
Svake dve godine Evropski program za procenu novih automobila - EuroNCAP ažurira i pooštrava svoje protokole za testiranje. Ove godine su uvedeni novi testovi kako bi se odgovorilo na neke dugogodišnje potrebe zaštite putnika, poboljšala zaštita nakon sudara i promovirala najnovija napredna tehnologija pomoći vozaču.
Ključna promena je primena nove pokretne barijere za test frontalnih sudara automobila u pokretu, koja zamenjuje propisani test delimično deformabilne barijere koji Euro NCAP koristi u poslednje 23 godine. Ovaj novi test sudara ne samo da procenjuje zaštitu putnika u automobilu, već procenjuje i kako prednja konstrukcija automobila doprinosi povredama u sudaru. Važne inovacije su mobilna progresivna deformabilna barijera i jedinstvena metoda za ocenu kompatibilnosti vozila, kao i prvo korišćenje najnaprednije lutke "THOR" za testiranje u veličini muškaraca prosečne visine.
Bočni udari predstavljaju drugi najveći uzrok smrtnosti ili teških povreda. Najnovija ažuriranja za ovo područje bezbednosne procene uključuju prilagođavanje brzine i mase ispitne barijere, povećavajući ozbiljnost ispitivanja. Što je još važnije, Euro NCAP će prvi put proceniti zaštitu od udara u suprotnu stranu od one gde se nalazi vozač ili putnik, fokusirajući se na zaštitu vozača i potencijalnu interakciju između vozača i suvozača. Sa zadnjim testom, zaštita koju nude nove protuudarne mere poput centralnih vazdušnih jastuka može da se adekvatno proveri.
Euro NCAP nastavlja s testiranjem najnovije generacije sistema za zaštitu od sudara i pomoći vozaču. Novi, izazovni testni scenariji su dodati kako bi se ocenila tehnologija AEB za automobile i ranjive učesnike u saobraćaju, uključujući situacije u vožnji unazad i skretanje na raskrsnici. Pored toga, prvi korak se preduzima kako bi se procenio sistem nadgledanja stanja vozača, osmišljen za otkrivanje umora i rastrojenja vozača, kao deo sigurnosne pomoći.
Poboljšanje bezbednosti vašeg automobila se ne ogleda samo u povećanju vazdušnih jastuka ili boljih sistema pomoći vozaču. Bezbednost nakon sudara takođe igra vitalnu ulogu. U partnerstvu sa CTIF-om, Međunarodnim udruženjem vatrogasno-spasilačkih službi, Euro NCAP je razvio nova pravila ocene s ciljem podsticanja bolje bezbednosti nakon sudara. Proizvođači će biti nagrađeni kada su informacije o spašavanju tačne i lako dostupne. Euro NCAP takođe proverava jednostavnost izvlačenja, električne kvake na vratima itd. I podržava napredne funkcije eCall.
Te promene su glavne karakteristike novih protokola Euro NCAP-a za 2020. godinu. Efikasnost ovih ažuriranja, kao i neke manje manje promene, biće značajna. Zbog toga kupci moraju da budu oprezni prilikom direktnog upoređivanja najnovijih rezultata s ocenama iz prethodnih godina. Ono što ostaje isto je da će samo vozila koja se izuzetno ponašaju u zaštiti od sudara, izbegavanju sudara i izbegavanju sudara postići vrhunsku ocenu od pet zvezdica.
Pandemija širom sveta nije bila laka za ovu industriju, a Euro NCAP testiranje je privremeno zaustavljeno poslednjih nekoliko meseci. Nove rezultate testiranja možemo očekivati nakon leta.
Izvor: Klix.ba / Euro NCAP
Foto i video: Euro NCAP