe lokacije nude infrastrukturu neophodnu za brzu i sigurnu distribuciju delova i gotovih proizvoda. Takođe, ponuđene su i određene olakšice kada je u pitanju cena određenih energenata što velikim delom utiče na konačni mesečni račun kao i finansijsko učešće u nekim drugim režijama", kaže Hodžić.

Prednosti BiH u odnosu na druge ponuđače

BiH ima tradiciju industrijske proizvodnje i poslovanja u domenu automobilske industrije, što je važan preduslov za proizvodnju kvalitetnog konačnog proizvoda, kaže Hodžić. "Takođe, jedna od ponuđenih lokacija već ima razvijenu infrastrukturno-distributivnu mrežu automobilskih delova. Tokom posete predstavnika Federacije BiH nadležnima u Wolfsburgu, ponuđene su još neke olakšice u poslovanju kao i subvencije koje bi u značajnoj meri uticale na smanjenje konačnog troška izgradnje ali i rada fabrike", ističe naš sagovornik.

"Od 60 kompanija koje rade za automobilsku industriju i koje su članice Grupacije Automobilske Industrije pri Privrednoj komori Federacije BiH, njih desetak radi direktno sa Volkswagenom, odnosno kako mi to kažemo, imaju "lieferantski" broj direktno kod VW-a. Generalno gledano, kompanije iz BiH su prepoznate kao sigurni i pouzdani dobavljači kvalitetnih i pouzdanih delova koji su u stanju da se prilagode načinu i zahtevima poslovanja Volkswagena", tvrdi Hodžić.

VW i Prevent Grupacija

On, međutim napominje da postoji određeni spor između VW-a i domaće bosanske kompanije Prevent "koji se polako rišava". "Jedna od lokacija je u zajedničkom vlasništvu dve pomenute svetske kompanije. Međutim, ukoliko to bude jedini kamen spoticanja za dolazak istorijske mega investicije u BiH, imamo modalitet rešenja, tako da na kraju to ne predstavlja problem", kaže Hodžić.

Ekonomska čuda su retkost

Ekonomska čuda su retkost, a dolazak VW-a u BiH bi upravo predstavljao jedno takvo čudo, smatra ekonomski analitičar Admir Čavalić. "Teško je nabrojati sve benefite, od drastičnog rasta izvoza, preko zapošljavanja, pa sve do raznih lokalnih i regionalnih kooperacija, ali i unapređenja imidža BiH kao zemlje za investiranje. U tom smislu, reč je zaista o kolosalnoj investiciji", kaže Čavalić.

On veruje i da bi slične investicije ublažile posledice egzodusa iz BiH. "To bi u određenoj meri moglo zaustaviti egzodus, ali ne dugoročno. Ova procena se temelji na iskustvu Slovačke, čije fabrike su omogućile određeni nivo životnog standarda, iako su usled procesa evropskih integracija radnici orijentisani ka radu spolja", kaže Čavalić, napominjući da bi investicije, poput mogućeg povratka VW-a u BiH, pozitivno uticale i na sveukupne ekonomsko-političke prilike u ovoj zemlji.

Izvor: Deutsche Welle

Foto: S. Huseinović/DW



čitanja : 453



Komentari