home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Euro NCAP

S prvim danom meseca oktobra Euro NCAP je najavio izlazak svoje druge serije testova za pomoć u vožnji na autoputu (Highway Assist). Kako bi osigurao sigurno prihvaćanje ovih i drugih tehnologija vožnje uz podršku, Euro NCAP je razvio namenski protokol za ispitivanje i sistem ocenjivanja.

Najnovija test serija uključuje deset automobila koji nude Highway Assist: Audi Q8, BMW serije 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat i Volvo V60.

Proizvođači vozila sve više koriste setove senzora ugrađene u svoje automobile kako bi pružili opsežniju podršku u vožnji, utirući put autonomnoj budućnosti. Vrhunski primer je Highway Assist, tehnologija dizajnirana da vožnju autoputem učini sigurnijom smanjenjem umora i podsticanjem sigurne vožnje. Highway Assist pomaže vozaču da održi ravnomernu brzinu, održi sigurnu udaljenost od automobila ispred i drži vozilo u sredini traka kombiniujući (inteligentni) prilagodljivi tempomat (Adaptive Cruise Control ili ACC) s centriranjem trake (Lane Centering ili LC). Međutim, vozač uvek mora da bude odgovoran i angažovan za volanom, a sistem za pomoć je tu da asistira. Nisu besprekorni i ne bi trebalo da vode ili da imaju potpunu kontrolu.

Novi protokoli za procenu Euro NCAP-a su fokusirani na dva glavna područja: kompetencija za pomoć (Assistance Competence) - ravnoteža između tehničkih kompetencija sistema (pomoć u vozilu) i mere u kojoj održava vozača upozorenim i angažovanim (angažman vozača ili Driver Engagement) - i sigurnosni backup sistem, 'zaštitnu mreža' automobila u kritičnim situacijama. Jedinstveni sistem ocenjivanja - sličan sigurnosnoj oceni s pet zvezdica - pomaže potrošačima da razumeju zaključke testova i upoređuju realizaciju pomoći na najvišem nivou. Svaki automobil spada u jednu od četiri kategorije: ulazno (Entry), umereno (Moderate), dobro (Good) i vrlo dobro (Very Good).

Tri automobila u premium segmentu - Mercedes-Benz GLE, BMW serije 3 i Audi Q8 su ocenjeni ocenom 'Vrlo dobro', postižući dobru ravnotežu između pružanja visokog nivoa pomoći u vožnji, ali zadržavanja vozača angažovanim i kontrole nad vozačkim zadatkom. Oni takođe pružaju dobar pomoćni sistem sigurnosti za izbegavanje sudara i odgovarajuće reaguju ako vozač postane onesposobljen dok je automobil u režimu funkcije pomoći.

Renault Clio i Peugeot 2008 su dobili ulaznu ocenu. U nedostatku sofisticiranosti naprednijih testiranih sistema, oni pružaju relativno skroman nivo pomoći, osiguravajući da vozač ne bude odvojen od vozačkog zadatka.

Teslina pionirska uloga u tehnologiji autonomne vožnje se ogleda u najboljim rezultatima za pomoć u vozilima i sigurnosnog backup sistema. Međutim, njegov sistem 'Autopilot' čini malo da vozača održava angažovanim. Njegova posebna strategija upravljanja pruža utisak da ili automobil vozi sam ili da vozač ima potpunu kontrolu, a sistem je više autoritaran nego kooperativan. Što se tiče ocene, Tesla Model 3 je ozbiljno podbacio svojim performansama u Driver Engagementu i na kraju je ocenjen s ocenom 'Umereno'. Uprkos tome, Tesla nudi bežična ažuriranja i može da brzo uvede poboljšanja performansi, kao što su pokazali i poslednjih godina.

Volkswagen Passat, Nissan Juke i Volvo V60 su takođe ocenjeni kao 'umereni'. Konkretno, Volvo, koji je već nekoliko godina na tržištu, pokazuje da brzi napredak u tehnologiji pomoći u vožnji zahteva češća ažuriranja kako bi bio u korak s premium automobilima. Konačno, Ford Kuga postiže dobru ocenu, pokazujući da su dobro uravnoteženi, napredni sistemi dostupni i na glavnim vozilima srednje klase.

'Tehnologije pomoći u vožnji nude ogromne prednosti smanjenjem umora i podsticanjem sigurne vožnje. Međutim, proizvođači moraju da osiguraju da tehnologija ne poveća količinu štete koju nanose vozači ili drugi učesnici u saobraćaju u poređenju s konvencionalnom vožnjom. Najbolji sistemi nude ravnotežu između količine pomoći koju pružaju i nivoa angažmana vozača - i trebalo bi da budu podržani efikasnim rezervnim sigurnosnim sistemom. Rezultati ove runde testova pokazuju da pomoć u vožnji postaje sve bolja i dostupnija, ali dok se nadzor vozača značajno ne poboljša, vozač mora da bude odgovoran u svakom trenutku', rekao je dr. Michiel van Ratingen, glavni sekretar Euro NCAP-a.

Izvor: Tportal.hr / Euro NCAP



čitanja : 951



Komentari