
Raspad Sovjetskog Saveza konačno je omogućio Rusima da uvoze automobile iz inostranstva. Pa ipak, skoro 30 godina kasnije, mnogi i dalje više vole brend koji je rođen u SSSR-u.
Prva lada je proizvedena 70-ih u Toljatiju, industrijskom gradu SSSR-a. Sovjetski inženjeri su sarađivali sa italijanskim „Fijatom” kako bi stvorili čuvenu Ladu 2101. Ovaj auto je bio veliki hit u Sovjetskom Savezu, pa čak i na stranom tržištu, a za njim su usledili mnogi drugi modeli.
Kada se 1991. godine Sovjetski Savez raspao, međunarodno tržište automobila postalo je dostupno i stanovnicima Rusije, koji su po prvi put mogli da biraju među obiljem stranih brendova. Kod mnogih Rusa stari zarđali automobili proizvedeni u SSSR-u, kao i noviji modeli istog brenda, izazivali su podeljena osećanja: jedni su ih doživljavali kao sovjetske krntije, dok su drugi verovali da su to najbolji automobili na svetu. Šta se zapravo krije iza ruske opsesije ovim sovjetskim brendom?
Ko voli ladu?
Sovjetski brend automobila (koji se danas smatra za ruski) stalni je predmet šale na internetu i Rusi ih često s prezirom zovu „zarđale kante”. Lada ipak u Rusiji proda više novih automobila od bilo kog stranog brenda.
Prema popularnom stereotipu, ladu posebno cene stanovnici kavkaskih republika, kao što su Čečenija i Dagestan.
Ako ćemo pravo, u tome ime istine. Svako ko je posetio jug Rusije i Kavkaz zna da su domaće lade najčešći prizor u tom delu Rusije. Posebno je česta crna Lada Priora, koja je na neki način postala simbol ovog regiona.
Stanovnik Dagestana Amirhan Kurbanov objašnjava zašto je tako: „Ljudi u Dagestanu imaju poseban pristup svakoj kupovini: ako trošite izvesnu količinu novca, morate kupiti najbolji proizvod za datu cenu. Nova Lada Priora košta kao i Hyundai Accent ili slični auto, ako ne i manje. Kada vozite Hyundai, pokazujete da vozite strani auto, ali bednu marku, što nije kul. Kada vozite Prioru, sa druge strane, pokazujete svima ne samo da ste spremni da platite dosta novca za kola, nego i da ste nabavili najbolji auto za novac koji posedujete i da sad vozite divan automobil.”
Drugi modeli lade odgovaraju vozačima iz drugih delova zemlje. Nova Lada Vesta je uobičajena u ruskoj prestonici, dok mladi posebno vole driftovanje u starim sovjetskim modelima, a legendarna Lada Niva je popularna među lovcima i pecarošima u zabačenim delovima zemlje.
Zato nije dovoljno reći da Rusi vole Ladu. Mnogi joj takođe i cene. Čak i predsednik Putin ima jednu.
Moderan, pristupačan i lak za popravku
Cena je jedan od ključnih faktora zbog kojeg se Rusi odlučuju za domaći brend. Nova Lada Granta košta 5.200 dolara, što je znatno manje od cene stranih modela. Polovna kola su još jeftinija. Zapravo, staru ladu možete nabaviti za samo nekoliko stotina dolara. Ona je dobra za početnike u vožnji, koji ponekad jedva da su napunili dovoljno godina da mogu legalno da voze.
„Imao sam Playstation koji sam prodao za 30.000 rubalja (oko 400 dolara). Tata mi je predložio da novac potrošim na kola koja bih zimi mogao da koristim za driftovanje”, kaže Sergej koji je prvu Ladu sa svojim ocem kupio sa 13 godina.
Osim toga, mnogi mladi Rusi cene retro stil ovih automobila koji mogu da izgledaju fantastično kada se dobro srede.
Druga prednost lade u odnosu na strana kola u Rusiji je sigurno to što se one lako popravljaju. Mnogi vlasnici skupljih stranih automobila u Rusiji moraju dugo da čekaju na rezervne delove iz inostranstva.
Sa ladom je stvar potpuno drugačija. Rezervnih delova uvek ima u izobilju u svakoj specijalizovanoj radnji u zemlji. Nema potrebe da čekate čak ni dan i većina delova je veoma jeftina. Ono što je još važnije je da vam nije potrebno mnogo tehničkog znanja da popravite ovaj auto i da većina vlasnika uspeva to da učini svojim rukama.
„Kako vreme prolazi neki modeli postaju zastareli, njihov kvalitet pada i izlaze na loš glas. Ali zato delove za njih možete kupiti jeftinije i sve možete popraviti sami. Da li su i rezervni delovi lošeg kvaliteta? Da, ali zato možete da nabavite rezervni deo za rezervni deo”, kaže Petar Bardahanov.
Julija iz Moskve imala je belu Ladu 2105 kada je bila student. Kaže da je sa tim autom stekla neprocenjivo vozačko iskustvo. „Popravka je bila jeftina. U to vreme nisam zarađivala, ali sam bez problema održavala kola. Taj auto me je naučio da vozim sa ručnim menjačem. Audi bi brzo popustio pod takvim pritiskom, ali Lada je praštala sve početničke greške.”
Ne samo u Rusiji
Lade su se u sovjetsko doba prodavale i u inostranstvu, pa se ova tradicija zadržala do danas. Mnogi ljudi u Evropi, Africi i Južnoj Americi takođe imaju lepe uspomene vezene za ovaj auto, jer su ga vozili njihovi roditelji.

„Moj otac je imao Ladu Nivu. Taj auto sam voleo kao dečak dok sam odrastao. Bio je izdržljiv, a pravu vrednost je pokazivao na lošim putevima”, kaže Mohamed Lamin Sesej iz Fritauna u Sijera Leoneu.
Musa Tamba iz Gambije kaže da je Ladu nekada zvao „auto Afrike”. „Ladini modeli prisutni u Africi bili su 2104, 2105 kombi i Niva 4×4. Zvali smo ih 'kola za sve terene', jer su bili odlični u teškim uslovima. Motorjefantastičan, akaroserijagotovoneprobojna”, kaže Musa.
Neobičan dorađen model limuzine Lada 2101 popularno je taksi vozilo na Kubi, dok je Lada Niva dobro poznata u Francuskoj.
Izvor: Russia Beyond