
Ovo podseća na čišćenje dvorišta u kome smeće prebacite komšiji. Vaše travnjak je čist, a komšijin… Gde, na primer, iz Nemačke odlaze polovni automobili stariji od 14, 15 godina? Bugarska, Rumunija, neki od njih veselo dime i kod nas. Međutim, to je ništa prema glavnoj izvoznoj plimi.
Kako piše Revija HAK, u kontingentu koji ide prema Africi su i automobili koji nikada neće na puteve i tamo će ih ostaviti na nekom od velikih parkinga. Prema UN-ovom programu za okolinu (UNEP), Afrika je zagađena s poplavom odbačenih polovnih automobila iz industrijalizovanih zemalja.
– Milioni polovnih automobila, kombija i minibuseva izvezeni iz Evrope, Japana i SAD-a u zemlje u razvoju značajno doprinose zagađenju vazduha i ometaju napore na ublažavanju efekta klimatskih promena – navodi se u izveštaju UNEP-a. Između 2015. i 2018. godine 14 miliona polovnih automobila je izvezeno širom sveta, od čega je oko 80 posto otišlo u siromašne zemlje.
– Više od polovine njih je otišlo u Afriku – pišu autori studije. Međutim, manji deo odlazi i u istočnu Evropu, Bliski istok, Aziju i Latinsku Ameriku. Mnoga polovna vozila nisu u saobraćaju i dovode do povećanja broja smrtnih slučajeva – na primer u zemljama kao što su Malavi, Nigerija, Zimbabve i Burundi.
UN poziva da se ova praksa odmah zaustavi kako ne bi ugrozili postavljene klimatske ciljeve.
– Industrijalizovane zemlje moraju da zaustave izvoz vozila koja ne prolaze testove zaštite okoline ili bezbednosti i koja se više ne smatraju sposobnim za saobraćaj u zemljama porekla, dok bi zemlje uvoznice trebalo da uvedu strože standarde kvaliteta – poziva direktorka UNEP-a Inger Andersen u izveštaju nakon što je pregledano 146 zemalja.
Analiza je pokazala da dve trećine anketiranih zemalja imaju samo slaba ili vrlo slaba ograničenja na uvoz polovnih automobila. Ujedinjene Nacije su zato pokrenule inicijativu za postavljanje minimalnih standarda za uvoz polovnih automobila dok se broj izvezenih automobila isporučenih iz Evrope procenjuje na oko milion vozila godišnje.
Zapadnoafrička konfederacija Ecowas je objavila nove standarde za goriva i polovne automobile. Afrički planirani sporazum o slobodnoj trgovini, koji bi trebalo da napravi put prema najvećem jedinstvenom svetskom tržištu s 1.2 milijarde ljudi, vidi se kao prilika za ograničavanje evropskog izvoza automobila koji više nisu u pogonu. Na nemačkoj obali Severnog mora, terminal za izvoz evropskih polovnih automobila u Afriku počeo je s radom pre samo mesec dana. Gotovo 60.000 automobila godišnje treba da se otpremi iz Wilhelmshavena u severnu Afriku. Većina polovnih vozila više nije registrovano za saobraćaj. Često su to rđavi automobili koji su išli u Nigeriju i druge zapadnoafričke zemlje a u Evropi više niko nije mogao da ih proda. U proseku su imali 16 do 20 godina i više nisu zadovoljavali Euro 4 tandarde.
Izvor: Revijahak.hr