home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA
Tesla Model Y

Akcije „Tesle“ imale su neverovatnu 2020. godinu, a i u 2021. ne prestaju sa rastom. Vrtoglavi rast vrednosti akcija od skoro 800 odsto omogućio je „Tesli“ da postane najvrednija automobilska kompanija na svetu, a njenog izvršnog direktora Ilona Maska postavila na tron najbogatijih ljudi na svetu sa bogatstvom od 186 milijardi, čime je pretekao osnivača „Amazona“ Džefa Bezosa.

Kako piše RTS, od vrednosti od 90 dolara pre 12 meseci, akcije „Tesle“ dostigle su neverovatnih 816 dolara. Procenjena tržišna vrednost američkog proizvođača električnih automobila sada iznosi više od 750 milijardi dolara. „Tesla“ je time postala ubedljivo najvrednija automobilska kompanija, uprkos tome što proizvodi daleko manje vozila u odnosu na „Tojotu“, „Folksvagen“ i „Dženeral motors“.

Tesla gama

Malo ko je toliko verovao u budućnost kompanije koliko i izvršni direktor Ilon Mask. Pre dve godine, američki preduzetnik odrekao se fiksne plate i bonusa umesto toga izabravši da mu primanja budu zasnovana isključivo na performansama kompanije. Svaki put kada bi vrednost kompanije prešla određenu ciljnu tačku, počevši od 100 milijardi dolara tržišne vrednosti, Mask bi dobijao opciju na akcije (stock option), što mu omogućava da kupi određeni broj deonica kompanije po unapred određenoj ceni.

Porast vrednosti akcija znači za Maska dve stvari – da njegov dotadašnji udeo u kompaniji vredi više i da stiče mogućnost da stekne dodatne deonice. Ukoliko kompaniji ide dobro (što je evidentno u „Teslinom“ slučaju), Maskovo bogatstvo dobija efekat kotrljajuće grudve. Svaki naredni postavljeni cilj koji kompanija dostigne, za njenog izvršnog direktora znači stotine miliona, pa i milijarde, dolara.

„Kako je to čudno. Pa, nazad na posao“, ukratko je prokomentarisao Mask činjenicu da je postao najbogatiji čovek na svetu.

Iako je svakako najveći faktor rasta „Tesle“ ogromno poverenje investitora u budućnost preduzeća, koje se prošle godine uključilo u berzanski indeks S&P 500, postoje još neki razlozi zbog kojih je kompanija dospela tu gde jeste.

Tesla Model 3

Tesla ulazi na tržište kompaktnih terenaca

Kompanija je početkom 2020. lansirala model "Y", ulazeći time u jedan od najbrže rastućih segmenata auto-industrije. Uprkos tome što se tek postavljaju osnovi za masovnu proizvodnju, a prodaja je i dalje ograničena na tlo SAD, Mask očekuje da će kompaktni terenac u budućnosti biti najprodavaniji Teslin model i premašiti prodaju ostala tri modela zajedno. Očekuje se da će ove godine prodaja modela "Y" zabeležiti znatan porast sa početkom proizvodnje u Kini.

„Gigafabrika“ u Šangaju

Tesla je započela prizvodnju vozila u postrojenju kod Šangaja krajem 2019. godine, sa godišnjim kapacitetom proizvodnje od 200.000 model 3 vozila.

Početak rada fabrike precizno je tempiran, kada je potražnja za vozilima ponovo porasla, jer je Kina vrlo brzo uspela da stavi pod kontrolu epidemiju kovida-19 unutar svojih granica. Jeftinija vozila proizvedena u domaćoj fabrici naišla su na odlične reakcije kineskih potrošača. Prihodi kompanije u Kini skočili su za 90 odsto u prvih 9 meseci 2020. godine. Osim toga, brza gradnja fabrike (samo godinu dana je bilo potrebno od postavljanja temeljca do silaska prvih vozila sa traka) pokazala je investitorima da „Tesla“ u dobrim uslovima može da veoma efikasno pokrene proizvodnju, što je pozitivan znak imajući u vidu predstojeće otvaranje novih „Gigafabrika“ u Nemačkoj i Teksasu.

Softverska unapređenja auto-pilota

„Tesla“ je jedan od pionira tehnologije samovozećih automobila. Kompanija je povećala cenu softvera sa 7.000 na 10.000 prošle godine zbog brojnih unapređenja.

Tesla

U ovoj trci, kalifornijska kompanija je daleko ispred svih rivala. Sredinom prošle godine njena vozila prešla su skoro 5 milijardi kilometara u samovozećem režimu. Drugi na listi je „Gugl“ sa skromnih 30 miliona.

Tehnološki napredak na polju baterija

Baterije su veliki faktor u ceni električnih automobila. Prema nekim procenama učestvuju sa oko 15 odsto. Zbog toga je snižavanje proizvodne cene i unapređenje performansi od ključnog značaja za konkurentnost na tržištu.

Tokom svog velikog događaja koji je organizovala u septembru, kompanija je najavila nekoliko tehnoloških napredaka na polju dizajna, proivodnje i integracije baterija u vozila, ističući da bi sve to moglo da umanji troškove za 56 odsto po kilovat-času. „Tesla“ je takođe najavila i planove za pokretanje proizvodnje sopstvenih baterija, kao u ulazak u posao eksploatacije litijuma, glavne sirovine za njihovu proizvodnju.

Balon od sapunice ili opravdana cena?

Mnogi berzanski analitičari upozoravaju da su, uprkos svim ovim razlozima, akcije „Tesle“ veoma precenjene. Stručnjaci banke „Morgan Stenli“ ističu da mnogi investitori greše i ignorišu rizike vođenja automobilske kompanije, već tretiraju „Teslu“ kao brzorastuću tehnološku kompaniju.

Tesla Cybertruck

Iako u mnogim segmentima „Tesla“ i dalje zaostaje za drugim auto džinovima, Mask kaže da se vrednost deonica vezuje za budućnost.

„'Tesla' je apsurdno precenjena ukoliko gledate prošlost. Vrednost akcija predstavlja upliv novca prilagođen rizicima u budućnosti“, rekao je Mask još pre više od dve godine u trenutku kada je vrednost kompanije bila procenjena na 37 milijardi dolara.

Izvor: Rts.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs



čitanja : 455



Komentari